avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 1054 soluții astăzi
Forum Discuţii juridice Asociaţii de proprietari / ... Dreptul proprietarului de a avea acces la orice ...
Discuție deschisă în Asociaţii de proprietari / locatari

Dreptul proprietarului de a avea acces la orice document referitor la calculul întreținerii.

Am cerut în scris detalierea, cum prevede legea 230, a sumelor afișate la avizier referitoare la salariile angajaților și cheltuielilor administrative și a documentelor în copie sau prin e-mail ce stau la baza acestora. Nu mi s-au furnizat copiile respective, raspunzindumise sa ma duc la biroul adm.sa le vad. Precizez că de ani de zile am incercat acolo in birou sa mi se arate ceva,dar nu a fost posibil. Acum mă cheamă acolo sa ma aburească din nou. Mă puteți lămuri daca aceste documente se pot trimite în copie la cererea proprietarului, sau sint atît de private ? Dar cum sa fie super- private daca prin lege noi proprietarii avem acces la ele? Legea nu specifica felul accesului daca numai cu privirea sau se pot furniza și în copie. Va rog, lamuriti-ma. Mulțumesc.
Cel mai recent răspuns: eugarizan , utilizator 17:34, 10 August 2018
1 din 1 utilizatori consideră
acest răspuns util
Incerc sa abordez si acest topic.
In ultima perioada de timp, pe piatza au aparut mai multe programe privind activitatea, si gestionarea activitatii de repartizare a costurilor intr-o asociatie de locatai/chiriasi/proprietari.
Lucrez cu un astfel de program de peste 8 ani
Ce tre' sa faceti dvs., cei care intr-adevar doriti acces la absolut toate documentele as. prop. , fara a pune oamenii pe drumuri - adica, eu administrator al unei asociatii, trebuie, preventiv sa fac fotocopii ale tuturor documentelor de lucru, pentru ca, dupa afisare sau chiar inainte, cineva, proprietar in asociatia unde activez, vrea sa vada, sa intre in posesia a nush ce documente, in copie care au stat la baza listelor de plata, stiind ca aceste documente se arhiveaza...
Ca sa nu ma chinui, efectiv este munca de Sisif sa procedez asa cum vor unii, prin lucru cu aceste programe informatice (intelegeti, aceste programe , sau ma rog, achizitionarea acestor programe, trebuieste aprobata in AG). Odata implementat programul, fiecare proprietar poate avea acces nelimitat la absolut toate documentele care au stat la baza intocmirii listelor de plata - toate prin e-mail sau accesarea unui sait al asociatiei.
Daca doriti sa mai discutam despre aceasta posibilitate, am rugamintea sa accesati - si ma mir ca nu ati accesat pana acum, una-doua-trei dintre aceste firme care au dezvoltata o asemenea platforma. Stiind ca nu permite regulamentul forumului, nu pot sa va dau nici macar un linck, insa, puteti sa ma contactati pe : asloc_pt5@yahoo.com sau la telefon 0742 705 589, sau aici pe mp si va pot comunica doar unul dintre furnizori cu care eu colaborez de cativa ani buni si sunt foarte multumit.
Asadar, mai intai vizitati saiturile acestor furnizori de programe de gestiune as. prop., va alegeti unul dintre ele, le discutati si aprobati in AG sau in com. ex. si dati-ii drumul la treaba.
95% dintre problemele pe care le tot pritrocim pe-aici, au sa dispara, va asigur, adica totul este la vedere. Daca si asa vor mai fi probleme, acestea pot fi imediat indreptate.
Apoi sa stiti ca, sunt asociatii de proprietari care au pagini proprii, unde proprietarii pot interveni interacti la aprope orice informatie pe care o doreste. Cautati si o sa gasiti. Faceti propuneri, discutam...
Cu stima,
Mulțumesc pentru un răspuns extrem de util. Problema la mine in bloc este că cei trei care stau călare pe bloc de zeci de ani nu vor transparență și sperie lumea cu "animale periculoase" de acest fel, de care le e frica și lor că îi musca pt că nu se pricep la informatica și nici nu vor să auda; că un lucru l-au înțeles: in asa fel nu se mai pot face mișculații de sute de mii de lei!!!! (Fonduri de reparatii, cheltuieli administrative,și multe altele....). Preferă așa, sa se roage lumea de ei și să ii refuze și să ii umilească pe toți, pe banii noștri. Că așa s-au învățat. Nu lasă osul!!!!
Ati atins punctul nevralgic
Reprezentantii asociatiei carora le-ati acordat increderea sa va reprezinte si sa va apere interesele,in fapt fac ce vor ei
Este situatie aproape generala-cu rare exceptii
@Carmen MATEI
Vi s -au acordat copii dupa documente deoarece reprezentantii asociatiei de proprietari au inteles ca situatia este delicata de vreme ce proprietarul nu a putut solutiona singur,amiabil si a ajuns sa apeleze la aparator ales
Dar ,am subliniat mai exista in discutie un topic similar ,prin care un vechi utilizator,avocat ,se confrunta cu refuzul repetat din partea reprezentantului legal al asociatiei de proprietari de a pune la dispozitie copii ale documentelor asociatiei necesare in instanta de judecata
o interpretati in sensul doar de fotocopiere.

