avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 501 soluții astăzi
Forum Discuţii juridice Carte funciară - Cadastru, ... valabilitate extras de carte funciara pentru ...
Discuție deschisă în Carte funciară - Cadastru, Intabulare şi alte formalităţi funciare

valabilitate extras de carte funciara pentru autentificare

Anul trecut pe 10 noiembrie am cumparat o garsoniera, dar extrasul de carte funciara cerut de notar purta data de 2 noiemvrie. Dupa cate stiu, valabilitatea lui este de 5 zile. Este vreo problema, in sensul ca ar exista un risc, ca in intervalul dintre expirarea extrasului si incheierea actului de vanzare cumparare, fostul proprietar sa mai fi vandut aceeasi casa si altcuiva ?

Vreau sa mai adaug ca cererea de extras de ccarte functiara pt autentidicare s-a depus in 2 noiembrie, in acest interval a fost si un week-end, si am socotit ca termenul de 5 zile expira marti seara, pe 8 noiembrie. Vanzarea s-a facut pe 10, deci practic a fost o singura zi la mijloc. Cred ca temerile mele sunt absurde, dar as dori sa aflu si parerea unor specialisti. Multumesc anticipat.
Ultima modificare: Sâmbătă, 17 Martie 2012
Ares-3, moderator
Cel mai recent răspuns: BEJENARU PETRU , Expert judiciar 21:50, 19 Martie 2012
Am inteles, deci este obligatoriu ca dupa incheierea unui contract de vanzare, notarul respectiv sa o intabuleze automat la OCPI. In concluzie, credeti ca nu am de ce sa imi fac probleme ?
1 din 1 utilizatori consideră
acest răspuns util
Vranceanud a scris:

este obligatoriu ca dupa incheierea unui contract de vanzare, notarul respectiv sa o intabuleze automat la OCPI.

Notarul ca si alte autoritati detin limita de competenta sa dispuna masuri in limita si la cererea partii interesate
Daca dvs nu ati solicitat in mod explicit si concret ca doriti si intabularea dreptului de proprietate,notarul; nu poate dispune de la sine putere activitatea de intabulare,care implica costuri pe care notarul nu detine obligatia sa le suporte ,daca partea nu a solicitat acel serviciu
Ultima modificare: Luni, 19 Martie 2012
ynocentta, utilizator
1 din 1 utilizatori consideră
acest răspuns util
De la 1 Octombrie 2011 extrasul cf de autentificare are valabilitate 10 zile (Art. 54 din L 7 / 1996 republicata, modificat prin L 71/2011 de punere in aplicare a codului civil - art 87 pct 10 )
[...] notarul public va solicita un extras de carte funciara pentru autentificare, care este valabil timp de 10 zile lucratoare de la data inregistrarii cererii [...]

L 7 din 1996 privind cadastrul: in art 25 (cred), scria ca ordinea inregistrarii cererilor va determina rangul inscrierilor iar acum e mai concret:

Art. 890 al1) , noul cod civil (citez)
înscrierile în cartea funciară își vor produce efectele de la data înregistrării cererilor, ținându-se însă cont de data, ora și minutul înregistrării acestora în toate cazurile în care cererea a fost depusă personal, prin mandatar ori notar public sau comunicată prin telefax, postă electronică sau prin alte mijloace ce asigură transmiterea textului și confirmarea primirii cererii de înscriere cu toate documentele justificative [...]
A se vedea si art. 885 al 1) din noul cod civil

Altfel spus: in caz de litigiu (pentru ca ati intabulat) ramaneti cu imobilul (daca sunteti cumparator de buna credinta) iar eventuali alti cumparatori vor incerca sa-si recupereze banii prin instanta.


Fapt divers: In timpul celor 10 zile cartea funciara pentru acel imobil e blocata = nu se pot face inscrieri, nu se elibereaza extrase de autentificare; un alt extras de autentificare poate fi solicitat si obtinut dupa 5 zile de la incheierea celor 10 zile.

