avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 1450 soluții astăzi
Forum Activitate C. Muresan

Activitate C. Muresan

Contribuțiile la pensia privată facultativă / Pilon 3 sunt deductibile din venitul salarial brut în limita a 400 euro pe an. Și angajatorul beneficiază de deducere la calculul profitului impozabil, în această limită, pentru fiecare participant, dacă face în numele salariatului o contribuție suplimentară pentru pensia facultativă, ca beneficiu extra-salarial [v. Legea 204 / 2006 act., art. 76]. Deci dacă plățile pentru pensia privată facultativă au fost făcute de angajator, în limita amintită, nu v-au fost impozitate. Astfel, din brutul lunar vi s-au reținut CASS sănătate, CAS pensie obligatorie (Pilon 1 și 2) și suma aferentă pensiei facultative / Pilon 3, iar la ce a rămas s-a calculat și reținut impozitul. Există și posibilitatea ca angajatul să achite singur contribuția la Pilonul 3, dar nu mai beneficiază de acest avantaj fiscal.

Acum, la momentul retragerii banilor din Pilonul 3, nu vi se reține impozit pe toată suma acumulată în cont de-a lungul timpului, ci doar pentru câștigul net obținut, adică banii câștigați de fondul de pensie prin investirea contribuțiilor achitate de-a lungul timpului din venitul dumneavoastră brut. Dacă optați pentru tranșe lunare de plată de 3000 lei, nu vi se rețin niciun fel de taxe. Cf. legii [141/2025, art. 100 (3)], pentru sumele primite ca plăți eșalonate în rate de către participanții la fondurile de pensii administrate privat, venitul impozabil este constituit din sumele care depășesc contribuțiile nete ale participanților, la care se aplică plafonul de venit neimpozabil și, după caz, se deduce contribuția de asigurări sociale de sănătate datorată, în limita venitului impozabil, pentru fiecare rată lunară de la fiecare fond de pensii.
De la 1 august 2025, s-a introdus contribuția de asigurări de sănătate pentru toate tipurile de pensie (publice și private, obligatorii și facultative), deci și în cazul pensiilor din Pilonul 3, și se achită doar pentru sumele care depășesc 3000 lei. Deocamdată nu se “pot recupera acesti bani”.
2 din 2 utilizatori consideră
acest răspuns util
Textul final trebuie să fie original, scris / creat “în totalitate de persoana umană”, ca să poată fi considerat operă protejată.
Conform legii (art. 3), este autor persoana fizică sau persoanele fizice care au creat opera. De asemenea, (cf. art. 9) nu pot beneficia de protecția legală a dreptului de autor ideile, teoriile, conceptele …, obiect al dreptului de autor fiind numai operele originale de creație intelectuală (art. 7).
Deci o “Idee abstracta – o poveste de dragoste intre doi tineri de liceu” nu are cum să fie protejată de lege, ci doar eventual forma de exprimare, materializarea ideii, opera propriu-zisă, dacă este originală și rezultat al creației intelectuale.

De altfel, dumneavoastră practic v-ați răspuns deja la întrebare încă de la început: “Omul introduce ideea/conceptul textual brut, AI dezvoltă după indicațiile primite, generează text stilizat”. E limpede că omul la care vă referiți nu este autorul, ci doar “operatorul” care dă o comandă, un text brut + indicații (așa-numitul “prompt”), unui software, pentru a genera un text prin combinarea după anumite criterii / algoritmi a unor termeni / sintagme / fragmente extrase din baze de date preexistente (alcătuite din opere reale, ale unor autori reali).
Așadar, textul generat automat de un soft bazat pe inteligență artificială, având la bază aceste modele lingvistice de mari dimensiuni care compilează (= adună de la alții, fără o contribuție personală) texte preexistente, nu îndeplinește criteriile impuse de lege pentru a fi considerat operă protejată, și cu atât mai puțin poate fi numit *creație intelectuală originală* a omului care a introdus promptul.
Bună, Verificați CAEN 9012 — Activități de creație în domeniul artelor vizuale.
[CAEN Rev-3, Secțiunea S, Diviziunea 90, Grupa 901]
Răspuns la discuția Bonuri de masa
Bună ziua,

Sunt necesare mai multe detalii pentru a afla cât ar trebui să fie salariul net. Din ce ați scris dv., ar rezulta că în august ați avut net 1595 lei (2475 lei minus bonuri), ceea ce ar însemna că brutul dv. a fost mai mic decât salariul minim pe economie. Ceva nu e în regulă, dacă aveți CIM și normă întreagă de lucru la această firmă.

Bonurile de masă reprezintă un beneficiu extrasalarial. Însă sunt impozitate și supuse contribuției pt. sănătate. Pentru că nu au cum să scadă suma de pe cardul de bonuri, vă virează integral cei 880 lei, iar dările aferente bonurilor vi se rețin din salariul brut. Poate asta v-au spus, deci în niciun caz nu se scade c/v totală a bonurilor din salariu.
Iar salariul brut trebuie să fie cel puțin cât salariul minim pe economie, acum 4050 lei, pentru toți angajații cu normă întreagă.

