avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 1344 soluții astăzi
Forum Discuţii juridice Securitate şi Sănătate în ... Accident de munca fara certificat medical
Discuție deschisă în Securitate şi Sănătate în Muncă (fost Protecţia Muncii)

Accident de munca fara certificat medical

In cazul unui accident de munca, victima a fost transportata la spital cu ambulanta. La spital victima a fost internta la urgenta si in acceasi zi a fost externata, fara a se elibera cerificat medical. Mai trebuie comunicat evenimentul la ITM? Sau se comunica initial evenimentul si ulterior o adresa prin care se informeaza ITM ca este incapacitate temporara sub sub 3 zile?
Cel mai recent răspuns: POPA GHEORGHE , Specialist in domeniul Securitatii si Sanatatii in Munca 11:18, 15 Iulie 2018
AJOFM este platitorul final al indemnizatiei pentru incapacitate temporara de munca, deci este EXTREM de interesat ca procedurile sa fie corect evaluate.
Cand abordezi un accident de munca trebuie sa gandesti situatia global.
Patronul firmei nu este doctor si nu are competenta sa decida tipul de incapacitate si durata in urma accidentului.
Aceste accidente pot avea implicatii juridice serioase, nu este productiv ca o speta juridica de vatamare corporala in civil - accidente sa fie decisa cu usurinta.
Este nevoie de un avocat.
Normal ca patronul nu vrea sa raporteze sau sa atraga atentia ITM.
Pe de alta parte, daca ar fi fost o zgarietura, nu ar fi fost chemata Salvarea si nici transportarea la Urgenta.
Daca firma are asigurare, trebuie discutat si raportat acolo imediat.

E usor de zis "Nu trebuie" cand esti atent sa pui intrebarea cu fraze generale "fără a se elibera... " Fraze cu verbul la reflexiv, fără subiect.

Întrebarea este: A fost informat medicul de urgenţă sau Salvarea că este un accident de muncă?
Poate că nici nu mai e nevoie să raportezi, că a raportat spitalul, după cum le cere legea.
Dacă se respectă legea, că la noi totul este opţional. Până se întâmplă un dezastru.

Oricum, din această discuţie, persoana care a adresat întrebarea are suficiente date pentru a lua o decizie. Recomand prundenţa mai degrabă decât expedienţă.


Alberto Kurtyan a scris:

AJOFM este platitorul final al indemnizatiei pentru incapacitate temporara de munca, deci este EXTREM de interesat ca procedurile sa fie corect evaluate.


V-am mai zis AJOFM nu are nici o treaba nu are cum sa fie platitorul indemnizatiei faceti o confuzie. Plata idemnizatiei pentru o eventuala incapacitate de munca in cazul accidentelor de munca se face de Casa Nationala de Pensii şi Alte Drepturi de Asigurări Sociale, (CNPAS) care are în subordine casele judeţene de pensii şi Casa de Pensii a Municipiului Bucuresti conform prevederilor Legii nr. 346/2002 privind asigurarea pentru accidente de munca şi boli profesionale, cu modificările şi completările ulterioare prin care sunt asigurate obligatoriu prin efectul legii persoanele care desfasoara activitati pe baza unui contract individual de munca, indiferent de durata acestuia, functionarii publici, somerii ucenicii, elevii si studentii, pe toata durata efectuarii practicii profesionale. etc.
CNPAS face plata eventualelor indemnizatii pentru incapacitate temporara de munca numai in baza unui proces verbal de cercetare si a FIAM-ului avizate de catre reprezentantii ITM-ului.
Nu medicul stabileste caracterul evenimentului.
Spitalul nu are obligatia sa raporteze evenimentele aceasta obligatie ii revine angajatorului (incalcarea se sanctioneaza cu amenda de la 3500-7000 lei conform art 39 alin. 5 din Legea 319/2006) si in mod exceptional in cazul accidentelor de circulatie produse pe drumurile publice, soldate cu decesul victimelor, în care printre victime sunt si persoane aflate în îndeplinirea unor îndatoriri de serviciu,obligatia de comunicare revine serviciile politiei rutiere care vor comunica evenimentul la ITM.
Era de preferat ca discuţia să fie la modul general insa putem intra si in amănunte strict juridice.

Concediul medical (pentru incapacitate temporara de munca) nu trebuie supus aprobarii angajatorului, fiind un beneficiu acordat de lege salariatului care se afla temporar in imposibilitatea fizica sau psihica de a presta activitate.