Nu am interesul sa descurajez
Personal am multe cauze in instanta de judecata avand drept obiect litigii intre proprietari si asociatii de proprietari si cunosc comportamentul reticent al presedintilor de asociatie
In majoritatea cazurilor inspectorii din primarie se retin a obliga presedintii de asociatie sa puna la dispozitie copii ale documentelor sau sa aplice sanctiuni acestora sau chiar sa respecte obligatia prev de disp art 55 L nr 230/2007,este un cerc vicios generat de dispozitia generala fara obligatii in sarcina presedintelui de asociatie
Am avut speta in care datorita refuzului repetat din partea presedintelui de asociatie de a pune la dispozitie copii ale documemtelor asociatiei de proprietari,,seful serviciului sa aplicat sanctiune pecuniara presedintelui de asociatie
Acesta pentru a-si demonstra abilitatile si drepturile,a contestat in instanta procesul verbal
Solutionarea in instanta a durat 16 luni,timp in care au fost solitati sa fie audiati inclusiv inspectorul din primarie care a incheiat procesul verbal de contraventie
Dupa ce inspectorul din primarie,in loc sa stea linistit pe scaun ,la cafele si la discutii,a fost obligat sa se prezinte in instanta,,apreciati ca v-a mai incheia vreodata proces verbal de sanctionare presedinte de asociatie ?
Ynocentta, odată cu noua Lege a Asociațiilor de Proprietari, Primăria, dar și Consiliul Local vor fi obligați prin art.10 să controleze Asociațiile din oficiu sau la sesizarea a minim unui proprietar. Astfel, tovarășul primar nu mai are vreo scuză să spună să nu mai venim la Primărie cu probleme din domeniul Asociațiilor de Proprietari, ba dimpotrivă ... acum avem scris clar în lege că Primăriile au și atribuții de CONTROL în Asociațiile de Proprietari, chiar și din oficiu !
CITEZ DIN NOUA LEGE A ASOCIAȚIILOR: <<< Art.10. - (1) AUTORITĂȚILE ADMINISTRAȚIEI PUBLICE LOCALE ORGANIZEAZĂ ÎN CADRUL APARATULUI DE SPECIALITATE AL PRIMARULUI UN COMPARTIMENT SPECIALIZAT ÎN (...) CONTROLUL ASOCIAȚIILOR DE PROPRIETARI.
(4) Compartimentele Autorităților Locale prevăzute la alin.(1) exercită controlul asupra activității financiar-contabile din cadrul Asociațiilor de Proprietari, din oficiu ori la solicitarea unuia sau mai multor membri ai Asociației de Proprietari.
(5) La propunerea compartimentelor specializate în sprijinirea, îndrumarea și controlul Asociațiilor de Proprietari din cadrul autorității administrației publice locale, PRIMARUL, ÎN BAZA UNEI HOTĂRÂRI A CONSILIULUI LOCAL, ATESTĂ PERSOANELE FIZICE ÎN VEDEREA DOBÂNDIRII CALITĂȚII DE ADMINISTRATOR DE CONDOMINII.
(6) Atestatul prevăzut la alin.(5) se emite în baza următoarelor documente:
a) certificatul de calificare profesională pentru ocupația de Administrator de Condominii, conform prevederilor art.2 lit.f);
(b) cazierul judiciar care să ateste că nu a suferit nicio condamnare, prin hotărâre judecătorească rămasă definitivă, pentru o infracțiune de natură economico-financiară;
(c) cazierul fiscal. >>>
Prevăd un mic cutremur în Primărie, odată cu noua Lege a Asociațiilor, deoarece nu vor face față plângerilor celor care sunt „buzunăriți” en-gros de șefii de Asociații penali !
Ce Primar competent e cel care refuză să aplice Legea 230/2007, art. 54, 55 și 56, să facă controale și să dea amenzi șefilor de Asociații ?
Primarul uită că are obligații de control la Asociațiile reclamate, sau poate s-o facă din oficiu, mai ales conform Hotărârii Consiliului Local nr. 77 din 2014, votată în unanimitate de primar, vice-primar și de ceilalți politicieni, lege locală care n-a fost aplicată niciodată
H.C.L.M. nr. 77/2014, art.30, alin.7, arată clar că Primăria e obligată să facă un control la Asociațiile reclamate, din oficiu (așa scrie și în Legea 230/2007, art. 55 și 56) sau la sesizarea a cel puțin unui proprietar păgubit de șefii acelei Asociații !
Art.30. DREPTURILE Şl OBLIGAŢIILE INSPECTORILOR DIN CADRUL COMPARTIMENTULUI DE SPECIALITATE ÎN SPRIJINIREA Şl ÎNDRUMAREA ASOCIAȚIILOR DE PROPRIETARI.
1. întocmirea şi actualizarea la zi a bazei de date a tuturor Asociațiilor de Proprietari din Municipiu cu toate datele de identificare;
2. îndrumarea şi sprijinirea Asociaţiilor de Proprietari prin consilierea proprietarilor apartamentelor de bloc, cât şi a proprietarilor spațiilor cu altă destinație decât cea de locuință;
3. îndrumarea şi sprijinirea Asociaţiilor de Proprietari pentru îndeplinirea de către acestea a obligațiilor ce le revin;
4. sesizarea organelor competente în cazul în care comisia de cenzori din cadrul Asociaţiilor de Proprietari descoperă fraude şi/sau lipsuri în gestiune şi îndrumă Comitetul Executiv al Asociaţiei de Proprietari să folosească căile legale pentru recuperarea prejudiciului;
6. punerea la dispoziția persoanelor interesate a listei cu administratorii atestați de Primăria Municipiului ...;
7. efectuarea controlului în urma sesizărilor (una sau mai multe) înregistrate la Primăria Municipiului ... sau conform programării, se va face cu înştiinţarea Asociaţiei de Proprietari cu 24 de ore în prealabil, iar dacă sunt constatate abateri de la prezentul Regulament, se vor aplica contravențiile de la Capitolul V.
CAP. V. CONTRAVENŢII.
Art. 31. (1) Nerespectarea prezentului regulament se sancţionează conform prevederilor următoarelor acte normative:
a) Legea 230/2007, privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Asociaţiilor de Proprietari;
b) Legea 82/1991, republicată - Legea Contabilităţii.
(2) Cadrul normativ local se va actualiza periodic în funcţie de situaţiile concrete constatate de către personalul specializat din cadrul Primăriei Municipiului ...
@flory
acum avem scris clar în lege că Primăriile au și atribuții de CONTROL în Asociațiile de Proprietari, chiar și din oficiu !

