Un proiect de ordin al ministrului Educației și Cercetării, pus recent în dezbatere publică, propune reglementarea unui nou cadru pentru temele pentru acasă în învățământul preuniversitar. Scopul documentului MEC este legat de definirea rolului temei pentru acasă și, mai ales, de raționalizarea timpului necesar efectuării acesteia de către elevi.
Obiectivele urmărite prin temele propuse sunt clasificate în patru mari planuri. În primul rând, se urmărește obținerea de rezultate imediate în învățare, prin consolidarea, aprofundarea sau extinderea materiei, dar și prin aplicarea achizițiilor școlare în contexte noi de învățare.
În al doilea rând, se vizează efecte pe termen lung, printre care se numără încurajarea învățării, construirea unei atitudini pozitive față de școală, dezvoltarea motivației pentru a continua învățarea pe parcursul întregii vieți și dorința de a aplica cele învățate în viața cotidiană.
Un alt obiectiv este dezvoltarea personală a elevilor, stimulând curiozitatea, responsabilitatea, abilitatea de a persevera în învăţare, capacitatea de a-și organiza timpul, motivația și creșterea încrederii în sine.
Nu în ultimul rând, reglementările urmăresc consolidarea relației familie - școală, respectând principiul egalității de șanse și contribuind la creșterea încrederii familiei în școală.
Pentru implementarea acestor deziderate, actul normativ stabilește că tema pentru acasă trebuie stabilită diferențiat, astfel că temele pentru acasă se vor încadra în doua categorii. Prima dintre acestea, tema obligatorie, va fi de nivel mediu de dificultate și se va adresa tuturor elevilor clasei, iar cea de-a doua categorie o constituie temele suplimentare, care sunt facultative și pot fi adaptate, la nivel general sau individual, pentru activități de recuperare ori performanță, statut pe care îl vor căpăta și temele de vacanță.
Una dintre cele mai stricte prevederi se referă, în premieră, la limitarea timpului de lucru petrecut de copii acasă. Conform proiectului de ordin, la nivelul educației timpurii și la clasa pregătitoare nu se vor da teme pentru acasă.
Pentru învățământul primar, timpul total alocat temelor obligatorii nu va putea depăși un maximum de o oră. În cazul tuturor celorlalte niveluri de învățământ preuniversitar, temele obligatorii pentru acasă nu pot depăși două ore.
De asemenea, documentul mai prevede că pentru o anumită disciplină, tema care vizează realizarea unor lucrări mai ample sau de sinteză nu poate fi mai mult de una pe modul.
Propunerea de reglementare mai stabilește că, de regulă, în perioada vacanțelor, nu se vor da teme pentru acasă elevilor din învățământul primar și gimnazial.
O altă măsură pe care o va introduce acest proiect de ordin este interzicerea utilizării temei ca instrument de pedeapsă (precum o cantitate mare de teme sau exerciții repetitive).
Proiectul de ordin mai stabilește că trebuie evitată solicitarea unor activități de învățare care necesită o abordare sistematică în clasă și nu pot fi realizate individual ca temă, cu scopul de a preîntâmpina oboseala fizică și emoțională, pierderea interesului elevului din cauza cantității sau dificultății și reducerea timpului liber destinat activităților recreative, cum ar fi sportul, arta sau lectura.
În ceea ce privește evaluarea modului în care aceste prevederi sunt respectate, dar și a efectelor acestor prevederi, aceasta se face prin discutarea în clasă a părților unde elevii au întâmpinat dificultăți sau printr-o testare a elevilor (de aproximativ 10 minute) care să vizeze exclusiv tema pentru acasă. Totuși, documentul prevede că notarea temei pentru acasă nu este obligatorie.
Pentru a se asigura respectarea acestor limite și cerințe, actul normativ stabilește și mecanisme de monitorizare a acestora, bazate pe feedback.
Conform acestora, în învățământul primar, directorul gestionează monitorizarea și adoptarea măsurilor pe baza consultării Comisiei pentru curriculum și a feedbackului primit de la părinți și elevi, în timp ce la celelalte niveluri, dirigintele asigură monitorizarea inițială și raportează directorului. Suplimentar, este instituită o evaluare anuală a eficienței temelor prin analiza opiniilor elevilor și părinților în Consiliul de Administrație, în vederea optimizării întregului proces.
Atenție! Pentru a se aplica, proiectul de ordin trebuie semnat de ministru și publicat în Monitorul Oficial.
avocatnet.ro
Comentarii articol (2)