- Impozitul pe dividende va crește la 16% din 1 ianuarie 2026, dar acest lucru ar putea fi posibil și pentru alte tipuri de venituri.
- Guvernul ar putea uniformiza impozitarea veniturilor persoanelor fizice pentru a preveni optimizările fiscale (banii dați acum sub formă de dividende să fie dați sub forme cu o impozitare de doar 10%).
Dar, revenind la alte tipuri de venituri (câștigurile de capital, chiriile și altele), pentru o firmă sau o afacere antreprenorială nu este foarte complicat să transforme distribuirile de dividende, care erau preferate până acum, în, să spunem, plăți de chirii mărite sau alte tipuri de venituri impozabile cu 10%. Guvernul e conștient de această discrepanță și că, evident, în limitele legii, orice persoană rațională încearcă să-și optimizeze aceste costuri. Așa că, dacă nu se crește peste tot la 16%, o să vedem această mutare de la dividende spre alte tipuri de venituri”, a punctat recent, la o întâlnire cu reprezentanții presei, Alex Milcev, Partener la EY.
Conform Legii 141/2025 (primul pachet de reformă fiscal-bugetară), impozitul pe veniturile din dividende va crește la 16% începând cu distribuirile de dividende făcute începând cu 1 ianuarie 2026. Deocamdată, o creștere de cotă la 16% mai este în plan, de la 1 ianuarie 2026, pentru anumite câștiguri de capital (orice altceva în afară de câștigurile obținute la bursă prin brokeri) și pentru câștigurile din tranzacții cu criptomonede (ambele fac parte din al doilea pachet de reformă), dar măsura nu este oficială încă.
„Putem să discutăm dacă, pentru dezvoltarea bursei din România, mai trebuie păstrată impozitarea aceea favorabilă (în prezent, 1% sau 3%, în funcție de perioada de deținere - n. red.), tocmai ca să educăm populația să vină mai mult să investească la bursă. Am fost un suporter al acestei excepții de-a lungul timpului și mi se pare că este una care ar fi bine să rămână. Populația are nevoie de educație și de acel zahărel fiscal ca să pună banii la bursă, pe care altfel i-ar băga probabil în imobiliare. Cred că excepția e binevenită și încă suntem destul de jos la capitolul de educație și trebuie păstrate aceste insulițe de facilități. Dar, în mare, ideea sănătoasă pentru o țară ar fi o uniformizare a cotei de impozit pe venit”, a adăugat Alex Milcev.
În cazul câștigurilor de capital de la bursă, prin brokeri, este în plan o majorare de cote, dar acestea vor rămâne în continuare mult sub 16%. Mai precis, cotele vor fi de 3% sau 6%, în funcție de perioada de deținere, potrivit pachetului al doilea de reformă (măsură neoficială încă, de asemenea).
Însă ce se aude în privința impozitului pe veniturile din dobânzi? Conform specialistului de la EY, „n-am auzit de o discuție legată concret de chestiunea aceasta, dar, dacă eu aș fi într-o poziție de decizie, trebuie să fie o impozitare uniformă. Am văzut în ultimele două decenii că, dacă faci Codul fiscal șvaițer și faci tot felul de scutiri, excepții și așa mai departe, situația aceasta o să fie exploatată la maximum. Deci, mi se pare că, pentru un sistem sănătos, care să funcționeze pe termen lung, trebuie să fie o cotă uniformizată de impozit pe venit.”
Am putea vedea o majorare de cotă și pentru impozitul pe veniturile salariale? Măsura nu este exclusă total, dar aceasta ar fi digerabilă pentru mediul de afaceri numai dacă ar implica și modificări legate de contribuțiile sociale. „E o discuție foarte complexă. La noi, de fapt, nu-i o problemă cu impozitul pe salarii, că și așa cota e printre cele mai reduse din Europa. (...) Problema la noi e cu contribuțiile de asigurări sociale, adică acel procent de 35% neplafonat (10% contribuția la sănătate și 25% contribuția la pensii - n. red.). Apropo de competitivitatea pe plan internațional, degeaba avem salarii mici dacă taxarea, mai ales la partea de asigurări sociale, este foarte ridicată. Și, aici, ce zice mediul de afaceri de ani de zile: acceptăm revenirea la cota unică de 16%, dar cu condiția ca acele contribuții de asigurări sociale să aibă o plafonare. (...)
Soluția e destul de simplă și o avem și acum - pentru anumite salarii mici există o deducere personală și evident că, dacă te joci cu această deducere, ea poate să fie cât salariul minim sau o parte din salariul minim și, astfel, pătura mai săracă a populației o să fie protejată (adică creșterea de cotă de impozit poate să aibă loc numai dacă deducerea este suficientă ca să nu se simtă creșterea). Soluții există, nu sunt foarte complicate. Problema este că, dacă ajungem acolo, întrebarea logică este dacă nu o să avem, de fapt, un impozit progresiv? (...) Deci, dacă creștem impozitul la 16% și nu facem nimic cu contribuțiile de asigurări sociale, o să fie o lovitură foarte dură. Dar se poate face o combinație cu plafonarea contribuțiilor sociale, ca să fie o variantă digerabilă pentru mediul de afaceri și să se colecteze ceva mai mulți bani la bugetul de stat. Care este acea formulă? Nu știu dacă o s-o vedem până la sfârșitul anului, dar nu este exclus”, a precizat Alex Milcev.
În fine, trebuie precizat că, cel puțin până în acest moment, nu au existat declarații publice ale autorităților legate de majorarea impozitului pe venit pentru alte categorii de venituri decât cele deja incluse în mod expres în pachetul al doilea de măsuri fiscale (câștigurile de capital și câștigurile din operațiuni cu criptomonede).
avocatnet.ro