De curand am achizitionat un apartament iar presedintele asociatiei de proprietari mi-a solicitat o copie de actul de cumparare al apartamentului si de pe cartea de identitate.
Intrebarea mea este daca solicitarea este legala, tinand cont de art. 33 alin 6 din legea 196/2018 care specifica obligatia de a prezenta presedintelui asociatiei informatiile necesare conform actelor de proprietate si datele de contact ale proprietarului, deci nu specifica ca in vechile norme la legea 230/2007 depunerea copiilor.
Asociatiatia de Proprietari nu este nici Notariat nici Eivdenta Populatiei. Cf. legii 196/2018 nu mai exista obligativitatea depunerii unei copii dupa C-V ci numai prezentarea sa si retinerea datelor de interes ptr. asociatie ( Nume, Prenume, CNP si starea civila proprietari; adresa imobilului si cota-parte inidiviza). Iar pentru toti locatarii trebuie prezentate actele de identitate si retinute urmatoarele date: nume, prenume, adresa, CNP - atat. Pe langa noile prevederi ale legii 196/2018 avem si prevederile GDPR-ului. Referitor la riscurile la care se expun cei care depun copii dupa acte, ele sunt chiar foarte mari. Dupa cum se stie, uzanta este ca cei de la Cartea Funciara sa elibereze extrase de autentificare notarilor fara ca acestia sa prezinte declaratie a proprietarilor din care sa rezulte ca sunt de acord cu aceasta operatiune. Astfel, un notar corupt (doar stim ca exista) iti poate vinde imobilul cu o simpla copie CI + C-V. Sigur, tranzactia este nula de drept dar pierzi cel putin 2 ani in instante ca sa demonstrezi acest lucru. Din pacate in Romania au existat foarte multe cazuri in care proprietarii de drept s-au trezit cu imobilele vandute pe acte false. Este mult mai greu sa falsifici acte fara sa ai acces la datele reale, daca nu chiar imposibil. Aceste incidente sunt asa de des intalnite incat avem pana si un Presedintein exercitiu care a procedat asemanator (sigur, acolo este vb de frauda la succesiune nu la v-c). Si nu, exemplul nu este un mesaj politic, ci o simpla constatare a instantei.
Actele de obținere a unui apartament conțin date personale. Ca urmarea faptului că un administrator de bloc nu prezintă incredere in baza niciunui document care să-i ateste corectitudinea, nu trebuie să aibă acces la datele dintr-un document care contine date ale unei tranzacții și clauzele acesteia. Situații frecvente din viața de zi cu zi au dovedit acest fapt. Din actul de proprietate pe un administrator îl poate interesa cel mult suprafata utilă a apartamentului. La fel, din CI îl poate interesa doar seria și numărul. Ca urmare toți locatarii, membri sau nemembri ai asociației, au aceleași obligații și drepturi față de asociație iar pentru datele de care are nevoie administrația este suficientă o declarație pe proprie răspundere a locatarului, eventual cu verificarea ei conform cu originalul prezentat spre vizualizarea strict a datelor necesare..