La nivelul Uniunii Europene (UE) este în discuții o propunere de directivă privind consolidarea dreptului la reparație a bunurilor, în ideea de a recurge mai degrabă la repararea bunurilor decât la înlocuirea lor cu altele noi. Această inițiativă legislativă are ca scop eliminarea obstacolelor care împiedică consumatorii să opteze pentru repararea produselor și promovarea unui consum durabil. Citește articolul
Un proiect de lege ce are drept scop descurajarea practicilor ilegale și de a reduce prejudiciile aduse consumatorilor, adoptat în primăvară de senatori, poate atrage declanșarea procedurilor de infringement împotriva României, potrivit unui anunț recent al Comisiei Europene (CE). Norma, care trebuia să transpună în legislația națională o directivă europeană referitoare la drepturile consumatorilor până în decembrie 2022, nu a intrat încă la votul Camerei Deputaților, unde proiectul se află din luna aprilie a acestui an. Prin intermediul proiectului de act normativ se urmărește consolidarea mecanismelor de protecție a intereselor colective ale consumatorilor, nu doar la nivel individual, atât în privința opririi unor practici ilegale, cât și pentru obținerea de despăgubiri și se transpun în legislația autohtonă prevederile unei directive a Uniunii Europene, care impune statelor membre să permită organizațiilor de consumatori și organismelor publice desemnate să introducă acțiuni în justiție, în numele consumatorilor, împotriva practicilor ilegale ale comercianților. Citește articolul
Șoferii care vor parca pe locurile destinete femeilor însărcinate vor putea primi amenzi de până la 10.000 de lei, la fel ca în cazul celor destinate persoanelor cu dizabilități. Viitoarele mame vor avea prioritate și la casele de marcat, iar nerespectarea acestui drept va fi sancționat drastic. Citește articolul
Pentru că anul acesta s-au înregistrat mai multe cazuri în care turiștii au plătit avans sau chiar au achitat integral o vacanță către cazări inexistente în practică, Asociația InfoCons – Organizație pentru Protecția Consumatorilor recomandă ca la plecarea în vacanță să verificăm, prin intermediul unei aplicații gratuite, lista unităților de cazare, agențiilor de turism și unităților de alimentație publică autorizate din România. Citește articolul
Din 9 iulie 2023, în cazul în care constată, în cel mult 30 de zile de la livrarea unui produs, că acesta nu e bun, consumatorul poate beneficia direct de înlocuirea produsului, potrivit unei legi publicate joi în Monitorul Oficial. În prezent, consumatorii pot alege între repararea sau înlocuirea produsului. Citește articolul
Prestatorii de servicii ar putea fi obligați să preia apelurile clienților în cel mult cinci minute de la inițierea acestora, riscând altfel amenzi de la 50.000 la 100.000 lei, potrivit unei propuneri legislative ce a primit azi votul favorabil al senatorilor. Citește articolul
Pentru că actuala legislație privind protecția consumatorilor nu mai răspunde pe deplin nevoilor actuale ale acestora, parlamentarii vor ca, printr-un proiect de lege adoptat miercuri de senatori, aceasta să fie actualizată, astfel încât să reflecte dezvoltarea din ultima vreme a pieței de produse și servicii din țara noastră. Proiectul merge acum, pentru dezbatere și vot, la Camera Deputaților. Citește articolul
Printr-un ordin apărut în septembrie, Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) a stabilit că unitățile de alimentație publică vor trebui să-și informeze clienții, începând din 20 decembrie, în legătură cu ingredientele produselor alimentare finite sau mâncărurilor pe care le vând, indiferent dacă acestea sunt destinate consumului pe loc sau acasă, regulile urmând să se aplice și când mâncarea se vinde online. ANPC a anunțat luni că va amâna termenul stabilit inițial, în urma discuțiilor cu structurile asociative şi patronatele din HoReCa, iar azi vedem și ordinul cu termenul modificat publicat în Monitorul Oficial. Citește articolul
Greve ale piloților, ale însoțitorilor de zbor, reducerea numărului de angajați ai aeroporturilor și ai companiilor de transport aerian sunt doar câteva dintre motivele care au dus, doar în acest an, la întârzierea sau anularea a mii de zboruri. Cei ce au probleme cu companiile aeriene în această perioadă se pot adresa, după ce au încercat, fără succes, să rezolve situația direct cu furnizorul de servicii de transport aerian, fie Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor (ANPC), în cazul unui operator din țara noastră, fie Centrului European al Consumatorilor (ECC România), în cazul companiilor străine. Citește articolul
Dreptul de retragere dintr-un contract se va majora de la 14 zile la 30 de zile, în anumite condiţii, în principal pentru a proteja consumatorii de practicile agresive ale unor comercianți, potrivit unei ordonanțe recent apărute în Monitorul Oficial și care urmeză să modifice legislația privind protecția consumatorilor, de la finalul lui mai. Citește articolul