avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 1216 soluții astăzi
Forum Discuţii juridice Şomaj, concediu creştere copil, ... Ajutor de inmormantare
Discuție deschisă în Şomaj, concediu creştere copil, asigurări sociale şi asistenţă socială

Ajutor de inmormantare

buna ziua! as avea si eu nevoie de raspuns la cateva intrebari...
tatal meu a murit in urma unui infarct. nu era angajat, fusese in somaj pana acum cateva luni.
am inteles de pe internet ca nefiind asigurat, familia nu poate beneficia de ajutor de inmormantare pentru el. pe de alta parte, ma intreb daca poate lua ajutor un membru al familiei.
eu sunt in concediu de crestere copil si ma gandesc ar fi mai dificil. sotul meu, ginerele decedatului, fiind afin de gradul I, poate primi ajutor de inmormantare? sau soacra decedatului, pensionara fiind, poate primi dansa ajutorul?
ma intreb daca exista variante posibile penmtru primirea unui ajutor de inmormantare, pentru ca mi se pare trist ca dupa 28 de ani de munca ai tatalui meu, doar pentru simplul fapt ca in momentul decesului nu muncea, sa nu beneficieze de nimic.
si as mai avea o intrebare...mama mea, poate fi luata in intretinere de catre ginerele ei, pentru a putea fi asigurata dpdv medical?
va multumesc anticipat!
sanatate si numai bine!
Cel mai recent răspuns: Cornel Vasile , Consilier juridic 17:50, 18 Februarie 2014
sotul meu a intrebat astazi si nu primeste nici un ajutor de la angajator, probabil ca nu este prevazut in contractul de munca.
eu avand indemnizatie de crestere copil, nu stiu de la cine ar trebui sa solicit ajutor de inmormantare, asa ca o sa incercam sa vedem daca poate primi de la casa de pensii, soacra tatalui (bunica mea). ma gandesc ca ar trebui sa se incadreze la art. 126, lit.c.
si as mai avea o intrebare...eu o pot lua in intretinere pe mama mea, in conditiile in care sunt in concediu de crestere copil?
multumesc anticipat!
Sunt doua notiuni identice care se refera la acelasi eveniment, si anume:
- ajutorul de deces

- ajutorul de inmormantare.

1. ajutorul de deces
HG nr. 257/2011 pentru aprobarea Normelor de aplicare a prevederilor Legii nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice.

Art. 107. In sistemul public de pensii se acorda ajutor de deces, in cazul decesului asiguratului, pensionarului sau al unui membru de familie care nu era asigurat ori pensionar la data decesului.

Art. 108. In cazul decesului asiguratului sau al pensionarului, ajutorul de deces se achita unei singure persoane, care dovedeste cu documente ca a suportat cheltuielile ocazionate de deces si care poate fi, dupa caz:
a) sotul supravietuitor;
b) copilul;
c) parintele;
d) tutorele;
e) curatorul;
f) oricare alta persoana.


Art. 109. (1) Dovada ca au fost suportate cheltuielile ocazionate de deces se face cu inscrisuri doveditoare in acest sens, inclusiv cu declaratie pe propria raspundere a solicitantului ajutorului de deces.
(2) Prin exceptie, in cazul persoanelor prevazute mai sus la litera f), dovada ca au fost suportate cheltuielile ocazionate de deces se face prin inscrisuri doveditoare in acest sens sau prin declaratie pe propria raspundere autentificata.

Art. 110. In intelesul legii, cu privire la acordarea ajutorului de deces, membrii de familie pot fi:
a) sotul/sotia;
b) copiii proprii, copiii adoptati, copiii aflati in plasament familial ori cei incredintati spre crestere si educare familiei, in varsta de pana la 18 ani sau, daca isi continua studiile, pana la terminarea acestora, fara a depasi varsta de 26 de ani, precum si copiii incapabili de munca, indiferent de varsta, daca si-au pierdut capacitatea de munca inaintea varstelor mentionate;
c) parintii si bunicii oricaruia dintre soti.

Art. 111. Dovada ca membrul de familie nu era asigurat sau pensionar se face prin declaratie pe propria raspundere a celui care solicita ajutorul de deces.

