avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 743 soluții astăzi
Forum Discuţii juridice Impozite, taxe şi timbrul de ... Comunicarea prin publicitate a actului administrativ ...
Discuție deschisă în Impozite, taxe şi timbrul de mediu 2013. Legalitate şi interpretare juridică

Comunicarea prin publicitate a actului administrativ fiscal

As vrea sa va supun atentiei urmatoarea problema in legatura cu impozitul anual din activitati independente - mai precis cu decizia de regularizare a impozitului pe anul anterior.

Potrivit art. 44 din codul de procedura fiscala, comunicarea acestei decizii se face in urmatoarele forme:

Art. 44 - Comunicarea actului administrativ fiscal

(1) Actul administrativ fiscal trebuie comunicat contribuabilului căruia îi este destinat. În situaţia contribuabililor fără domiciliu fiscal în România, care şi-au desemnat împuternicit potrivit art. 18 alin. (4), precum şi în situaţia numirii unui curator fiscal, în condiţiile art. 19, actul administrativ fiscal se comunică împuternicitului sau curatorului, după caz.

(2) Actul administrativ fiscal se comunică după cum urmează:

a) prin prezentarea contribuabilului la sediul organului fiscal emitent şi primirea actului administrativ fiscal de către acesta sub semnătură, data comunicării fiind data ridicării sub semnătură a actului;

b) prin remiterea, sub semnătură, a actului administrativ fiscal de către persoanele împuternicite ale organului fiscal, potrivit legii, data comunicării fiind data remiterii sub semnătură a actului;

c) prin poştă, la domiciliul fiscal al contribuabilului, cu scrisoare recomandată cu confirmare de primire, precum şi prin alte mijloace, cum sunt fax, e-mail, dacă se asigură transmiterea textului actului administrativ fiscal şi confirmarea primirii acestuia;

d) prin publicitate.

(3) Comunicarea prin publicitate se face prin afişarea, concomitent, la sediul organului fiscal emitent şi pe pagina de internet a Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, a unui anunţ în care se menţionează că a fost emis actul administrativ fiscal pe numele contribuabilului. În cazul actelor administrative emise de organele fiscale prevăzute la art. 35, afişarea se face, concomitent, la sediul acestora şi pe pagina de internet a autorităţii administraţiei publice locale respective. În lipsa paginii de internet proprii, publicitatea se face pe pagina de internet a consiliului judeţean. În toate cazurile, actul administrativ fiscal se consideră comunicat în termen de 15 zile de la data afişării anunţului.

(4) Dispoziţiile Codului de procedură civilă privind comunicarea actelor de procedură sunt aplicabile în mod corespunzător.


Normele de aplicare nu contin nimic in legatura cu comunicarea prin afisare pe site, sau mai bine zis nu mai sunt deloc corelate cu forma actuala a CPF.

Vi se pare ok comunicarea unei decizii de regularizare prin afisare pe site? Nu ar trebui sa existe niste precizari in legatura cu ce anume se afiseaza in public (mai ales cu referire la venituri/impozite)? Nu cumva trebuie respectate anumite prevederi pentru protectia informatiilor cu caracter personal?
In plus (si foarte important), in caz de litigiu, cum va face ANAF proba datei la care a publicat pe site informatia?
(poate mai vedeti si alte probleme care imi scapa)

PS: Problema mea vine in contextul in care un consultant fiscal mi-a spus ca anumite administratii fiscale afiseaza timp de o zi pe site lista cu regularizarile datorate, dupa care socotesc termenul de plata de 60 de zile incepand cu a 15-a zi dupa afisare. Mi se pare aberant - ar trebui sa stam cu totii zilnic cu ochii pe siteul administratiei fiscale?...
Ultima modificare: Joi, 10 Decembrie 2009
ContSters20980, utilizator
Andreea Lisievici a scris:

godspeed a scris:
Actelor agentului statului insarcinat cu procedura comunicarii trebuie să i se recunoască valoare probatorie pana la proba contrarie, mai ales daca urmeaza o procedura interna unitara la nivel national pe un portal public oficial.

Un print screen si ce rapoarte IT mai fac in sensul asta nu cred ca sunt acte ale agentului respectiv. Sunt elemente conexe, dar nu mai mult. In plus, din cate stiu, in domeniul asta certificarea semnaturii si datei are niste caracteristici, si astept un raspuns de la cineva care le cunoaste.

Se poate vorbi, eventual de limitele acestei prezumtii in sensul punerii partii in imposibilitatea de a face dovada contrarie „beyond any reasonable doubt” probelor administrate de partea adversa...

Hehe, nu cred ca ma inham la asta, ultima data am stat o zi la discutii cu un american si tot n-am scos-o la capat ref ce inseamna standardul asta de proba....

Eu incercam sa sugerez ca instantele, in virtutea rolului lor activ, accepta in mod curent probatoriul indicat mai-sus.

Adica, ati vazut situatii de genul asta?


