Povesti cu banci care nu iau comisioane, care administreaza gratuit contul..., raman doar povesti. Pot fi oferte limitate, se mai poate negocia ceva daca rulajul e mare, daca ai cu cine discuta s.a.m.d. Dar este firesc ca orice banca sa aplice comisioane.
Nici RZB nu face exceptie si nu a facut niciodata. Sunt si alte banci care nu percep comision daca un membru al asociatiei merge cu banii in mana la ghiseul bancii la care are asociatia cont si depune banii acolo, iar banca nu percepe comision asociatiei. La fel si daca persoana are un cont la aceeasi banca cu asociatia. Banca noastra aplica aceleasi reguli: comision zero intrabancar, comisioane de 2-3-5 lei in functie de suma virata in contul nostru si de banca platitoare, dar avem comisione lunare, polita de asigurare s.a.m.d.
Cat despre suportarea acestor cheltuieli cu comisioanele bancare, conform legislatiei, acestea sunt cheltuieli de administrare si se repartizeaza (indiferent de felul comisionului: de administrare, de asigurare, de transfer...), tuturor proprietarilor, pe cota parte indiviza.
Cine vrea poate sa citeasca cu atentie HG 1588/2007 din care redau doar un articol:
Art. 44. - (1) Cheltuielile pe cota-parte indiviză de proprietate reprezintă cheltuielile asociaţiei cu privire la proprietatea comună, cu privire la: fondul sau fondurile pentru lucrări de întreţinere, service, reparaţii şi, după caz, de consolidare, reabilitare, eficienţă energetică, modernizare la părţile de construcţii şi instalaţii aflate în şi pe proprietatea comună, astfel cum este descrisă în cartea tehnică a construcţiei şi în acordul de asociere: subsolul; conductele de distribuţie şi coloanele instalaţiilor de apă, canalizare, încălzire, energie electrică; casa scării; podul; spălătoria; uscătoria; terasa; ascensorul; interfonul - partea de instalaţie de pe proprietatea comună; centrala termică proprie; crematoriul; tubulatura de evacuare a deşeurilor menajere; structura de rezistenţă; faţadele; acoperişul şi altele asemenea, conform prevederilor din acordul de asociere; personalul angajat sau contractat al asociaţiei: salarii sau remuneraţii pentru administrator, contabil, casier, instalator, electrician, portar, cheltuieli pentru curăţenie etc; indemnizaţii acordate membrilor asociaţiei de proprietari ori persoanelor alese: preşedintele, membrii comitetului executiv şi ai comisiei de cenzori; prime; credite bancare; contracte sau poliţe de asigurări; alte servicii administrative către proprietatea comună.
In contul asociatiei, de exemplu, primim bani de la trezorerie in fiecare an in urma cererilor depuse de proprietari cu redistribuirea a 2% din impozit. Banca aplica un comision si-l scade din soldul asociatiei. Ce-ar fi sa cerem statului sa suporte acel comision!?
In cont mai primim si ale sponsorizari. Ce-ar fi sa le cerem celor ce ne sponsorizeza sa suporte si comisionul bancar!?
Facem lunar cateva plati prin banca la furnizori sau prestatori de servicii. Platim comision si nu cred ca putem sa solicitam acelor furnizori sa ne achite comisionul nostru. Si ei platesc comisioane la banca lor cand le intra banii de la noi, de la asociatie.
Iar achitarea sumelor afisate pe lista de plata prin banca de catre un membru al asociatiei are mai multe avantaje care acopera bine acele comisioane suportate apoi de toti membrii asociatiei. Astfel asociatia poate incasa chiar daca proprietarul este plecat din localitate ori daca nu are timp sa vina la asociatie in programul de casierie. Scade aglomneratia de la casierie, nu se mai consuma chitantiere, registrul de casa, scade munca casierului, a contabilului la inregistrari si intocmirea jurnalului de casa deoarece locul acestuia este luat de extrasul de cont scos pe net sau luat de la banca lunar. Se elimina greselile de inregistrare cu pixul pe chitanta, in registrul de casa s.a.m.d. Administratorul sau casierul nu mai sunt nevoiti sa faca drumuri zilnice la banca si sa depuna banii incasati numerar pentru a nu ramane cu sume mari in casierie. Banii intra in contul bancar iar daca asociatia are atasat un cont de depozit poate obtine venituri din dobanzi. Noi platim lunar comisioane de 50-70 lei si incasam dobanda de 140-160 lei lunar. Asta in conditiile in care 1/3 din membrii asociatiei achita prin banca.
Repet despre comisioanele bancare: sunt cheltuieli de administrare si se repartizeaza conform legii pe CPI.