Inclusiv in actuala L nr 230/2007 exista
Articolul 52
(1) Consiliile locale ale municipiilor, oraselor, comunelor si ale sectoarelor municipiului Bucuresti sprijina activitatea asociatiilor de proprietari pentru realizarea scopurilor si sarcinilor ce le revin, in conformitate cu prevederile legale in vigoare.
(2) Consiliile locale organizeaza in cadrul aparatului propriu un compartiment specializat in sprijinirea si indrumarea asociatiilor de proprietari.
Articolul 53
(1) Compartimentele specializate infiintate in cadrul autoritatii publice locale indruma si sprijina proprietarii pentru a se constitui in asociatii de proprietari.
(2) Consiliile locale ale municipiilor, oraselor, comunelor si ale sectoarelor municipiului Bucuresti indruma si sprijina asociatiile de proprietari pentru indeplinirea obligatiilor locale ce le revin asupra proprietatii comune.
Articolul 55
Consiliile locale, cu sprijinul aparatului propriu al consiliilor judetene, respectiv al Consiliului General al Municipiului Bucuresti, exercita controlul asupra activitatii financiar-contabile din cadrul asociatiilor de proprietari, din oficiu ori la solicitarea unuia sau mai multor membri ai asociatiei de proprietari.

Exista inclusiv in legea in vigoare capitolul VIII Sanctiuni,pe care insa inspectorii din primarie de multe ori sunt rezervati sa le constate si sa le aplice datorita eventualelor consecinte care pot fi generate de sanctionarea asociatiilor de proprietari sau a reprezentantilor acestora
Inclusiv primari recunosc ca inspectorii serviciului sunt sfatuiti sa nu aplice sanctiuni prevazute de lege,deoarece in fapt ei fac parte din serviciul de sprijinire si de indrumare asociatii,,si nu de solutionare diferende,litigii intre proprietari

Alte discuții în legătură

Avem dreptul să cerem foto-copierea oricărui act al asociației, mai ales contractele celor care conduc asociația (se pot anonimiza datele personale din acestea) ? flory_mr flory_mr Poate să-mi răspundă cineva dacă avem dreptul să cerem, conform H.G. nr.1588/2007, art.12, A, lit. c și d (implicit, conform Legii 230/2007, art. 10), ... (vezi toată discuția)
Proprietarii au dreptul să aibă acces la orice contract aflat într-o asociație, conform legii 230/2007, art. 10 ? ionica1980 ionica1980 [b]ÎNTREBARE:[/b] Este considerat un Abuz în Serviciu faptul că președintele Asociației (care nu e proprietar în Asociație, încălcând Legea ... (vezi toată discuția)
Primăria refuză controlul în asociațiile reclamate, cu toate că a fost somată și de prefect, încălcând legile. ionica1980 ionica1980 Ce acțiuni pot întreprinde membrii unei Asociații de Proprietari alcătuite din sute de proprietari, dacă [b]inspectorii Primăriei refuză să aplice mai ... (vezi toată discuția)