Pe scurt: n-ar trebui sa va mai faceti probleme daca faptele si actele sunt asa cum le descrieti aici.
Ultima modificare: Luni, 19 Martie 2012
trope_doi, utilizator
Va multumesc foarte mult, este un raspuns valoros care mi-a clarificat multe nelamuriri. Nu stiam de aceasta modificare, prin care extrasul de CF pt autentificare este valabil 10 nzile, deci CF e blocata in aceste 10 zile.
In cazul meu, cererea de CF s-a depus prin notar pe data de 2 noiembrie 2011. Vanzarea s-a incheiat pe 10 noiembrie, ulterior prin acelasi notar am intabulat pe numele meu locuinta si am primit intabularea si extrasul de CF pt informare.
Teama mea era ca, in cazul in care CF era valabila doar 5 zile (nu stiam ca s-a modificat si este 10 zile, pe extras scria ca e valabil 5 zile, dar erau probabil vechile formulare, inca neschimbate) ea ar fi expirat pe 8 noiembrie, si in intervalul dintre aceasta expirare si monetul cumpararii (10 nov) casa ar fi putut fi vanduta la altcineva, care sa nu o fi intabulat si sa "apara" dupa un timp.
Dar daca extrasul era valabil 10 zile, inseamna ca momentul vanzarii s-a inscris in acest interval, deci nu prea vad cand ar fi putut sa o vanda altei persoane. Daca ar fi facut-o inainte de mine, s-ar fi vazut pe extrasul de CF pe care mi l-a prezentat cand am cumparat, iar dupa ce am cumparat-o, era imposibil, ea fiind imediat intabulata pe numele meu.
Multumiri !
1 din 1 utilizatori consideră
acest răspuns util



De la bun inceput, trebuie facute urmatoarele precizari importante:
Potrivit prevederilor legale in vigoare, contractele de vanzare-cumparare avand ca obiect terenuri si/sau constructii cu destinatie de locuinte sau unitati individuale se incheie in forma autentica, in fata notarului public. Legea romana sanctioneaza in mod drastic nerespectarea acestei cerinte, cu nulitatea absoluta a contractului de vanzare-cumparare.

Pe de alta parte, notarul public are competenta generala in ceea ce priveste autentificarea contractelor de vanzare-cumparare cu privire la imobile situate in Romania (ex. un notar public cu sediul in Bucuresti poate autentifica in mod valabil un contract de vanzare-cumparare a unui imobil-teren si/sau constructie situat in Iasi), cu conditia incheierii contractului de vanzare-cumparare in raza teritoriala a biroului notarului public respectiv.

In cele ce urmeaza, vom analiza situatia incheierii de catre un vanzator (persoana fizica) si un cumparator (persoana fizica) a unui contract de vanzare-cumparare avand ca obiect: (A) un teren (liber de constructii) si (B) o constructie, din punctul de vedere al documentelor necesare in acest sens.

A. Contract de vanzare-cumparare avand ca obiect un teren (liber de constructii)
Dupa ce vanzatorul si cumparatorul au agreat conditiile incheierii contractului de vanzare-cumparare, acestia se vor prezenta in fata notarului public, in vederea autentificarii acestui contract. Documentele prezentate notarului in vederea autentificarii contractului de vanzare-cumparare cu privire la un teren (liber de constructii) sunt urmatoarele:
(i) titlul de proprietate al vanzatorului asupra terenului(ex. contract de vanzare-cumparare, titlu de proprietate emis in baza Legii nr. 18/1991- Legea fondului funciar, certificat de mostenitor);

(ii) documentatia cadastrala a terenului, avizata de Oficiul de Cadastru si Publicitate Imobiliara, in a carui raza teritoriala se afla situat terenul;

(iii) extrasul de carte funciara pentru autentificare, emis, la cererea notarului public, de Oficiul de Cadastru si Publicitate Imobiliara, in a carui raza teritoriala se afla situat terenul;

(iv) certificatul de atestare fiscala, emis, la cererea vanzatorului, de organele fiscale in a caror raza teritoriala este inregistrat terenul. Certificatul atesta achitarea de catre vanzator a obligatiilor fiscale referitoare la teren, datorate la data de 1 (intai) a lunii urmatoare celei in care a fost incheiat contractul de vanzare-cumparare;

(v) actele de identitate ale vanzatorului si cumparatorului (in original);

(vi) procura autentica a mandatarului (procurile autentice ale mandatarilor) vanzatorului si/sau cumparatorului si actele de identitate ale mandatarului (mandatarilor), in cazul in care vanzatorul si/sau cumparatorul incheie contractul de vanzare-cumparare prin mandatar;

(vii) contractul de vanzare-cumparare cu privire la teren (care poate fi redactat de catre vanzator sau cumparator sau de catre notarul public).

Inainte de autentificarea contractului de vanzare-cumparare, notarul public va calcula si incasa impozitul aferent venitului dobandit de vanzator din instrainarea terenului (aceasta reprezinta o conditie pentru inscrierea in cartea funciara a dreptului de proprietate al cumparatorulu asupra terenului).

Este important de precizat faptul ca documentele mentionate mai sus reprezinta un set de „documente minime” necesare la incheierea unui contract de vanzare-cumparare avand ca obiect un teren liber de constructii.

