va rog sa-mi spuneti daca pot face cumul de salar cu pensie si care sunt veniturile maxime cand se poate face acest cumul.Sunt asistent medical,am 59 ani, si vreau sa beneficiez de O.U. 144 din 28/10/2008. multumesc.
Dati-mi si mie voie,sa dezvolt acest subiect.
Cele doua conditii pentru pensie de limita de varsta:
-Conditia de varsta pentru asistentii medicali potrivit O.U.G.144/2008 este de 65 de ani
-Conditia de stagiu(complet)care este ?
Cea corespunzatoare lunii si anului in care implineste 65 de ani ?
-Dar pentru pensie anticipata si anticipata partiala,care sunt cele doua conditii ?
Sa luam ca exemplu,cazul de fata:
Asistenta medicala nascuta in 17/08/1952 cu un stagiu total de cotizare de 41 de ani si 5 luni.
-Care sunt cele doua conditii,pentru limita de varsta ?
-Care sunt cele doua conditii,pentru pensie anticipata ?
-Dar pentru pensie anticipata partiala ?
1. Nu mai aduceti in discutie stagiul complet de cotizare atunci cand este vorba despre pensie pentru limita de varsta. Am mai discutat asta, pensie pentru limita de varsta = varsta standard de pensionare + stagiu minim de cotizare.
2. In toate se face aplicarea adagiului juridic latin "legea speciala deroga de la legea generala si se aplica cu intaietate". Prevederea speciala este OUG nr. 144/2008, prevederea generala, norma-cadru, este Legea nr. 263/2010.
In cazul pensiei pentru limita de varsta, in OUG nr. 144/2008 este prevazuta numai varsta de 65 de ani. Stagiul minim de cotizare il iau din legea-cadru, in functie de data nasterii, intrucat nu am alte prevederi in legea speciala. In cazul celorlalte categorii de pensie, aplic prevederile din legea-cadru intrucat nu am alte prevederi in legea speciala.
3. Faptul ca OUG nr. 144/2008 face trimitere la Legea nr. 19/2000, act normativ in prezent abrogat, este irelevant. Esenta problemei este ca se face trimitere la legea-cadru in materia pensiilor, care, pana in 31.12.2010, a fost Legea nr. 19/2000.