Art. 112. In situatia in care membrul de familie decedat era un copil inapt pentru munca, in varsta de peste 18 ani, ajutorul de deces se acorda cu conditia prezentarii unui act medical emis sau vizat de medicul expert al asigurarilor sociale, prin care se atesta cauza care l-a facut inapt pentru munca si data ivirii acesteia.

Art. 113. Ajutorul de deces se acorda, dupa caz, pe baza urmatoarelor documente:
a) cerere pentru acordarea ajutorului de deces, potrivit modelului prevazut in anexa nr. 11;
b) certificat de deces (original si copie);
c) act de identitate al solicitantului (original si copie);
d) acte de stare civila ale solicitantului, din care sa rezulte gradul de rudenie cu decedatul, sau, dupa caz, actul care atesta calitatea de tutore, curator, mandatar (original si copie);
e) dovada ca solicitantul a suportat cheltuielile ocazionate de deces (original si copie);
f) act medical emis sau vizat de medicul expert al asigurarilor sociale, prin care se atesta boala care l-a facut inapt si data ivirii acesteia, in cazul copilului inapt in varsta de peste 18 ani (original);
g) adeverinta care sa certifice ca, la data decesului, membrul de familie cu varsta cuprinsa intre 18 si 26 de ani urma o forma de invatamant organizata potrivit legii (original).

Art. 114. (1) Cererea pentru acordarea ajutorului de deces se depune la platitorii acestui drept de asigurari sociale, prevazuti la art. 129 din lege.

(2) Ajutorul de deces se achita in termen de 24 de ore de la solicitare de un singur platitor si nu se deconteaza din bugetul asigurarilor sociale de stat decat la nivelul ajutorului de deces prevazut la art. 125 alin. (3), respectiv art. 126 alin. (3) din lege.

Art. 115. In cazul decesului persoanei in timpul concediului pentru cresterea copilului pana la implinirea varstei de 1 an, 2 ani, respectiv in cazul copilului cu handicap pana la 3 ani, ajutorul de deces se plateste de catre angajator daca, anterior intrarii in concediu, persoana in cauza era asigurata obligatoriu potrivit prevederilor art. 6 alin. (1) pct. I, II sau V din lege si raportul de munca a fost suspendat.

Art. 116. In aplicarea prevederilor art. 128 din lege, persoana interesata depune la casa teritoriala/sectoriala de pensii acte doveditoare care atesta incetarea sau, dupa caz, suspendarea activitatii angajatorului, eliberate de organele abilitate, potrivit legii.

Art. 117. (1) in cazul in care sumele cu titlu de contributie de asigurari sociale datorate lunar bugetului de asigurari sociale de stat sunt mai mici decat sumele cu titlu de ajutor de deces, pe care, potrivit legii, angajatorii le achita direct asiguratilor, platitorii depun la casele teritoriale de pensii sau la casele de pensii sectoriale, dupa caz, cerere pentru recuperarea din bugetul asigurarilor sociale de stat a diferentei respective, impreuna cu documentatia justificativa.

(2) Casele teritoriale de pensii sau casele de pensii sectoriale, dupa caz, pe raza carora se afla sediul platitorului, verifica documentatia si dispun plata sumelor datorate din bugetul asigurarilor sociale de stat.

Art. 118. Dupa efectuarea platii ajutorului de deces, platitorul are obligatia de a inscrie pe versoul certificatului de deces original, in baza caruia se solicita ajutorul de deces, mentiunea “ACHITAT”, data, semnatura si stampila.

Art. 119. In cazul in care platitorul este casa teritoriala de pensii, sumele incasate necuvenit cu titlu de ajutor de deces se recupereaza, potrivit legii, pe baza deciziei emise de catre aceasta, ce constituie titlu executoriu.

Art. 120. In cazul persoanelor prevazute la art. 6 alin. (1) pct. IV si alin. (2) din lege, ajutorul de deces se acorda numai in situatia in care contributia de asigurari sociale datorata si eventualele accesorii sunt achitate pana la data decesului.

