Formularul A1 se obtine numai pentru detasare nu si pentru delegare.
Regulamentul (CE) nr. 833/2004 (Regulament 883) da posibilitatea salariatului, ca exceptie de la regula, sa-si pastreze continuitatea in sistemul de asigurari sociale din Romania,
Potrivit Regulamentului 883 exceptia de la regula privind legislatia aplicabila se poate aplica pentru o perioada initiala de 24 de luni, adica formularul A1 se poate emite pentru aceasta durata initiala.
Din nou imi permit sa va contrazic.
Valabilitatea pentru 24 luni a acestui document inseamna ca acesta nu trebuie solicitat de fiecare data cand angajatii sunt detasati sau delegati, respectiv cand lucreaza in afara tarii in care domiciliaza sau sunt angajati. Nu confundati dreptul de valabilitate al formularului cu aplicarea reglementarii pentru o perioada de delegare sau detasare de 24 luni
Iar legislatia comuna europeana acorda dreptul fiecarui stat sa reglementeze intern cum si cand impoziteaza veniturile sau impun plata contributiilor sociale. Valabilitatea documentului mai sus amintit inseamna ca o firma nu are obligatia sa solicite de fiecare data formularul, si isi va putea detasa angajatul in timp de 2 ani pentru maxim 6 luni pe an, fara obligatii in Germania, deci cu acceptarea platii contributiilor sociale in tara de origine.
Iar pentru Germania legislatia este clara: O persoana care domiciliaza sau se afla in Germania mai mult de 183 zile devine persoana contribuabila deplina si are obligatia sa plateasca impozitele si contributiile sociale in Germania.
Totodata acest personal detasat sau delegat are si toate drepturile care i se cuvin din acest lucru: de exemplu, acesti angajati au dreptul la primirea alocatiei pentru copil in Germania sau reducerea impozitului platit tinand cont de "Kinderfreibetrag", sau alte drepturi.
1. Nu confund nimic. Regulamentul 883/2004 este clar in privinta perioadei maxime in care se face detasare si nu prevede nimic despre maxim o perioada de 6 luni in 24 de luni. Putei sa precizati textul Regulamentulyu CE care dispune asa ceva?
Potrivit art. 12 din acest regulament, persoana care desfasoara o activitate salariata intr-un stat membru, pentru un angajator care isi desfasoara in mod obisnuit activitatile in acest stat membru, si care este detasata de angajatorul respectiv in alt stat membru pentru a lucra pentru angajator continua sa fie supusa legislatiei primului stat membru, cu conditia ca durata previzibila a activitatii sa nu depaseasca douazeci si patru de luni si sa nu fi fost trimisa sa inlocuiasca o alta persoana.
Se observa usor ca, in acceptiunea acestui regulamentul, salariatul poate ramane supus legislatiei din statul unde isi desfasoara activitatea angajatorul, daca este trimis in alt stat pentru a presta activitate pentru angajator.
2. Este vorba despre detasare si nu delegare. Sunt doua institutii total diferite.
Sunt totusi de parere ca faceti mai multe confuzii:
1. Prima confuzie este cea intre impozite si contributiile sociale ce trebuie platite in tara in care se desfasoara activitatea economica, indiferent de terminologie (detasat, delegat, trimis)
Legislatia germana, precum si a altor state, defineste clar momentul la care o persoana fizica devine contribuabil intr-o tara, adica are obligatia de a-si impozita toate veniturile banesti realizate, din salarii, diverse suplimente (diurna, indemnizatii, etc), venituri din munca independenta, chirii samd.
Angajatul roman care desfasoara asadar o activitate in Germania, si domiciliaza sau sta in aceasta tara va fi obligat sa plateasca impozitul pe salarul obtinut in Romania si in Germania sub rezerva aplicarii acordurilor de evitare a dublei impozitari. Iar la veniturile realizate se vor considera si acele indemnizatii primite de la firma angajatoare care in tara care trimite angajatul (Romania) sunt acordate fara a fi impozitate sau grevate cu contributiile sociale.
2. Aspectul platii contributiilor sociale este reglementat intr-adevar de Regulamentul 883/2004, insa reglementarile nu se reduc la art. 12.
Potrivit acestei reglementari si in concordanta cu Reglementarea UE Nr. 987 / 2009, la stabilirea compententei unei tari in incasarea contributiei respectiv plata obligatiilor, aceasta este stabilita potrivit art. 11 al Regulamentul 883/2004, sub rezerva articolelor 12 pana la 16.
Deci in functie de cazul concret, se poate aplica art 12, adica plata contributiilor se face precum ati mentionat in tara de trimitere, sau se pot aplica articolele urmatoare care eventual vor duce la obligativitatea contributiilor in tara de destinatie (desfasurare a activitatii)
De asemenea tot aici este precizat ca se poate tine cont si de acordurile intre state, la stabilirea competentei sau raspunderii, in conditiile in care persoana angajata beneficiaza de avantaje.
Iar in acest caz al contributiilor sociale, in ciuda reglementarilor existente, de foarte multe ori statele refuza indirect aplicarea lor dintr-un motiv usor de inteles: fiecare stat incearca sa incaseze el aceste contributii. Iar pana la clarificarea juridica a situatiei poate trece multa vreme. Tocmai din acest motiv am mentionat ca folosirea formularului A1 se face pentru perioade mai scurte de 183 zile pe an, intrucataceste cazuri sunt de regula clare. Restul necesita verificarea si indeplinirea si a altor conditii.
Deci chiar daca aspectul platii contributiilor sociale este astfel lamurit, si in anumite situatii este aplicabila plata lor in tara care trimite personalul in afara tarii chiar pana la 24 luni, aspectul fiscal, impozitul surselor de venit ramane insa valabil de la domicilierea peste 6 luni.