Media Intră în comunitate
avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 724 soluții astăzi

Conferință avocatnet.ro: Recalificările fiscale - riscuri pentru companii și limitele rezonabilității în deciziile ANAF referitoare la reîncadrarea unor cheltuieli. Lectori: EY România. Marți, 19 Octombrie, ora 11:00. Rezervă loc și participă → 

Acasă Subiect: drepturi consumatori
Subiect: drepturi consumatori
ACCES GRATUIT
Protecția consumatorului

Produs stricat în garanție: Cum se calculează termenul în care vânzătorul trebuie să ți-l aducă la conformitate

Manuela Rasina în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor, avocatnet.ro
6 August 2021 | 1 | 1519 | Timp de citire: 4 min.

Potrivit Legii 449/2003, care reglementează garanțiile produselor, atunci când apar probleme în funcționarea unui produs de folosință îndelungată aflat în garanție, comerciantul care l-a vândut este obligat să îl repare sau să îl înlocuiască în 15 zile calendaristice ori, dacă nu se poate, să-i restituie clientului prețul plătit. La prima vedere, pare simplu de calculat cât are acesta de așteptat: s-a stricat, anunță comerciantul și în 15 zile situația trebuie rezolvată. În realitate lucrurile nu stau chiar așa, termenul curgând diferit în funcție de natura produsului - de exemplu, perioada maximă în care trebuie reparată sau înlocuită o mașină de spălat rufe este mai scurtă decât cea în care trebuie adus la conformitate un telefon defect. În plus, în anumite situații clientul poate pretinde remedierea într-un interval mai mic decât cel precizat în legislație. Citește articolul

ACCES GRATUIT

CJUE: Pentru un articol cu informații inexacte, din cauza cărora cineva a fost prejudiciat, nu se poate răspunde ca în cazul producătorului pentru produsul cu defecte

Simona Voiculescu în Justițiabil in România
Redactor-șef, avocatnet.ro
10 Iunie 2021 | 0 | 679 | Timp de citire: 3 min.

Un sfat inexact apărut într-un articol, pe un subiect paramedical, din cauza căruia un cititor a suferit un prejudiciu, nu poate atrage răspunderea nici a autorului, nici a editorului ori a tipografului așa cum se întâmplă atunci când se pune pe piață un produs cu defecte, potrivit unei decizii recente a Curții de Justiție a Uniunii Europene (CJUE). Decizia CJUE nu exclude însă și nu face referire la alte tipuri de răspunderi. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Proiect: Retragerea dintr-un contract de servicii se va putea face, în unele situaţii, şi la 30 de zile de la semnare

Lucia Tozaru în Aspecte juridice
Redactor, avocatnet.ro
23 Martie 2021 | 0 | 747 | Timp de citire: 2 min.

Dreptul de retragere dintr-un contract de prestări servicii, de utilităţi sau de furnizare de conţinut şi servicii digitale se va majora de la 14 zile la 30 de zile, în anumite condiţii, potrivit unui proiect de lege iniţiat de Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC) ce ar urma să se aplice din luna mai a anului viitor. Acest termen de retragere se va aplica contractelor încheiate la distanţă sau în afara spaţiilor comerciale. Citește articolul

ACCES GRATUIT
Proiect de ordin la ANRE

În curând, consumatorii de electricitate vor putea fi despăgubiți în mai multe situații, iar sumele vor fi mai mari

Alexandros Bakos în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor, avocatnet.ro
23 Decembrie 2020 | 2 | 12326 | Timp de citire: 4 min.

Autoritatea Națională de Reglementare în Domeniul Energiei (ANRE) a lansat, în dezbatere publică, un proiect de ordin ce va schimba mecanismul despăgubirilor pentru consumatorii de electricitate, dacă serviciile furnizate nu vor atinge anumite standarde. Posibilitatea, în sine, nu este nouă, pentru că ea exista deja. Ce e nou e stabilirea unor noi abateri pentru care vor fi acordate despăgubiri. De asemenea, cuantumul efectiv al despăgubirilor se va schimba - ca procent din salariul minim, spre deosebire de situația actuală, unde vorbim de sume exacte. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Pe viitor, organizațiile consumatorilor vor putea chema comercianții în instanță

Dragos Niculescu în Justițiabil in România
Redactor, avocatnet.ro
25 Noiembrie 2020 | 0 | 1376 | Timp de citire: 2 min.