2. Ajutorul de inmormantare
Ajutorul de inmormantare se acorda de catre angajator din sursele proprii, respectand prevederile contractului de munca, ale contractului colectiv de munca aplicabil angajatorului.
1. Din Legea 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice:

Art. 126
(1) Asiguratul sau pensionarul beneficiaza de ajutor de deces in cazul decesului unui membru de familie care nu era asigurat sau pensionar la data decesului.

(2) Se considera membru de familie, in sensul prezentei legi:
a) sotul;
b) copiii proprii, copiii adoptati, copiii aflati in plasament familial sau cei incredintati spre crestere si educare familiei, in varsta de pana la 18 ani sau, daca isi continua studiile, pana la terminarea acestora, fara a depasi varsta de 26 de ani, precum si copiii incapabili de munca, indiferent de varsta, daca si-au pierdut capacitatea de munca inaintea varstelor mentionate;
c) parintii si bunicii oricaruia dintre soti.

(3) Ajutorul de deces cuvenit pentru un membru de familie reprezinta jumatate din cuantumul prevazut la art. 125 alin. (3).

Art. 129
(1) Ajutorul de deces se achita in termen de 24 de ore de la solicitare de:
a) angajator, in cazul decesului asiguratului prevazut la art. 6 alin. (1) pct. I, II si V, respectiv al unui membru de familie al acestuia;
...

2. - Asadar unul dintre copiii decedatului trebuie sa primeasca de la angajatorul sau ajutorul de deces in termen de 24 de ore de la depunerea cererii.
- Se prezinta la angjator si cu originalul certificatului de nastere pe care angajatorul scrie "Achitat ajutor de deces in suma de 1149 lei" , pune data si semneaza si stampileaza.
- Apoi angajatorul recupereaza banii de la Casa de Pensii.

3. Daca dvs. sunteti unica fiica a decedatului puteti sa solicitati si dvs. angajatorului ajutorul de deces deoarece sunteti tot salariata acelui angajator chiar daca aveti contractul individual de munca suspendat.

4. Pe timpul perioadei de concediu crestere copil (CCC) sunteti asigurata la sanatate asa ca o puteti coasigura pe mama dvs.
buna ziua! in primul rand, vreau sa va multumesc pentru raspunsuri!
in al doilea rand as vrea sa va intreb care este procedura de recuperare a banilor aferenti ajutorului de deces, de la casa de pensii de catre angajator?
referitor la mama mea, mi s-a spus de catre inspectorul de resurse umane ca nu o pot coasigura pentru ca la ei figurez cu 0 lei, deoarece sunt in concediu crestere copil.
va multumesc anticipat!
In vederea recuperarii sumelor, angajatorul depune la sediul casei de pensii, un dosar, care va contine urmatoarele documente:
- Referat intocmit de agentul economic (ORIGINAL);
- Declaratia privind contributiile la asigurarile sociale de stat pe luna achitarii decesului (COPIE);
- Stat de plata pe luna achitarii ajutorului de deces (COPIE);
- Certificat de deces cu mentiunea achitarii ajutorului de deces (ORIGINAL+COPIE);
- Cerere solicitant pentru plata ajutorului de deces, aprobata de catre angajator (COPIE).
- Act de identitate solicitant (COPIE);
- Acte stare civila solicitant ( COPIE);
- Factura (chitanta) din care rezulta ca solicitantul a suportat aceste cheltuieli.
[ link extern ]

Alte discuții în legătură

Ajutor de inmormantare marinela43 marinela43 :help:Buna ziua! Sunt d na Marinela din Salonta ,am 43 de ani si sunt in pensie de boala ! De aproape o luna mi a murit un baiat intr un accident tragic si de ... (vezi toată discuția)
Ajutor inmormantare persoana fara venit alexmarian alexmarian Buna ziua. In urma cu 2 zile mi-a decedat tatal. Tin sa precizez ca nu avea pensie, salariu, asigurare sociala. Mai pe scurt nu avea nici un fel de venit insa ... (vezi toată discuția)
Acordare ajutor deces studenta1 studenta1 Buna ziua. Tatal meu a decedat acum o saptamana. Vroiam sa stiu daca se acorda ajutor de inmormantare in conditiile in care tatal meu nu era nici asigurat si ... (vezi toată discuția)