În mod normal, dacă o instanță constată că un contract încheiat între un consumator și un profesionist conține o clauză abuzivă, acea clauză abuzivă trebuie înlăturată. De preferat, fără a se anula contractul, dacă acest lucru l-ar pune pe consumator într-o situație nefavorabilă. Cu alte cuvinte, un consumator nu ar trebui să fie salvat de la o situație nefavorabilă prin crearea alteia. De aceea, este permisă înlocuirea clauzei abuzive cu una prevăzută de lege (așa-zisele „norme supletive”). Ce se întâmplă, însă, în situația în care asemenea norme nu există? Curtea de Justiție a Uniunii Europene (CJUE) a decis că o instanță, chiar și în asemenea situații, ar putea să caute soluții pentru evitarea anulării contractului - de exemplu, să încurajeze părțile să renegocieze clauza constatată ca fiind abuzivă. Citește articolul
Atunci când îi vinde un bun unui consumator, vânzătorul are obligația să livreze un anumit tip de produs, conform cu anumite așteptări ale consumatorului, să asigure anumite protecții, inclusiv legate de existența unei garanții că produsul va funcționa corespunzător pentru o perioadă de timp etc. Acest cadru normativ urmează să fie actualizat, în 2022, când un proiect de lege pus joi în dezbatere publică de Ministerul Economiei va intra în vigoare. În acest context, vânzătorii vor avea de respectat obligații mai clare și mai detaliate, mai ales când va veni vorba de vânzarea unor produse cu elemente digitale (de exemplu, televizoare inteligente, smartphone-uri etc.). Citește articolul
Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorului (ANPC) a publicat, în dezbatere publică, un proiect de lege prin care să îi protejeze pe consumatorii care vor cumpăra servicii și conținut digital (muzică, filme, cărți, jocuri video, aplicații mobile etc.) cu datele lor personale la fel ca pe cei care plătesc bani pentru acestea. De exemplu, dacă cineva își va da datele la schimb pentru achiziționarea unui program informatic, acea persoană va avea dreptul la un produs de un anumit tip (conform cu specificațiile prezentate de comerciant, de exemplu) și va beneficia de garanția legală pentru produse și servicii. De asemenea, va avea acces la anumite remedii, în cazul în care un comerciant nu îi va respecta aceste drepturi. Citește articolul
Printr-o directivă aprobată marți, Parlamentul European (PE) introduce un singur model pentru acțiunea de reprezentare în toate statele membre, el urmând să garanteze protecția consumatorilor împotriva prejudiciilor colective. Totodată, actul normativ european introduce și garanțiile necesare pentru evitarea proceselor abuzive. Citește articolul
Autoritatea pentru protecția consumatorului (ANPC) a propus, în dezbatere publică, un proiect de lege specială care să reglementeze activitatea de vânzare de conținut și servicii digitale (articole online găsite pe diferite platforme, cărți în format electronic, jocuri și programe care vor fi actualizate constant etc.), astfel încât să le fie asigurat consumatorilor un grad sporit de protecție. Posibilele modificări ce ar putea fi aduse prin proiectul de lege nu trebuie înțelese ca asigurând, pentru prima dată, protecția celor ce cumpără conținut sau servicii digitale. Dreptul consumatorului o face deja. Însă o lege specială, în acest domeniu, va asigura un nivel minim și predictibil de protecție. Citește articolul
Statele membre care limitează dreptul unui consumator de a introduce o acțiune în restituirea unor plăți făcute în temeiul unei clauze abuzive nu încalcă dreptul Uniunii Europene, atât timp cât termenul de prescripție respectiv este rezonabil și permite exercitarea efectivă a dreptului consumatorului de a obține remediile judiciare permise de legislația consumatorului, a hotărât Curtea de Justiție Europeană (CJUE), răspunzând unei întrebări preliminare trimise de o instanță română. Citește articolul
Curtea de Justiție a Uniunii Europene (CJUE) a hotărât, recent, că o clauză ce se aplică într-un contract încheiat între un consumator și un profesionist, în temeiul legii (vorbim de acele situații în care părțile nu stabilesc o anumită chestiune contractuală - deși ar fi putut - și, de aceea, legea completează contractul, pentru a nu fi incomplet), nu poate fi considerată abuzivă și, astfel, nu poate fi cenzurată de o instanță pe acest temei. Citește articolul
România trebuie să implementeze o directivă europeană ce va introduce sancțiuni de până la 4% din cifra de afaceri pentru anumite încălcări ale legislației consumatorului și să aplice legislația aferentă până în 2022. Aceste amenzi se vor aplica, obligatoriu, doar pentru acele încălcări ale dreptului consumatorului care afectează cel puțin trei state membre ale Uniunii Europene (UE), deci vorbim de încălcări pe scară largă de tipul celor făcute de bănci (de pildă, folosirea de clauze abuzive în contracte de credit) sau de companii auto (de exemplu, manipularea motoarelor pentru a arăta, în timpul testărilor, că emit mai puține emisii decât emit ele în realitate). Citește articolul
Consumatorii care încheie contracte online (de exemplu, comandă un bun de pe internet sau încheie un contract cu un furnizor de utilități astfel) au, ca regulă, dreptul să se retragă din acel contract, într-un anumit interval de timp. Mai jos, voi prezenta condițiile generale de retragere din astfel de contracte, referindu-mă și la situațiile în care acest drept nu este aplicabil. Citește articolul
Consumatorii care încheie contracte la distanță (de exemplu, pe internet) cu profesioniștii (în special contracte de împrumut, dar nu numai) au dreptul să primească o serie de informații specifice, pentru a hotărî în cunoștință de cauză dacă doresc să își asume obligațiile pe care le implică încheierea de asemenea contracte. Acest lucru este cu atât mai relevant cu cât, recent, Înalta Curte de Casație și Justiție a hotărât că un contract de servicii financiare încheiat la distanță, fără semnătură, este titlu executoriu. Citește articolul