Art. 53. - Prin valoarea de nou a vehiculelor se intelege:
b) pentru vehiculele de productie straina, pretul de comercializare de nou, conform:
- facturilor de achizitie sau facturilor pro forma de leasing, in cazul vehiculelor achizitionate de nou de catre proprietar de la unitati de specialitate din Romania;
- listelor de preturi de la unitati de specialitate din Romania, valabile la data producerii accidentului,
sau, in lipsa acestora,
- pe baza cataloagelor de specialitate, echivalat in lei la cursul de schimb al pietei valutare comunicat de Banca Nationala a Romaniei la data producerii accidentului;
Intrebarea e urmatoarea aliniatele 1 si 2 trebuiesc luate impreuna sau doar una din ele?
Conform primului aliniat valoarea este in lei conform facturii de la data achizitiei autoturismului, respectiv 64000lei pentru 18142€ iar conform aliniatului 2 valoarea este data in euro care transformati in lei da o valoare mult mai mare adica 72319 respectiv 17600€ (valoarea cu care se vinde o masina noua similara cu a mea azi).
Pentru o despagubire dauna totala aceste diferente inseamna mult.
datele ar fi urmatoarele
-achizitie masina 18142€
-vechime 2 ani si 7 zile la data producerii accidentului
-valoare deviz 43600 lei
-valoarea propusa de asigurator 28600lei
-incadrare uzura de asigurator 40%????????
daca a mai intalnit cineva ceasta problema il rog frumos sa posteze un raspuns.
Legat de moneda in care se faceplata despagubirii, daca polita a fost incheieata in lei seva fce tot in lei iar daca afost incheiata in euro cu plata primelor ilei la cursul de scimb din data platii, atunci cand intocmiti cererea de despagubire optati pt una din formele de plata care va avantajeaza cel mai mult.
- km la bord in momentul accidentului 28.118;
- stare de intretinere buna, dupa parerea mea (masina este intretinuta, si indeplineste toate conditiile din norme CSA nr.21/2008 art. 60 (3) Stabilirea stării de întreținere a vehiculului se face potrivit stării acestuia dinainte de producerea evenimentului asigurat, pe baza criteriilor de mai jos:
a) stare de întreținere bună - vehiculul prezintă: integritatea elementelor caroseriei, barelor de protecție și capacelor de roți; vopseaua intactă, fără exfolieri sau urme aparente de rugină a tablei; tapițeria fără pete, urme de uzură prematură sau rupturi; cauciucuri uzate uniform, fără să prezinte uzuri accentuate pe flancuri, ca urmare a unui reglaj necorespunzător al direcției; motorul fără scurgeri de ulei pe părțile laterale sau pe capotajele interioare ale spațiului afectat acestuia;
- limita maxima de despagubire pentru pagube materiale este de 500.000€, conform politei de asigurare RCA a vinovatului;
- deviz de reparatie conform service autorizat (reprezentanta) 43600 ron (10590€;
- valoarea reala dupa mine 18142€ pret achizitie, uzura 20% (2 ani si 7 zile), 14500€ valoarea masinii la momentul accidentului, 10875€ 75% valoarea despagubirii (nu se incadreaza la dauna totala)
Ce doresc eu sa incadreze masina la uzura medie conform normei CSA nr.21/2008 art. 60 (3) b) stare de întreținere medie - vehiculul prezintă: deformări ale caroseriei, barelor de protecție sau capacelor de roți până la 10 dm², însumat pe întreaga suprafață exterioară; degradări ale vopselei în ceea ce privește luciul, cu urme de rugină aparentă pe o suprafața totală până la 10 dm², cu exfolieri pe o suprafață totală până la 1 cm²; pete pe tapițeria scaunelor.
De aici ar reesi urmatorul calcul; 12155€ 33% uzura, 9116€ 75% valoarea despagubita,
-epava ramane la mine dupa cum au spus ei.
Eu doresc sa sa iasa dauna totala, deoarece lonjeroanele sunt deplasate din acest motiv as accepta sa incadreze asiguratorul masina la o uzura mai mare adica 33% in loc de 20% (valoarea reala) si implicit as pierde eu ceva, asiguratorul ar castiga 1400€.
Dar ei doresc sa foloseasca pretul pe care lam platit eu in lei pe masina adica 64000 ron, pret la care sa raporteze toate calculele adica;
-40% uzura (cea mai mare posibila) adica 38400ron pretul masinii la momentul accidentului si o despagubire de 28800ron.
Masina este de productie straina.
In speranta ca exista o coerenta in ce am scris multumesc pentru raspunsuri.
In cazul existentei unei facturi valoarea de nou a autoturismului este cea inscrisa in factura in echivalentul in lei la cursul valutar din ziua accidentului
Valoarea autoturismului la data accidentului se face conform ordinului CSA.
Factura este in lei 64000 ron in 10/1/2008 euro era 3,5LEI/1€ (aproximativ) cum aflu valoarea in momentul accidentului Ianuarie 2010? euro era 4,117lei.
Masina e de provenienta straina, noua, cumparata din romania, pretul pe contract 18142€ pretul pe factura 64000lei (nu sa acceptat direct plata in euro).
Multumesc.
Pretul de nou al autoturismului ce se ia in considerare la stabilirea valorii autoturismului la data accidentului este cel din factura (in lei). Determinarea valorii daunei se face in conformitate cu ordinul CSA. In ordin este explicat foarte clar modalitatea de stabilirea a despagubirii atat in cazul daunei totale cat si in cazul celei partiale.