- Comisia Europeană recomandă implementarea unor sisteme naționale de urmărire a pensiilor, instrumente digitale care să ofere cetățenilor o imagine completă asupra drepturilor de pensie.
- Tablourile de bord naționale privind pensiile sunt necesare pentru monitorizarea acoperirii și sustenabilității sistemelor, facilitând reforme bazate pe date exacte și fiabile.
- CE propune aderarea automată la pensiile suplimentare (cu opțiunea de renunțare), strategie dovedită eficientă pentru creșterea participării la economisirea pentru pensie.
Pentru a spori transparența la nivel individual și pentru a aborda lacunele în materie de informații, CE recomandă statelor membre să instituie un Sistem Național de Urmărire a Pensiilor (SUP). Acesta poate fi un instrument digital, fie un portal web securizat, ori o aplicație mobilă securizată, al cărui scop este de a oferi persoanelor fizice o imagine de ansamblu asupra drepturilor lor individuale de pensie și care să acopere pensiile din toate sursele, incluzând sistemul public, sistemele de pensii ocupaționale și produsele suplimentare asociate acestora pe care persoanele respective le-au achiziționat.
Pentru a facilita planificarea și proiectarea perspectivelor de viitor ale celor interesați, serviciul ar trebui să furnizeze previziuni privind potențialele venituri viitoare din pensii, permițând astfel cetățenilor să evalueze mai bine veniturile lor viitoare și să ia decizii în cunoștință de cauză.
De asemenea, interfața sistemului ar trebui să fie ușor de utilizat, să ofere informații clare și inteligibile, ideal printr-o abordare pe mai multe niveluri. De asemenea, un rol important al SUP este acela de a crește sensibilizarea cu privire la impactul opțiunilor de carieră, cum ar fi întreruperile sau angajarea cu fracțiune de normă, asupra economiilor - aspecte considerate relevante pentru femei.
Din perspectiva mobilității transfrontaliere, statele membre sunt încurajate să își conceapă sau adapteze infrastructura tehnică a SUP pentru a fi interoperabilă și compatibilă cu Serviciul european de urmărire a pensiilor (SEUP), un nod central dezvoltat de Comisia Europeană pentru a sprijini lucrătorii mobili.
Pe lângă monitorizarea individuală, statele membre sunt invitate să instituie Tablouri de bord naționale privind sistemele de pensii. Scopul acestora este de a monitoriza modificările în ceea ce privește acoperirea, caracterul și sustenabilitatea generală a sistemelor de pensii cu mai mulți piloni.
Tablourile de bord ar permite statelor membre să își bazeze reformele pe date exacte și fiabile, facilitând o dezbatere publică obiectivă referitor la acest subiect. Indicatorii colectați ar trebui să includă informații despre sistemele suplimentare, cum ar fi numărul de membri, contribuțiile și drepturile acumulate (defalcate pe sisteme cu cotizații sau prestații predefinite), activele și pasivele, randamentul investițiilor, costurile și cheltuielile.
De asemenea, tablourile de bord ajută la monitorizarea decalajelor în materie de pensii, precum cel între bărbați și femei, și a riscurilor de sărăcie sau a modificărilor distribuției veniturilor între grupurile demografice. Statele sunt, de asemenea, încurajate să facă proiecții privind caracterul adecvat și indicatorii de sustenabilitate pe o perioadă viitoare rezonabilă.
Pentru a asigura compatibilitatea datelor la nivelul UE, statele membre ar trebui să colaboreze cu Comisia la stabilirea unor metodologii comune și să utilizeze definiții, metodologii și ipoteze economice convenite de comun acord.
Un al treilea pilon al acestor recomandări vizează creșterea participării la pensiile suplimentare, care sunt importante pentru asigurarea unui venit adecvat la pensie. Acest lucru se poate realiza prin aderarea automată a persoanelor la anumite planuri de pensii suplimentare, dar cu opțiunea de a renunța la acestea (opt-out) în anumite intervale de timp. Aderarea automată s-a dovedit a fi un succes în creșterea participării la economiile pentru pensii.
Textul Recomandării (UE) 2025/2384 sintetizează direcțiile strategice pe care statele membre ar trebui să le urmeze pentru a implementa astfel de sisteme de aderare automată la pensii.
Măsurile propuse se axează pe crearea unui cadru legislativ care să acopere o bază cât mai largă de participanți, completat de mecanisme de investiții implicite, precum strategiile bazate pe ciclul de viață, menite să protejeze economiile pe termen lung.
Pentru a asigura eficiența sistemului, este crucială integrarea stimulentelor fiscale și a sprijinului administrativ pentru angajatori, concomitent cu oferirea unei flexibilități sporite lucrătorilor independenți și garantarea portabilității drepturilor în cazul schimbării locului de muncă.
Întregul proces descris mai sus va fi supravegheat printr-un mecanism de cooperare și raportare către forurile europene.
Raportat la starea de lucruri din România, recomandarea Comisiei vine în contextul în care digitalizarea sistemului nostru de pensii lasă de dorit. Pagina de internet dedicată a Casei Naționale de Pensii Publice (CNPP) arată un sistem supra-elaborat și stufos pe care îl presupune simpla creare a unui cont de utilizator.
Cu toate acestea, nici măcar după parcurgerea tuturor acestor pași, pensionarii nu sunt scutiți de deplasarea la ghișeu, după cum arată chiar instrucțiunile respective: „solicitantul (beneficiarul titular sau, după caz, persoana mandatată) se va prezenta personal cu cererea semnată la oricare casa teritorială de pensii, împreună cu actul de identitate în original şi copie sau, după caz, cu documentele justificative în original şi copie pentru fiecare persoană terţă căreia îi va administra contul”.
Odată creat contul, asigurații pot verifica stagiile de cotizare și istoricul contribuțiilor, deși interacțiunea digitală completă este încă limitată de o serie de proceduri birocratice care necesită prezența fizică.
Platforma permite depunerea online a cererilor pentru toate categoriile de pensii, indemnizații și ajutoare de deces, precum și solicitarea biletelor de tratament, declararea accidentelor de muncă sau încheierea contractelor de asigurare socială, inclusiv pentru cumpărarea de vechime.
În plus, secțiunea de informare oferă acces detaliat la istoricul profesional și financiar, utilizatorii putând vizualiza stagiile de cotizare (anuale și lunare, înainte și după 2001), carnetul de muncă în format scanat, situația participării la Pilonul II și declarațiile nominale depuse de angajatori.
De asemenea, pot fi consultate informații despre pensia comunitară, taloanele de plată, fișele financiare, precum și situația eventualelor debite sau dosare de executare silită.
În contrast cu portalul CNPP, Pilonul II (pensii private obligatorii) și Pilonul III (pensii facultative) beneficiază de un grad ridicat de digitalizare, administratorii privați oferind platforme mai ușor accesibile pentru verificarea soldurilor și a randamentelor în timp real.

Comentarii articol (0)