Printr-o directivă aprobată marți, Parlamentul European (PE) introduce un singur model pentru acțiunea de reprezentare în toate statele membre, el urmând să garanteze protecția consumatorilor împotriva prejudiciilor colective. Totodată, actul normativ european introduce și garanțiile necesare pentru evitarea proceselor abuzive. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Black Friday 2020: Opt mituri demontate despre cumpărăturile făcute în această perioadă și drepturile consumatorilor

Dragos Niculescu în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor, avocatnet.ro
13 Noiembrie 2020 | 0 | 3228 | Timp de citire: 3 min.

În luna noiembrie a fiecărui an are loc Black Friday, eveniment ce aduce reduceri mari de prețuri la mai toți comercianții importanți din țara noastră și din străinătate. De-a lungul timpului, evenimentul a suscitat mult interes atât pentru cumpărători, cât și pentru comercianți, în legătură cu achizițiile făcute în această perioadă apărând și o serie de mituri, pe care le demontăm în acest articol. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Pe viitor, comercianții vor putea fi amendați cu până la 4% din cifra de afaceri la încălcarea legislației consumatorilor

Alexandros Bakos în Aspecte juridice
Redactor, avocatnet.ro
5 Iunie 2020 | 0 | 3141 | Timp de citire: 2 min.

România trebuie să implementeze o directivă europeană ce va introduce sancțiuni de până la 4% din cifra de afaceri pentru anumite încălcări ale legislației consumatorului și să aplice legislația aferentă până în 2022. Aceste amenzi se vor aplica, obligatoriu, doar pentru acele încălcări ale dreptului consumatorului care afectează cel puțin trei state membre ale Uniunii Europene (UE), deci vorbim de încălcări pe scară largă de tipul celor făcute de bănci (de pildă, folosirea de clauze abuzive în contracte de credit) sau de companii auto (de exemplu, manipularea motoarelor pentru a arăta, în timpul testărilor, că emit mai puține emisii decât emit ele în realitate). Citește articolul

ACCES GRATUIT

Ce informații trebuie să le fie oferite consumatorilor când încheie contracte online cu profesioniști

Alexandros Bakos în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor, avocatnet.ro
2 Martie 2020 | 1 | 1205 | Timp de citire: 4 min.

Consumatorii care încheie contracte la distanță (de exemplu, pe internet) cu profesioniștii (în special contracte de împrumut, dar nu numai) au dreptul să primească o serie de informații specifice, pentru a hotărî în cunoștință de cauză dacă doresc să își asume obligațiile pe care le implică încheierea de asemenea contracte. Acest lucru este cu atât mai relevant cu cât, recent, Înalta Curte de Casație și Justiție a hotărât că un contract de servicii financiare încheiat la distanță, fără semnătură, este titlu executoriu. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Informarea corectă a clienților care încheie online contracte de împrumut nesemnate: Ce trebuie să știe aceștia

Alexandros Bakos în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor, avocatnet.ro
26 Februarie 2020 | 1 | 1379 | Timp de citire: 2 min.

O decizie recentă a Înaltei Curți de Casație și Justiție a clarificat faptul că și contractele de servicii financiare încheiate online (discutăm aici inclusiv de contracte de credit cu instituțiile financiare nebancare - IFN) sunt titluri executorii, chiar dacă datornicul nu le-a semnat. În astfel de situații, devine foarte clar că poți ajunge foarte ușor să datorezi bani unui IFN, în urma unor simple acțiuni online. De aceea, e important pentru consumatorii vizați să știe ce drepturi de informare au. Citește articolul

ACCES GRATUIT
Consumatori de electricitate și gaze

Ce drepturi aveți în relația cu furnizorii de electricitate și de gaze

Alexandros Bakos în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor, avocatnet.ro
4 Decembrie 2019 | 0 | 2154 | Timp de citire: 3 min.

Având în vedere importanța serviciilor de furnizare a energiei electrice și a gazelor pentru orice activitate, este important pentru consumatori să știe de ce protecții beneficiază din partea legii, în acest context. De aceea, vă prezentăm care sunt principalele drepturi pe care le aveți, în relația cu furnizorii de electricitate și de gaze, și ce puteți face dacă aceste drepturi nu vă sunt respectate. Citește articolul