Cu toate acestea, conform jurisprudentei, s-a statuat ca diligenta uui cumparator de buna-credinta presupune verificarea mai multor aspecte decat aspectele verificate de notarul public, astfel incat un cumparator diligent va merge mai departe si va solicita vanzatorului toate documentele pe care le considera necesare pentru a determina situatia juridica exacta a terenului, in vederea luarii deciziei finale de a incheia sau nu contractul de vanzare-cumparare. Astfel, in functie de situatia juridica concreta a terenului, cumparatorul poate solicita vanzatorului documente suplimentare, de exemplu: (a) documentele care atesta transferurile succesive ale dreptului de proprietate asupra terenului, incepand cu proprietarul initial si pana la vanzator; (b) documentele depuse la autoritatile competente de catre persoana indreptatita sa obtina titlul de proprietate cu privire la teren (in cazul in care acest titlu reprezinta o decizie de restituire emisa in baza Legii Nr. 10/2001 privind regimul juridic al unor imobile preluate in mod abuziv in perioada 6 martie 1945- 22 decembrie 1989 sau un titlu de proprietate emis in baza Legii Nr. 18/1991- Legea fondului funciar); (c) documentele referitoare la dezmembrarile si/sau alipirile terenului; (d) documentele referitoare la regimul urbanistic si de construire a terenului, in functie de destinatia avuta in vedere de cumparator in legatura cu terenul.

B. Contract de vanzare-cumparare avand ca obiect constructii (in sensul generic al notiunii)
Cu toate ca dispozitiile legale impun in mod expres incheierea in forma autentica a contractului de vanzare-cumparare avand ca obiect locuinte si unitati individuale, de cele mai multe ori, in practica, vanzatorul si cumparatorul prefera incheierea contractului de vanzare-cumparare in forma autentica si in cazul instrainarii altor constructii.

Documentele solicitate de notar in vederea autentificarii contractului de vanzare-cumparare avand ca obiect o constructie sunt cele mentionate la punctul A, literele (i)-(vii) de mai sus, cu precizarea ca aceste documente au in vedere constructia.

In afara documentelor antementionate, in functie de caracteristicile constructiei, documentele care trebuie prezentate notarului public la incheierea contractului de vanzare-cumparare pot fi, de exemplu:
(i) titlul de proprietate al vanzatorului asupra terenului unde este situata constructia;

(ii) autorizatia de construire si procesul-verbal de receptie la terminarea lucrarilor;

(iii) certificatul de performanta energetica al constructiei;

(iv) adeverinta emisa de asociatia de proprietari ce atesta achitarea de catre vanzator a sumelor datorate catre aceasta asociatie;

(v) dovada achitarii de catre vanzator a contravalorii ultimei facturi emise de furnizorul de utilitati;

(vi) documente referitoare la regimul urbanistic al terenului, in scopul verificarii daca au fost respectate toate cerintele de urbanism.

Desigur, cumparatorul poate solicita vanzatorului documente suplimentare, de exemplu: (a) documente emise de primaria in a carei raza teritoriala se afla constructia, care sa ateste adresa postala a acesteia; (b) documente atestand constituirea unor sarcini asupra constructiei (ex. ipoteci, privilegii, contracte de inchiriere); (c) documente prin care se aproba schimbarea destinatiei constructiei.

Avand in vedere efervescenta pe piata imobiliara in perioada de boom, este recomandata indeplinirea de catre cumparatorul de buna-credinta a diligentelor minime necesare in vedere determinarii cu precizie a situatiei juridice a imobilului (teren si/sau constructie), inclusiv prin efectuarea de verificari amanuntite referitoare la succesiunea titlurilor de proprietate cu privire la imobil, pentru evitarea situatiei dobandirii unui imobil al carui titlu de proprietate este viciat.





~ final discuție ~

Alte discuții în legătură

Intabulare carte funciara ContSters9695 ContSters9695 In cazul in care s-a incheiat un contract de vanzare-cumparare care are ca obiect o constructie, nu si terenul, iar contractul e certificat de avocat, pentru ... (vezi toată discuția)
Buna ziua. ce acte trebuie sa primesc de la notariat la intocmirea ... valentinap39 valentinap39 Buna ziua. Ce acte trebuie sa primesc de la notariat la intocmirea contractului de vanzare cumparare a unui teren intravilan (pt constructie)? Multumesc ... (vezi toată discuția)
Acte vanzare imobil adighe adighe Buna ziua si bine v-am gasit, Doresc sa vand un imobil proprietate personala, dar singurele acte pe care le am sunt contractul de vanzare-cumparare intre ... (vezi toată discuția)