- De la data aderarii Romaniei la UE, vanzarea de constructii si terenuri este scutita de TVA cu exceptia vanzarilor de constructii noi si de terenuri construibile, conform prevederilor art. 141 alin. (2) lit. 1) din Codul fiscal.
In ce priveste incadrarea unui teren in categoria de teren construibil sau orice alt teren (agricol, forestier, livada, pasune etc.) se refera la incadrarea acordata respectivului teren in momentul vanzarii prin fisa cadastrala ori prin certificatul de urbanism, explica specialistii fiscali.
Prin urmare, orice persoana impozabila care vinde terenuri, altele decat cele construibile, sau cladiri, altele decat cele noi, poate aplica o scutire de TVA.
Totusi, persoanele impozabile pot aplica prin optiune taxarea in cazul vanzarilor de terenuri, altele decat cele construibile si a constructiilor, altele decat cele noi, pentru care taxarea este obligatorie prin efectul legii, in conformitate cu prevederile art. 141 alin. (3) din Codul fiscal.
De obicei, se opteaza pentru taxarea vanzarilor de constructii si terenuri pentru a evita calculul ajustarilor de TVA si eventual a proratei de deducere.
Taxarea prin optiune trebuie insotita de depunerea unei notificari in acest sens la autoritatea fiscala competenta, in raza careia vanzatorul isi are domiciliul fiscal.
Prin Codul fiscal, notiunea de ,,T.V.A. de rambursat“, cu care ne-am familiarizat pana la 1 ianuarie 2004 este inlocuita cu notiunea de ,,suma negativa a taxei pe valoarea adaugata“.
Suma negativa este definita ca excedent al diferentei dintre suma T.V.A. aferenta bunurilor si serviciilor achizitionate de o persoana impozabila dedusa intr-o perioada fiscala si suma T.V.A. colectata, aferente operatiilor impozabile din aceeasi perioada.
IMPORTANT:
In situatia in care suma negativa a T.V.A. din perioada fiscala de raportare este mai mare de 50 milioane lei, aceasta poate fi solicitata la rambursare prin decontul de T.V.A. prin bifarea casetei corespunzatoare. Suma solicitata la rambursare nu mai poate fi reportata prin decont in perioada fiscala urmatoare. Decontul astfel bifat este considerat cerere de rambursare T.V.A.
Suma negativa solicitata la rambursare trebuie inregistrata in evidenta contabila intr-un analitic distinct al contului 4424, astfel incat aceasta sa nu mai fie utilizata la regularizarea T.V.A. de plata in lunile urmatoare.
Modalitatea de solutionare a deconturilor cu sume negative de T.V.A. prin care se solicita rambursarea este reglementata prin O.M.F.P. nr. 338/2004.
Deconturile de T.V.A. se depun de catre persoanele impozabile, inregistrate ca platitori de T.V.A. la organul fiscal unde firmele au domiciliul fiscal, prin urmatoarele modalitati:
prin posta;
Deconturile primite prin posta se vor prelucra in ziua primirii de la registratura.
direct la compartimentul cu atributii in gestionarea declaratiilor fiscale, pe suport electronic, insotite de doua exemplare listate;
Deconturile primite direct la organul fiscal se inregistreaza la Registratura si se prelucreaza imediat, in momentul primirii, in prezenta platitorului.
prin sistemul electronic national.
ATENTIE!
Deconturile de T.V.A. se depun la urmatoarele termene:
trimestrial, pana la 25 a lunii urmatoare incheierii trimestrului, inclusiv, de catre firmele care au realizat, in anul anterior, o cifra de afaceri de pana la 100.000 euro, inclusiv;
lunar, pana la 25 a lunii urmatoare lunii de raportare, inclusiv, de catre firmele care au realizat, in anul anterior, o cifra de afaceri mai mare de 100.000 euro.
Deconturile cu sume negative cu optiune de rambursare se inregistreaza in evidenta pe platitor intr-o fisa separata numita „Sume de rambursat“ si se transmit zilnic la compartimentul de analiza a deconturilor cu sume negative de T.V.A. cu optiune de rambursare, in vederea efectuarii analizei de risc.
Solicitarile de rambursare se solutioneaza in termen de 45 de zile de la data depunerii decontului de T.V.A. cu sume negative cu optiune de rambursare.
Procedura de analiza de risc se desfasoara in mai multe etape si are ca scop final incadrarea fiecarui platitor, in functie de comportamentul sau fiscal, precum si in functie de riscul pe care acesta il prezinta pentru administratia fiscala.
Aceasta procedura consta in stabilirea anuala a Standardului Individual Negativ (SIN-ul) pentru fiecare platitor.