avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 549 soluții astăzi
Forum Discuţii juridice Proprietate industrială şi ... Mãrci notorii
Discuție deschisă în Proprietate industrială şi intelectuală. Adică mărci, invenţii, drept de autor şi altele

Mãrci notorii

Care sunt criteriile care determina o marca sa fie considerata notorie, conform legislatiei romane sau europene ?
Cel mai recent răspuns: edipav , utilizator 18:37, 26 Martie 2012
Gasiti raspuns aici: Directiva Consiliului Comunitatilor Europene 89/104 EEC si Regulamentul Marcii Comunitare nr. 89/104, legea nr. 84/1998 privind marcile si indicatiile geografice defineste in articolul 3 litera (c) marca notorie ca fiind "marca larg cunoscuta in Romania la data depunerii unei cereri de inregistrare a marcii sau la data prioritatii revendicate in cerere; pentru a se determina, daca o marca este larg cunoscuta se va avea in vedere notorietatea acestei marci, in cazul segmentului de public vizat pentru produsele sau serviciile carora marca respectiva li se aplica, fara a fi necesara inregistrarea sau utilizarea marcii in Romania."
Nu exista o reteta a marcii notorii, ci legea enumera doar cateva criterii de apreciere, nici unul dintre acestea nefiind absolut:

gradul de distinctivitate initiala sau dobandita, al marcii notorii in Romania;
durata si intinderea utilizarii in Romania a marcii notorii in legatura cu produsele si serviciile pentru care o marca se solicitata a fi inregistrata;
durata si intinderea publicitatii marcii notorii in Romania;
aria geografica de utilizare a marcii notorii in Romania;
gradul de cunoastere a marcii notorii pe piata romaneasca de catre segmentul de public caruia i se adreseaza;
In general notorietatea este data de gradul de cunoastere in cadrul publicului tinta vizat de produsul/serviciul respectiv, gradul de raspandire in areal. De regula instantele recunosc notorietate pe baza sondajelor de opinie, realizate dupa criterii profesioniste.
Daca nu ma insel , Germania are niste criterii mai obiective din acest pdv, respectiv daca din sondaj rezulta o cota de cunoastere a marcii de cel putin 66%.

Marcile notorii nu sunt supuse obligatiei de inregistrare de marca.
Este evident, ca din acest pdv, , al notorietatii, exista pe plan mondial diverse clasamente ale marcilor, in special pe baza cifrei de vanzari, ex. Nokia, Coca Cola, Gooogle, Nike, etc.
In Regulamentul de aplicare al legii marcilor, se prevad urmatoarele:
ARTICOLUL 19
Determinarea şi dovedirea notorietăţii
(1) Pentru a aprecia dacă o marcă este notorie este suficient ca aceasta să fie larg cunoscută:
a) pe teritoriul României; şi
b) pentru segmentul de public din România căruia se adresează produsele sau serviciile pentru care marca este utilizată.
(2) În sensul alin. (1) lit. b), segmentul de public va fi stabilit pe baza următoarelor elemente:
a) categoria de consumatori vizată pentru produsele sau serviciile la care se referă marca; identificarea categoriei de consumatori se face pe grupe de consumatori ai unor anumite produse sau servicii în legătură cu care marca este utilizată;
b) reţelele de distribuire a produselor sau serviciilor la care se referă marca.
(3) La opoziţie sunt examinate motivele de refuz privind mărcile notorii, cu respectarea criteriilor prevăzute la art. 24 din lege. OSIM poate cere de la autorităţile publice, instituţiile publice, precum şi de la persoane juridice de drept privat documente în vederea aprecierii notorietăţii în România.
(4) În aplicarea criteriului prevăzut la art. 24 lit. c) din lege, gradul de cunoaştere al unei mărci de către public poate fi apreciat în funcţie de promovarea acesteia, inclusiv publicitatea şi promovarea la târguri sau expoziţii a produselor ori serviciilor la care se aplică marca.
(5) Notorietatea unei mărci poate fi dovedită prin orice mijloc de probă.
(6) În susţinerea notorietăţii unei mărci pe teritoriul României pot fi prezentate acte cum ar fi cele privind:
a) comercializarea sau punerea în vânzare a produselor ori prestarea de servicii sub marca notoriu cunoscută;
b) importul sau exportul produselor pe care marca notorie este aplicată;
c) publicitatea sau reclama produselor şi serviciilor sub marca notoriu cunoscută în România etc.
Cu stima,
speta nationala pe notorietate:
[ link extern ] ;

jurisprudenta comunitara:
-C-375/97, General Motors Corporation v Yplon SA(in aceasta speta ECJ diferentiaza notiunea de marca de renume de cea de marca notorie);
-C-328/06 (Nuño v Franquet)-aici ECJ analizeaza chestiunea notorietatii marcii raportata la art 4(2)(d) din directiva;
-C-498/01(adidas-Salomon v Fitnessworld Trading)

Ultima modificare: Luni, 26 Martie 2012
edipav, utilizator

~ final discuție ~

Alte discuții în legătură

Disputa asupra unei marci paulyaren paulyaren buna ziua,as dori un sfat in legatura cu o marca.am inregistrat o marca deja existenta pe piata dar care nu era inregistrata nici in romania ,nici in tara de ... (vezi toată discuția)
Marca inregistrata si ce ne poate face ea? anabela_kukula anabela_kukula Registrul comertului mi-a aprobat un nume in 2005 iar acum am primit o convocare de la o firma ce spune ca numele societatii mele intra in conflict cu marca pe ... (vezi toată discuția)
Înregistrare abuzivã a mãrcii anasm anasm Buna, as dori un sfat de la specialistii in marci. Eu folosesc o marca de peste 15 ani.E adevarat, nu am inregistrat marca respectiva.Intre timp am fost ... (vezi toată discuția)