● Ordinul presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 575/21.07.2006.
Conditiile pe care trebuie sa le indeplineasca contribuabilii pentru a fi declarati inactivi
Potrivit art. 1, alin. (1) din Ordinul presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 575/21.07. 2006, contribuabilii vor fi declarati inactivi daca indeplinesc una dintre urmatoarele conditii:
a) se sustrag de la efectuarea in-spectiei fiscale, prin declararea unor date de identificare a sediului social care nu permit organului fiscal identificarea acestuia;
b) organele fiscale au constatat ca nu functioneaza la sediul social sau la domiciliul fiscal declarat.
Contribuabilii sunt declarati inactivi prin ordin al presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, care se publica in Monitorul Oficial, Partea I.
Din prevederile art. 2, alin. (1) retinem ca pe perioada in care este declarat inactiv contribuabilul ii sunt aplicabile procedurile de administrare fiscala referitoare la gestionarea, controlul si colectarea impozitelor, taxelor, contributiilor si a altor sume datorate bugetului general consolidat.
La alin. (2) se mentioneaza ca prin exceptie de la prevederile alin. (1), contribuabilii inscrisi in Lista contribuabililor declarati inactivi nu vor fi supusi procedurilor curente de notificare pentru nedepunerea declaratiilor.
Suspendarea unor drepturi pe perioada in care contribuabilii sunt declarati inactivi
Asa cum se desprinde din prevederile art. 3, alin. (1) – (2) din Ordinul presedintelui ANAF nr. 575/21.07.2006, de la data declararii ca inactiv, contribuabilul nu mai are dreptul de a utiliza facturi, facturi fiscale si alte documente sau formulare tipizate cu regim special.
Documentele fiscale emise de un contribuabil declarat inactiv cu incalcarea interdictiei prevazute la alin. (1) nu produc efecte juridice din punct de vedere fiscal.
Dupa cum rezulta din prevederile art. 4, alin. (1), pe perioada starii de inactivitate toate procedurile de avizare, autorizare, certificare, licentiere sau alte proceduri similare, cat si orice operatiune si procedura vamala cu privire la contribuabilul inactiv si la activitatile acestuia, precum si oricare dintre avizele, autorizatiile, licentele, acordurile si orice alte acte in baza carora contribuabilii inactivi sunt autorizati sa functioneze sau sa desfasoare diverse activitati economice, se suspenda de drept.
In temeiul alin. (2) subliniem ca suspendarea nu determina prelungirea termenelor pentru care avizele, autorizatiile, licentele, acordurile sau alte astfel de acte sunt acordate si nici amanarea in vreun fel ori exonerarea de obligatiile de plata datorate pentru eliberarea, modificarea sau prelungirea acestora.
Competenta pentru constatarea indeplinirii conditiilor de declarare a starii de inactivitate
Conform prevederilor art. 5, alin. (1), competenta pentru constatarea indeplinirii conditiilor de declarare a starii de inactivitate revine organelor de inspectie fiscala din cadrul Agentiei Nationale de Administrare Fiscala si al unitatilor subordonate.
Tot pe aceasta filiera, alineatul (2) subliniaza ca in cazul in care organele de inspectie fiscala constata ca un contribuabil indeplineste conditiile de declarare ca inactiv, vor completa un dosar cuprinzand documentele prevazute la pct. 13, din Anexa nr. 1.
Dosarele, se mentioneaza la alin. (3), impreuna cu referatele privind propunerea echipei de control de includere pe Lista contribuabililor inactivi, avizate de conducatorul ierarhic superior, vor sta la baza intocmirii listei contribuabililor propusi a fi declarati inactivi, conform Anexei nr. 2 la ordinul mentionat.
In conformitate cu prevederile alin. (4) al art. 5, dosarele intocmite pentru declararea contribuabililor inactivi vor fi pastrate, ca parte componenta a dosarului fiscal, la fiecare directie generala a finantelor publice judeteana, respectiv a municipiului Bucuresti, sau la Directia generala de administrare a marilor contribuabili, dupa caz
Firma poate fi reactivata la cerere.
Contribuabilii declaraţi inactivi se reactivează dacă îndeplinesc una dintre următoarele condiţii:
- li s-a aprobat, la cerere, trecerea în regimul derogatoriu de declarare;
- şi-au îndeplinit toate obligaţiile declarative.
În prima zi a fiecărei luni, organul fiscal competent verifică dacă sunt îndeplinite condiţiile de reactivare pentru fiecare contribuabil declarat inactiv, întocmeşte lista contribuabililor care îndeplinesc condiţiile de reactivare şi, după parcurgerea etapelor de aprobare la nivelul ANAF, în MO, se publică OPANAF pentru aprobarea Listei contribuabililor reactivaţi.
Reactivarea contribuabililor declaraţi inactivi se face începând cu data publicării OPANAF pentru aprobarea Listei contribuabililor reactivaţi în MO.
La data reactivării unui contribuabil se reactivează toate sediile secundare care aparţin respectivului contribuabil.
Important! Prevederile referitoare la anularea din oficiu a înregistrării în scopuri de TVA a contribuabililor inactivi şi a reînregistrării în cazul reactivării prezentate la punctul 1 este valabilă şi în cazul contribuabililor declaraţi inactivi potrivit OPANAF nr. 819/2008.
*
Baza legală: Ordinele preşedintelui ANAF nr. 575/2006 privind stabilirea condiţiilor şi declararea contribuabililor inactivi; nr. 819/2006 pentru aprobarea procedurii privind declararea contribuabililor inactivi; nr. 605/2008 privind aprobarea Procedurii de anulare din oficiu a înregistrării în scopuri de TVA a persoanelor impozabile înregistrate în scopuri de TVA, care figurează în lista contribuabililor inactivi; Ordonanţa Guvernului nr. 92/2003, art. 78 (5) privind Codul de Procedură Fiscală