avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 502 soluții astăzi
Forum Discuţii juridice Asociaţii şi fundaţii, într-un ... Infiintare filiala ONG
Discuție deschisă în Asociaţii şi fundaţii, într-un cuvânt: ONG-uri

Infiintare filiala ONG

Buna ziua,

am o mare nelamurire. Am infiintat acum cativa ani, in 2007, un ONG in judetul Gorj in orasul natal, de care nu m-am putut ocupa tocmai petru ca eram studenta in Bucuresti si imi era f greu sa ma deplasez acolo. Acum vreau sa infiintez o filiala a acestui ONG in Bucuresti. Ce trebuie sa fac? Imi trebuie alt statut si alt act constitutiv, sau trebuie sa fie aceleasi, membrii fondatori trebuie sa fie aceeasi sau altii? Nu inteleg nimic din legislatie :(

Ma puteti ajuta? Imi puteti spune, va rog care sunt pasii?

Va multumesc!
Cel mai recent răspuns: radumititean , utilizator 22:44, 2 Decembrie 2019
Orice modificare a Statutului si actului constitutiv se inregistreaza la judecatorie, inclusiv admiterea si excluderea unor noi membri.

Nu are importanta daca o persoana mai apare sau nu in actele initiale de infiintare din moment ce exista o decizie a AG cu privire la modificarile ce au intervenit in randul membrilor asociatiei si o decizie a judecatoriei de inregistrare a acelor modificari. Puteti opta si pentru actualizarea Statutului (o practica adoptata de la societatile comerciale si acceptata in marea majoritate a instantelor) si implicit precizarea membrilor AG de la data modificarii.
Admiterea sau excluderea de membrii cu drepturi depline din asociatie, ulterior infiintarii, nu se mai inregistreaza la judecatorie, urmand toata procedura de modificare a statutului si actului constitutiv.
Sectiunea 7 din Registrul asociatiiilor si fundatiilor are 2 subsectiuni. 1 aferenta membrilor initiali precum si sectiune privind mentiunile ulterioare. (Regulamentul este emis de MJ din 26/04/2000)
De asemenea se poate observa si din interpretarea ICCJ cu privire la acceptarea de noi membri data in decizia nr.10 din 2012. Se poate vedea si practica instantelor subliniata de procurorul genereal in acest recurs in interesul legii. Pe fond se analizeaza necesitatea prezentarii cazierului fiscal de catre noii membrii dar in cadrul procedurii de modificare a componentei AG sau CD. Rezulta ca acest lucru se intampla.

Un avocat sau notar care isi face treaba bine si atesta sau autentifica un act emis de organul de conducere a unui ONG cu privire spre exemplu la o modificare de statut va verifica daca cei care semneaza acel act la momentul respectiv au calitatea legala de a semna asa ceva. Daca nu exista o incheiere judecatoreasca in acest sens imi este teama ca doar va semna ca primarul.

De asemenea, in paractica, cel putin in Bucuresti, judecatorul verifica semnatarii PV cu ultima componenta a AG inregistrata si aflata la dosar. Mai mult, daca vorbim despre CD (care in cazul uneia asociatii 3/4 cel putin sunt din cadrul AG) acesta este reprezentantul legal al organizatiei si componenta acestuia trebuie inregistrata. Astfel se indeplineste si functia de opozabilitate fata de terti a actelor incheiate de catre organizatie.

Tot din practica pot sa va spun ca donatorii cer sa se faca dovada inregistrarii la judecatorie a ultimei componente a AG si CD (tocmai pt motiv de opozabilitate si in unele cazuri de a verifica anumite conflicte de interese). La banca se solicita aceasta inregistrare de cele mai multe ori.

