Atunci când vine vorba despre bunurile primite în custodie și bunurile trimise în custodie, este important de precizat că acestea trebuie incluse întotdeauna în declarația SAF-T privind stocurile. Formularul 406 cu partea de stocuri se transmite, în termen de minimum 30 de zile calendaristice, numai la cererea Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF). Citește articolul
Raportarea SAF-T privind stocurile poate fi cerută de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) numai pentru perioade în care contribuabilul avea obligația depunerii lunare sau trimestriale a fișierului SAF-T. Citește articolul
Începând cu anul 2025, inclusiv contribuabilii mici vor avea obligația de a depune fișierul standard de audit fiscal (SAF-T), cunoscut și ca declarația 406. Această declarație informativă reglementată de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) este un instrument de control și are scopul de a standardiza și eficientiza raportările fiscale, facilitând controalele și reducând erorile. Contribuabilii mici vor trebui să asigure corectitudinea și completitudinea datelor transmise, pregătindu-se din timp prin actualizarea sistemelor contabile și instruirea personalului. Nerespectarea obligației poate atrage sancțiuni administrative, astfel încât este importantă conformarea la noile cerințe. Citește articolul
Începând din anul 2025, marea majoritate a contribuabililor mici (alături de alte categorii exceptate până la acest moment) va fi obligată să depună fișierul standard de audit fiscal (SAF-T), cunoscut și sub denumirea de declarația 406. Reglementată de Fisc, această declarație informativă servește drept instrument de control, având rolul de a standardiza raportările fiscale și a crește gradul de colectare a impozitelor. Pentru a se conforma, contribuabilii mici trebuie să asigure acuratețea și completitudinea datelor raportate, pregătindu-se prin actualizarea sistemelor contabile și formarea personalului. Nerespectarea acestei obligații poate atrage sancțiuni importante, ceea ce face conformarea o prioritate esențială. Citește articolul
De principiu, entitățile care țin contabilitatea în partidă simplă nu trebuie să depună declarația 406 cu fișierul SAF-T. Chestiunea a fost clarificată atât de specialiști, cât și, indirect, de către Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF). După ce contribuabilii mari și mijlocii au început deja să depună formularul 406, în 2025 vine și rândul celor mici. Citește articolul
La 1 ianuarie 2025 este fixată ultima etapă majoră a implementării raportărilor SAF-T. Noua etapă vizează micii contribuabili, astfel că aceștia ar trebui să știe ce aspecte se pot dovedi problematice în procesul pregătirii completării declarației 406. Citește articolul
În contextul în care termenul de la care contribuabilii mici trebuie să înceapă raportările fișierului SAF-T se apropie cu repeziciune, fiscaliștii recomandă o serie de verificări utile ce pot fi făcute lunar sau măcar la implementarea declarației 406. Desigur, vorbim de verificări care sunt aplicate în mod automat, nu manual, pe fișierul XML care ulterior se transmite la Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF). Citește articolul
În procesul pentru implementarea raportării SAF-T este recomandat să fie implicat un fiscalist care are cunoștințe în domeniu. În caz contrar, pot apărea situații în care firma își asumă inutil un volum suplimentar de muncă - de exemplu, dacă se alege atât raportarea informațiilor obligatorii, cât și a informațiilor opționale. Citește articolul
Micii contribuabili, care trebuie să înceapă raportările SAF-T din ianuarie 2025, ar trebui să facă eforturi pentru a depune formularul 406 cât mai din timp, sunt de părere fiscaliștii. Chiar dacă se aplică o perioadă de grație în primele șase luni ale anului viitor, acestea ar trebui folosite pentru a corecta problemele practice, nu pentru a tărăgăna implementarea și a începe raportările abia în iulie. Citește articolul
De la 1 ianuarie 2025, companiile vor trebui să transmită în e-Factura inclusiv facturile emise în relația business to consumer (B2C). În acest sens, cel puțin o parte a mediului de afaceri a înțeles că va fi necesară colectatea CNP-urilor persoanelor fizice. Din acest motiv, autoritățile vor veni cu o clarificare legislativă pentru a stabili că vorbim de o chestiune opțională, spun specialiștii. Totodată, există discuții și despre o amânare a obligației, dar e greu de spus dacă vom vedea așa ceva. Citește articolul