Vânzătorii sunt obligați să livreze produsele cumpărătorilor în cel mult 30 de zile de la încheierea contractului, dacă nu s-a convenit un alt termen. În caz de întârziere, consumatorii pot solicita un nou termen de livrare, iar dacă bunurile nu ajung nici atunci, pot denunța contractul și solicita rambursarea sumelor plătite. În perioade aglomerate, precum Black Friday, autoritățile recomandă verificarea atentă a termenelor, condițiilor de livrare și modalităților de plată, pentru a evita întârzieri sau probleme legate de colete. Citește articolul
Perioada reducerilor de Black Friday vine, de regulă, cu multă agitație, nu doar în magazinele fizice, ci și în mediul online. Volumele mari de comenzi pun presiune pe firmele de curierat, iar întârzierile sau chiar pierderea coletelor nu mai sunt de mult o raritate. Probabil că fiecare dintre noi a trecut, cel puțin o dată, printr-o astfel de experiență sau a auzit de cineva care s-a confruntat cu ea. Citește articolul
Curtea de Justiție a Uniunii Europene (CJUE) a decis că părintele care semnează un contract educațional cu o școală privată este considerat „consumator” în sensul Directivei europene privind drepturile consumatorilor, însă elevul nu. Contractul de educație privată constituie un „contract de prestări de servicii”, iar prevederile referitoare la furnizarea nesolicitată de servicii (impunerea anumitor materii) nu se aplică, deoarece părintele a consimțit liber la contract, iar nemulțumirile privind calitatea educației sunt reglementate de dreptul național al fiecărui stat membru. Citește articolul
Proiectul de ordin al Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorului (ANPC) referitor la informarea consumatorilor privind adaosul comercial aplicat produselor a fost retras. Instituția susține că a decis să renunțe la această inițiativă după ce a primit reacții negative din partea mediului de afaceri, dar și pentru a evita ”posibilitatea scăderii competitivității României în raport cu alte state”. Citește articolul
Curtea de Justiție a Uniunii Europene (CJUE) a stabilit recent că o clauză contractuală prin care un tânăr sportiv este obligat să plătească o parte din veniturile sale dacă devine atlet profesionist poate fi considerată abuzivă, în cazul în care nu este redactată într-un mod clar și inteligibil. Instanțele naționale sunt responsabile pentru verificarea acestui aspect, având în vedere și contextul în care a fost semnat contractul. Citește articolul
Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorului (ANPC) și-a schimbat portalul online pentru depunerea de cereri, astfel încât acum este posibil să depui cereri digitale pentru mai multe acțiuni. Citește articolul
Un regulament apărut recent va permite consumatorilor din toate statele Uniunii Europene, așadar, și celor din țara noastră, să meargă cu propriile recipiente la restaurante sau fast-food-uri pentru a fi umplute cu mâncare sau băutură, astfel încât să se reducă cantitatea de ambalaje de unică folosință utilizate în domeniul HoReCa (hoteluri, restaurante, cafenele). Citește articolul
Autoritatea Națională pentru Administrare și Reglementare în Comunicații (ANCOM) a emis un comunicat de presă în care clarifică drepturile consumatorilor la încheierea contractelor la distanță (telefonice sau online) pentru servicii de telefonie sau internet. Documentul vine ca răspuns la multiple sesizări primite cu privire la nelivrarea echipamentelor comandate în aceste condiții. Citește articolul
În anul încheiat recent au apărut sau au intrat în vigoare mai multe măsuri ce vizează consumatorii și protecția acestora. De pildă, au intrat în vigoare măsuri ce vizează protejarea consumatorilor de dobânzile excesive la credite și posibilitatea acestora de a cere reducerea lor, iar băncile sunt acum obligate să afișeze o serie de informații ce-i vizează pe consumatorii vulnerabili din punct de vedere financiar. Citește articolul
Anul 2024 a adus un val de modificări legislative cu impact direct asupra antreprenorilor și consumatorilor din România. De la noi obligații de informare a clienților în magazine și acceptarea obligatorie a plăților cu cardul de către toți comercianții, până la reguli stricte privind repararea produselor și protejarea secretelor comerciale, brevetul unic european ori oficializarea celei de-a treia revizuiri a CAEN, fiecare dintre noile reglementări influențează modul în care derulăm afaceri și interacționăm cu clienții. Citește articolul