Nu este vorba de print-screen ci de scanarea fotografiei imaginii aparute pe screen, ceea ce reduce substantial posibilitatea contrafacerii.

De altfel solicitarile de publicare sunt initiate de agentii statului care constata creanta, iar solicitarile aprobate sau respinse de conducatorul institutiei poarta numar intern de inregistrare, si sunt apoi transmise serviciului IT, purtand data si semnatura celui care le repartizeaza.

Cum doriti sa va raspund la ultima intrebare? "Nu cu pumnul in plex, sau cu pumnul..." ? :)) Va trebui sa ma credeti pe cuvant.:)

@Avlil, cum am mai spus, de-acord in privinta prezumtiei de veridicitate. Daca nu ar fi asa, am putea contesta e.g. in masa la BEC faptul ca semnaturile a n% din populatie nu apartin persoanelor cu datele de identificare din procesle verbale... Si alte situatii absurde care ar putea bloca functionarea oricarei institutii a statului.
Ultima modificare: Vineri, 11 Decembrie 2009
godspeed, utilizator
De ce reduce, nu mai exista programe de editare fotografii?
Putem contesta semnaturile chiar daca ele se bucura de prezumtia ca sunt reale... nu vad implicatiile aici.
Si eu sunt de acord ca principiu trebuie sa se aplice oricarui inscris, desi pe fond nu sunt de acord cu print-screenurile; nu imi par relevante ori verificabile in cazul de fata.

Andreea, am uitat sa-ti raspund la asta, da, am intalnit frecvent in practica, in special in domeniul postei electronice printuri cu ecranul calculatorului. Si in familiei, si in comercial ca si corespondenta intre parti...
Desi am vazut si ca partile sa-si discretiteze reciproc printurile, nu am intalnit sa se ajunga la vreo expertiza de vreun fel.
in primul rand organul fiscal expediaza actul adm fiscal, prin posta cu confirmare de primire, la domiciliul fiscal al contribuabilului.

daca destinatarul nu poate fi gasit la domiciliu sau refuza primirea, plicul va fi returant de catre oficiul postal la administratia financiara expeditoare.

in acel moment, prin programul informatic, actul se publica pe site-ul anaf, printr-un anunt aprobat prin ordin al ministrului finantelor, care apoi se printeaza si se afiseaza la sediul institutiei, cu nr de inregistrare de la registratura, stampila si semnatura conducatorului unitatii fiscale.

dupa trecerea unui nr. de 15 zile, anuntul se va retrage si se va intocmi un proces verbal de comunicare prin publicitate, aprobat de asemeni prin ordin al ministrului finantelor, la care se vor atasa plicul returnat si copie dupa anunt si astfel actul administrativ fiscal se condisera comunicat.

pv de publicitate trebuie de asemeni semnat de conducatorul unitatii, iar data intocmirii sale, trebuie sa fie la minim 15 zile de la data publicarii anuntului, care, asa cum am precizat mai sus, are nr si data de inregistrare.

asta este mecanismul, iar daca cineva doreste sa conteste comunicarea prin publicitate, trebuie sa aiba in vedere toate aceste aspecte.

Ordinul 94 din 24 ianuarie 2006
anexa 2, pct. 1 : comunicarea prin publicitate se efectueaza in situatia in care actul administrativ fiscal nu a putut fi comunicat prin una dintre modalitatile de comunicare prevazute la art. 44 alin. (2) lit. a), b) si c) din Ordonanta Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedura fiscala, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.

dupa parerea meacomunicarea prin publicitate este o masura de excpetie, ca urmare a imposibilitatii comunicarii prin celelalte metode.
Ultima modificare: Sâmbătă, 12 Decembrie 2009
danike, utilizator
Multumesc mult, danike.
@danike ...Dankeschon!

Cunoasteam decizia Curtii 667/2009 (citata mai sus de @godspeed) dar nu pricepusem de unde "ghicise" Curtea (doar din art 44 alin 3, care nu e deloc limpede in privinta asta) ca publicitatea reprezinta " doar o modalitate ultimă şi subsidiară de comunicare a actelor administrative fiscale, folosită doar în cazul în care celelalte modalităţi de comunicare nu au putut fi îndeplinite din motive obiective".
Ordinul 94/2006 indicat de @danike aduce ceva lumina. (nu-l stiam, de fapt nu se ivise motivul pentru a ma izbi de el in vreo cautare. De aceea imi place mie avocatnet. Poti gasi aici si rezolvarile unor probleme pe care ... nu ti le-ai pus inca).

Alte discuții în legătură

Actele administrative fiscale florin11111 florin11111 Buna ziua .Sunt nascut in 1987,nu am lucrat pana acum niciodata si zilele trecute am observat ca pe site-ul primariei orasului in care m-am nascut figurez ... (vezi toată discuția)
Decizie de impunere anca voica anca voica Din ce an nu mai exista obligativitatea fiscului de a trimite deciziile de impunere la adresa contribuabilului? Daca nu am primit decizia de impunere mi se ... (vezi toată discuția)