Am dorit sa dau aceste completari pentru a oferi un raspuns juridic complet si fundamentat la ideea exprimata in acest topic. Cu ideea ca merge si asa sau nu se uita nimeni nu sunt de acord si voi milita pentru o corecta informare si profesionalizare si a sectorului ONG, iar acest lucru se poate face si de catre noi expertii juridici (avocati, consilieri, etc).
S-a scris ca ”Admiterea sau excluderea de membrii cu drepturi depline din asociatie, ulterior infiintarii, nu se mai inregistreaza la judecatorie, urmand toata procedura de modificare a statutului si actului constitutiv”.
Intr-adevar asa ar fi logic, dat fiind ca o asociatie ar putea avea mii, zeci de mii sau sute de mii de membri sau teoretic chiar milioane si in Romania, si ar fi tehnic imposibil sa ai ca parte din statut lista la zi a membrilor, asa cum am aratat pe larg in alte mesaje pe forum.
Asa cum la societati functionand pe Legea 31/ 1990, la SRL se opereaza in Registrul COmertului orice modificare ref. asociati, dar legea prevede o limita numerica pentru acestia, pe cand la SA-uri, unde pot fi un numar foarte mare si unde calitatea de actionar se poate si e firesc sa se modifice frecvent, lista actionarilor nu face parte din actul constitutiv si nu se tine sau comunica la Registul Comertului....
Doar ca din pacate textul OG 26 / 2000 prevede sec faptul ca lista membrilor face parte din Statut, si, mai rau, prevede expres ca sediul, desi e mentionat in Statut, poate fi modificat de COnsiliul Director, fiind deci o exceptie expresa da loc la deductii de genul ca intentia legiuitorului ar fi fost sa nu permita primirea de noi membri de catre alt organ decat AG, care e organul care prin definitie adopta si modifica Statutul... Este o intepretare nelogica, dar la care in ultimii ani se pare ca s-au raliat tot mai multe instante, si diverse ONG au avut surprize foarte neplacute...
Asa cum am mai scris pe forum, o solutie oarecum de compromis, acceptata tacit de multe instante, este ca in diversele ocazii in care se fac modificari de acte constitutive altele decat de lista membrilor, sa se mentioneze mai echivoc in acel act modificator lista la zi a membrilor, fara mentiuni ref. cand a dobandit sau pierdut cineva calitatea de membru... Si asa macar o data la 1-2-3-4 ani ajunge in Registrul Asocaitiilor si Fundatiilor o situatie actuala a membrilor, un compromis intre intepretarea dintr-o extrema, ca in actele depuse la instanta si consemnate in RAF apar doar fondatorii si peste ani nu ai cum sa afli, ca tert, care sunt membri ( ca poate atunci sunt multi altii noi, si din fondatori unii sau toti nu mai sunt) si cealalta extrema de interpretare, cum ca orice dobandire sau pierdere a calitatii de membru necesita parcurgerea procedurii tipice de modificare a actelor constutitive (desi e absurda mai ales pentru organizatii mari....)
Fiind adeptul principiului transparentei consider ca daca legea nu este clara si ne putem fofila (sau juridic spus interpreta in favoarea uneia din parti) buna practica este de a face publica si implicit opozabila tertilor lista membrilor unui ONG. Obligatoriu al organelor de conducere.
Astfel si eu ca cetatean, contribuabil care poate dau 2% din impozitele mele, sa pot vedea daca in consiliul director al organizatie (care sa spunem acum militeaza in strada si aduna mii de oameni pentru o cauza) sunt persoane interesate economic sau de alta natura de cauza respectiva.
Sper ca in viitoarele modificari ale OG26 sa se faca precizarea clara ca membrii in organele de conducere ale unei organizatii trebuie sa fie inregistrate la judecatorie. Poate nu este nevoie de o incheiere a instantei dar cel putin publicarea acesteia.

Alte discuții în legătură

Atestarea hotararii cd de schimbare a sediului oana_cat oana_cat Am urmatoarea situatie. Un ONG format din 4 membri fondatori, dintre care 2 sunt in CD, vrea sa isi schimbe sediul. Pentru aceasta, CD-ul va face o hotarare, ... (vezi toată discuția)
Notificare schimbare componenta consiliu director asociatie iuliana26 iuliana26 Buna ziua, Ma puteti ajuta cu mai multe detalii referitoare la notificarea pe care trebuie sa o fac judecatoriei Sector 3 cu privire la schimbarea ... (vezi toată discuția)
Inscriere membru in ong Liciu Liciu Buna ziua, In dosarului ce urmeaza a fi depus la judecatorie pentru infiintarea ONG-ului mi s-a cerut sa fie prezente cazierele fiscale si juridice ale ... (vezi toată discuția)