avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 363 soluții astăzi
Forum Discuţii juridice Protecţia consumatorului, ... Factura proforma si dialogul on-line sunt echivalente ...
Discuție deschisă în Protecţia consumatorului, garanţii şi probleme asociate produselor şi serviciilor

Factura proforma si dialogul on-line sunt echivalente unui contract?

Am o intrebare legata de o situatie aparuta in comertul on-line.
Dupa negocieri on-line cu o firma am primit o factura proforma care specifica un prêt si conditia de a plati un avans de 50%. Am achitat avansul prin mandate postal in contul bancar al firmei. In dialogul prin posta electronica firma s-a obligat sa furnizeze comnada in 21 de zile. Marfa este adusa din Italia de la o firma partenera.

Dupa epuizarea celor 21 de zile, la insistentele mele, firma mi-a adus la cunostinta prin e-mail faptul ca relatia cu firma furnizoare partenera din Italia nu a functionat cum era prevazut si din acest motiv s-au incalcat conditiile stabilite privind termenul de livrare, pretul si cheltuieli suplimentare cu costul de transport, mai précis:
- s-a comunicat modificarea pretului convenit motivind ca firma furnizoare din Italia a transmis la un prêt mai mare decit cel practicat intre ele pina acum;
- s-a solicitat achitarea transportului de la firma furnizoare desi acest lucru era subinteles ca nu ma privea si nu aparuse in negocierile precedente;
- nu s-a respectat termenul de livrare – de 21 de zile.

In concluzie, au fost disfunctionalitati ale relatiei dintre firma din Romania si firma furnizoare partenera din Italia, disfunctionalitati care au condus la cheltuieli suplimentare de 25% din valoarea contractului si la nerespectarea termenului convenit (21 de zile). Firma mi-a transmis o noua factura proforma cu noile pretentii (un nou prêt si un cost de transport care acum apare explicit in noua factura).

Deoarece intentionez sa ma adresez ANPC as vrea sa stiu urmatoarele:
- prima factura proforma (unde apare explicit pretul si obligatia de aplati 50% din avans) si dialogul prin posta electronica (unde apare termenul de 21 de zile) pot fi considerate dpdv juridic ca izvor de obligatii contractuale? Sint echivalente acestea cu un contract?
- faptul ca firma a acceptat avansul si a inceput derularea tranzactiei nu inseamna ca ambele parti au acceptat conditiile stabilite? Mai pot fie ele modificate in mod unilateral de disfunctionalitatile care au aparut in relatia cu o terta parte (cu firma furnizoare din Italia)?
Ultima modificare: Joi, 19 Martie 2015
hot_oliviu, utilizator
Cel mai recent răspuns: hot_oliviu , utilizator 15:52, 19 Martie 2015
Va multumesc pentru raspunsul competent.

Am depus intocmai plingere la ANPC (dupa ce i-am atentionat asupra acestei intentii si au refuzat propunerea de rezolvare amiabila in care am propus sa platesc 1/2 din cresterea de pret. Au refuzat pretinzind sa platesc si transportul din Italia).
Vedeți L.51/2003 legea specială și L.365/2002 privind comertul electronic.
Bine ca nu v-au acceptat propunerea.
Plata de catre client a transportului de la furnizor la comerciantul care vinde... asta n-am mai auzit-o :) Scrie asta pe prima pro forma?

liamic43, legea nr. 51/2003 era pentru aprobarea OG 130/2000 privind regimul juridic al contractelor la distanta, ordonanta care a fost abrogata la intrarea in vigoare a OG 34/2014.
Ultima modificare: Joi, 19 Martie 2015
Ares-3, moderator
Factura pro forma nu este o factură legal acceptată, conform art. 46 al Codului comercial.iar obligațiile comerciale se probează doar cu facturi legal acceptate. , care trebuie să îndeplinească anumite condiții. Prin urmare,, cred că va trebui să soliciitați în scris avansul pe care l-ați dat notificându-i pentru că în instanță aveți câștig de cauză. Dacă veți ajunge în instanță vedeți să vă judecați pe -drept comercial-Cod comercial și L.365/2003
liamic43 a scris:

Factura pro forma nu este o factură legal acceptată, conform art. 46 al Codului comercial.

Care cod comercial, ala care a fost abrogat la intrarea in vigoare a NCC? Va rog verificati sursele din care va informati, e a doua oara in topicul asta cand invocati ceva ce nu mai exista.
Am impresia ca dvs. tratati problema din punct de vedere contabil. Intr-adevar factura pro forma nu este factura ''buna'' pentru inregistrarea in contabilitate dar aici noi vorbim despre drepturile consumatorului care achizitioneaza produse online. Si in plus nici nu vrea restituirea avansului ci sa intre in posesia lui la pretul care i s-a ofertat prima oara. Ca a primit factura pro forma sau stie pretul de pe site eu zic nu conteaza, comerciantul una a zis si alta vrea sa faca.

Interventie moderator
Nu vreau sa ne pierdem timpul polemizand inutil, de aceea va rog frumos lasati-o asa ca sa nu va sterg mesajele. Nu as vrea sa ajungeti la concluzia ca o fac pentru ca nu sunteti de acord cu mine. Dvs. aveti un punct de vedere, eu altul iar utilizatorul va face cum crede de cuviinta: va merge in instanta sau va reclama la ANPC.
Ultima modificare: Joi, 19 Martie 2015
Ares-3, moderator

Alte discuții în legătură

O factura pro forma emisa constituie obligativitatea din partea ... GPopax GPopax O factura pro forma emisa constituie obligativitatea din partea emitentului de a respecta datele inscrise in ea respectiv pretul produsului comandat chiar ... (vezi toată discuția)
Comert on line Daniela Cioroianu Daniela Cioroianu Cum se poate inregistra in contabilitate un produs vandut on line,trimis prin curier sau serviciu de curierat? Produsul sa il expediez cu o factura proforma ... (vezi toată discuția)
Curs valutar la factura proforma iuliaiulia01 iuliaiulia01 Daca emit o proforma, la cursul din ziua emiterii si clientul imi plateste peste 3 zile, eu cand ii facturez factura fiscala, pastrez cursul de pe proforma sau ... (vezi toată discuția)