Deci din salariul brut se scad contribuțiile sociale și deducerile aplicabile, iar la ce rămâne se aplică impozitul. În practică, modul de calcul se complică puțin, pentru că baza de calcul la care se aplică procentele nu este egală cu salariul brut, ci diferă în funcție de situație și de eventualele deduceri aplicabile (deducerea personală, dacă e cazul, sau alte deduceri, ex. pt. persoane în întreținere, vârsta sub 26 ani, contribuții facultative la asigurări pt. pensie sau sănătate etc). De aceea răspunsul concret depinde de astfel de detalii.
1 din 1 utilizatori consideră
acest răspuns util
Salutare, modalitatea de obținere a avizului pt. închiriere legală nu este neapărat simplă și nici prea rapidă, și presupune respectarea pașilor și prevederilor în vigoare pentru introducerea în circuitul turistic a structurilor de primire cu funcțiuni de cazare.

Mai întâi trebuie să vă decideți cu privire la forma sub care vă veți desfășura activitatea în calitate de operator economic în turism - PFA, II, SRL sau ce vi se potrivește mai bine. Codul CAEN poate fi 5520 – verificați în CAEN Rev. 3. Când depuneți solicitarea de autorizare vi se va cere certificatul constatator de la ONRC.

Pe urmă trebuie să vă autorizați căbănuțele ca structuri de primire turistică. Vi se va cere să completați fișa standardizată privind încadrarea spațiilor de cazare și să obțineți certificatul de clasificare. Vedeți normele metodologice pentru definițiile și criteriile minime obligatorii pt. acordarea nr. de stele / margarete. În funcție de dotările și serviciile pe care le oferiți, verificați cerințele cu privire la personal: în anumite situații (ex. de la 3 stele în sus) se cere manager cu brevet de turism și personal calificat – min. recepție / curățenie. În funcție de situația în care vă regăsiți (nr. locuri de cazare, suprafață etc), se mai cer aviz construcție în turism / aviz tehnic de specialitate, act de proprietate, autorizație de protecția mediului, avizarea și autorizarea de securitate la incendiu (sau negație), autorizația de funcționare. Atenție cu petrecerile în aer liber! – vedeți cerințele ref. gestionarea deșeurilor / îndepărtarea gunoiului, reglementări ISU – chiar dacă obțineți negație, tot trebuie să respectați normele și măsurile de prevenire a incendiilor pt. garantarea siguranței și protecției persoanelor in situ etc. În fine, obțineți de la primăria de care aparțin căbănuțele toate info despre condițiile impuse pentru activitățile pentru care doriți să vă autorizați și vedeți dacă vi se cer și alte documente - unele localități au reglementări proprii. Nu uitați de prevederile ref. achiziționare casă de marcat, încasări cu tichete valorice, cod TVA intracomunitar ... în funcție de modalitățile de rezervare / încasare a c/v serviciilor pe care le aveți în vedere. După ce obțineți autorizația provizorie de funcționare, puteți demara activitatea, urmând ca ulterior să primiți și inspecția autorităților pentru certificare. Mult succes și numai review-uri pozitive!

Bună ziua, Cetățenii străini cu reşedinţa în România pot beneficia de servicii medicale din rețeaua de stat dacă se asigură facultativ la casa de asigurări de sănătate în raza căreia își au reședința și fac dovada plății CASS, în condițiile Legii 95 / 2006. Dacă nu se asigură și totuși apelează la unitățile medicale de stat, trebuie să suporte contravaloarea serviciilor prestate.
Persoanele asigurate în alte state cu care România are încheiate acorduri cu prevederi în domeniul sănătăţii beneficiază de servicii medicale în România în condiţiile prevăzute de respectivele documente.
De-a lungul timpului, din salariul brut, vi s-a retinut CAS, din care o parte a mers către Pilonul I la Casa de pensii, si un procent mai mic – către Pilonul II. Tot la salariul brut vi s-a calculat și retinut CASS pt sănătate.
La diferența rezultată prin scăderea din brut a contributiilor pentru pensie și sănătate vi s-a calculat, reținut și vărsat la bugetul de stat impozitul.
Prin urmare, suma cu care ați contribuit la Pilonul II nu a fost inițial impozitată. Și înainte de 1 august a.c. cine opta să retragă integral suma acumulată trebuia să achite impozit la ce depășea 3000 lei.
Bună ziua, Raportarea SAF-T este obligatorie doar pentru persoanele juridice care țin evidența contabilă în partidă dublă. PFA și II nu trebuie să depună Declarația D406 - v. OPANAF 1783 / 2021, Anexa 5, art. 4.
Nu este suficient să depuneți DU: pentru că desfășurați o activitate independentă și obțineți venituri în mod regulat. trebuie să vă înregistrați la ONRC și să alegeți o formă de desfăşurare a activităţii, PFA, II sau IF, cf. OUG 44/2008.
Bună ziua,
Dacă sunteți și salariată, pentru veniturile din drepturi de proprietate intelectuală nu datorați contribuțiile de asigurări sociale și de sănătate, și nu aveți nicio obligație declarativă (impozitul se reține la sursă și se achită la bugetul de stat de către plătitorul de venit).
Cod fiscal Art. 150 (2), Art. 154 (1) h^1, Art. 72 (4).