Companiile care furnizează servicii de utilități, de exemplu, apă-canal, electricitate, salubritate și altele, dar și instituțiile publice la care se face plata unor taxe, impozite, contribuții sau amenzi vor trebui să accepte, începând din noiembrie, plăți cu cardul făcute atât la sediile acestora, cât și online, prin sisteme electronice de plată la distanță, potrivit unei legi ce se aplică chiar de azi. Citește articolul
Presiunile apărute pe piața energiei în 2021, care au generat creșterea accelerată a prețurilor, au dus la implementarea unor măsuri specifice în majoritatea țărilor europene, în principal pentru protecția consumatorilor. Și România a adoptat astfel de măsuri, în toamna anului trecut, cum ar fi plafonarea prețurilor la energie, compensarea parțială de către stat a facturilor la energie electrică și gaze naturale, însă acestea au fost gândite ca soluții temporare, pentru depășirea iernii, aplicabile până la sfârșitul lunii martie 2022. Dar conflictul izbucnit la sfârșitul lunii februarie în Ucraina a adus noi provocări și a prelungit tensiunile în piața de energie. Citește articolul
Pe perioada stării de alertă, așa cum s-a stabilit acum aproape doi ani, furnizorii de utilități nu puteau debranșa clienții, chiar dacă aceștia nu-și plăteau facturile. Pentru că s-a decis ca starea de alertă să nu se mai prelungească dincolo de 8 martie, ea s-a încheiat oficial azi-noapte. Astfel, odată cu ridicarea stării de alertă, interdicția de debranșare de la apă, canalizare și salubritate a dispărut. În cazul datornicilor la curent și gaze, debranșarea de la aceste utilități este posibilă din noiembrie 2021. Citește articolul
După trei luni de aplicare a schemei inițiale de reducere a facturilor la energie, Guvernul a schimbat regulile începând cu data de 1 februarie 2022, iar clienții noncasnici beneficiază din oficiu de noua schemă, fără să mai fie nevoie să depună cereri la furnizori. Acest lucru reiese indirect din noile norme procedurale oficializate marți de Ministerul Energiei. Concret, de la o schemă ce prevede exceptarea, la cerere, de la plata unor dări se trece la o schemă de plafonare a prețurilor, ce se aplică automat. Citește articolul
Începând cu 1 februarie se va aplica o nouă schemă de plafonare a tarifelor la gaze și electricitate, iar limita de consum de la care se va aplica aceasta va crește, potrivit unei ordonanțe publicate miercuri în Monitorul Oficial. Schema se va aplica atât persoanelor fizice, cât și consumatorilor non-casnici. După cum a subliniat ministrul energiei, noua schemă de plafonare și compensare a facturilor la energie, mai avantajoasă pentru consumatori, nu se va putea aplica retroactiv, adică și pentru lunile anterioare intrării în vigoare a noilor reguli. Citește articolul
Debranșările de la rețea ca urmare a neachitării facturilor la energie electrică și gaze naturale sunt interzise până-n vară, iar furnizorii care nu au aplicat schema de plafonare și compensare sunt obligați ca, în termen de 15 zile, să refacă facturile emise deja. Acestea vor fi recalculate și retrimise fără niciun fel de penalități, potrivit unei ordonanțe de urgență publicată azi în Monitorul Oficial. Citește articolul
Amenzi în valoare de 645.000 lei a aplicat Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorului (ANPC) în urma controalelor făcute la începutul acestui an la cele 72 de furnizori de energie, fiind aplicate și patru propuneri de încetare a practicilor comerciale incorecte în raport cu consumatorii și măsura recalculării tuturor facturilor care nu respectă prevederile legii. Citește articolul
În contextul în care mulți consumatori primesc facturi eronate de la furnizorii de energie electrică și gaze naturale, inclusiv unele în care nu se aplică schema de plafonare și compensare a prețurilor stabilită în 2021, Autoritatea Națională de Reglementare în domeniul Energiei (ANRE) a prezentat care sunt pașii pe care trebuie să-i parcurgă cei ce au neclarități legate de facturarea electricității și a gazelor naturale. Citește articolul
Schema prin care firmele mici și mijlocii, PFA-urile și profesioniștii pot cere reducerea facturilor la energie în sezonul rece nu este considerată un ajutor de stat și, prin urmare, nu trebuie aprobată de Comisia Europeană pentru a se aplica efectiv, au explicat, pentru avocatnet.ro, reprezentanții Ministerului Energiei. Citește articolul
După cum s-a stabilit în 2020, pe perioada stării de alertă, furnizorii de utilități (curent, gaze, apă, canalizare ori salubritate) nu puteau debranșa clienții sub nicio formă. Acum, pentru că sunt foarte mulți clienți care profită de această situație și nu-și plătesc facturile, autoritățile au decis, printr-o ordonanță oficializată în vară, să elimine interdicția de debranșare a clienților de la rețelele de furnizare a electricității și gazelor naturale. Totuși, cei care beneficiază de măsură au fost păsuiți timp de trei luni, mai exact, până astăzi, ceea ce înseamnă că ei pot fi debranșați începând de mâine. Citește articolul