Doar medicul pune diagnostice si ordonă tratamente, si stabileste DURATA INCAPACITATII, nu patronul firmei. Caracterul evenimentului este stabilit de MEDIC, deoarece el este singurul care stabileşte DURATA. Fie că e medicul de urgenţă, medicul legist, fie că e medicul de la comisia de expertiză.

Nu patronul stabileşte tipul de accident. Patronul nu raportează accidentele de muncă conform deciziei proprii. Deciziile interne ale comisiei de SSM au aplicabilitate internă, până la gardul instituţiei, nu au caracter obligatoriu pentru ITM sau CAS sau Colegiul Medicilor.

Certificatul medical se prezintă pentru avizare medicului de medicină a muncii. (deşi nu există sancţiune pentru neprezentare)

Orice medic, conform profesiei şi specializării, are dreptul şi competenţa de a emite opinii medicale. Inspector SSM poate fi orice persoană cu studii liceale.

AJOFM si CNAS sunt parte ale aceluias Sistem de Asigurari. Nu prezinta importanta pentru discutie in ce cont isi tine ANOFM banii si de ce dau atatea comunicate de presa cu privire la gestionarea platilor cu privire la incapacitatea temporara de munca.
Daca tot s-a amplificat discutia, fara legatura insa cu intrebarea utilizatorului.
Interpretarile legii va apartin, posibil aplicabile in firma pe care o reprezentati, dar nu sunt litera de lege, general valabila.
Concediul medical trebuie semnat/ avizat/ aprobat (cum vreti sa-i ziceti) de angajator, in caz contrar nu se introduce la plata.
Medicii care i-ati nominalizat (nu ati scris si medicul specialist de medicina muncii, cum ati sugerat intr-un mesaj anterior) stabilesc tratamentul si durata concediului medical.
Asa este, nu patronul stabileste tipul de accident. Legea ssm este cea care stabileste asa cum am mentionat intr-un mesaj anterior. Prin decizii interne ale comisiei ssm (?!) nu stiu ce intelegeti., legislatia in domeniu nu mentioneaza aceasta definitie. Presupun ca va referiti la dosarul de cercetare evenimente. Trebuie sa aveti in vedere, ca acest dosar se avizeaza de catre ITM daca este AM. Pot fi decizii interne ale angajatorului pentru organizarea activitatii ssm prevazute la art.15 din HG nr. 1425/ 2006 cu modificarile si completarile ulterioare.
Legal, medicul specialist de medicina muncii avizeaza doar concediul de risc maternal. Gasiti aici detalii: www.avocatnet.ro/forum/discu...
Celelalte concedii pot fi trimise la avizare de catre angajator la medic, in baza unei decizii interne vizand activitatea ssm/ hotarare a CSSM privind aceeasi activitate ssm/ prevederi din CCM si ROI.
In practica curenta a activitatii ssm nu actioneaza doar inspectori ssm (studii liceale), asa cum incercati sa sugerati ci si experti ssm (studii superioare) dar si ingineri/ masteranzi in securitate si sanatate in munca plus lucratori cu vechi stadii, cu acreditari nationale si internationale in domeniu. In plus, experienta profesionala in domeniu trebuie avuta in vedere.
Precum in practica juridica, unde activeaza mai multe categorii de lucratori, cu niveluri diferite de pregatire si experienta profesionala in domeniu.
Discutia este pe cale sa degenereze, motiv pentru care o voi inchide.

~ final discuție ~

Alte discuții în legătură

Accident de munca CludiaRazvan CludiaRazvan Pe 15 ianuarie am suferit o fractura de glezna in fata magazinului in care lucrez, inainte sa ajung la servici.Cei de acolo au început cercetarea pentru a ... (vezi toată discuția)
Eveniment in munca - victima, un lucrator detasat transnational in franta Laura Stamate Laura Stamate Un incident care nu a produs incapavitate temporara de munca trebuie raportat la ITM? Un angajat detasat transnational in Franta este lovit din greseala de ... (vezi toată discuția)
Bună ziua, o societate are angajați nepalezi. dacă unul dintre ... marianadavid marianadavid Bună ziua, O societate are angajați nepalezi. Dacă unul dintre ei suferă un accident cu ITM cine face cercetarea evenimentului? Angajatorul? Am cautat ... (vezi toată discuția)