Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) a operaționalizat, în 11 ianuarie 2021, un registru în care vor fi incluse informații despre conturile bancare și conturile de plăți ale persoanelor fizice și juridice. Măsura este fără precedent, din ce știm. Nu doar pentru că datele conturilor oricăror persoane fizice și juridice vor apărea în acel registru, ci și pentru că alte autorități vor avea acces la el - atât timp cât vor solicita informațiile respective, în vederea îndeplinirii atribuțiilor lor. Însă ce înseamnă acest lucru? Există vreo garanție pentru respectarea confidențialității persoanelor vizate? Citește articolul
După ce, în urmă cu câteva luni, a fost modificată legislația din sfera prevenirii spălării banilor, pentru a fi posibilă crearea unui registru cu conturile bancare și de plăți ale tuturor firmelor și persoanelor fizice, acesta devine operațional astăzi, potrivit unui comunicat al Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF), trimis, la final de decembrie, pe adresa redacției. De asemenea, tot de astăzi se intră în a doua fază a procesului, în care instituțiile raportoare au timp până în 20 ianuarie (inclusiv) pentru a trimite informațiile relevante pentru registru. Citește articolul
Ultimele modificări aduse legislației pentru prevenirea spălării banilor și a finanțării faptelor de terorism au introdus, printre altele, și „Registrul central electronic pentru conturi de plăți și conturi bancare”, care va fi operat de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF). Registrul va conține informații despre datele bancare ale firmelor și persoanelor fizice din România. Pentru că vorbim de o stocare a unor date foarte importante pentru cei vizați, Ordonanța de urgență nr. 111/2020 (care a introdus și obligația implementării Registrului) a prevăzut o limită de timp în care pot fi păstrate datele: zece ani de la momentul încetării relației clientului cu instituția unde era deschis contul de plăți/bancar. Citește articolul
Informațiile despre conturile bancare și de plăți ale tuturor persoanelor (fie că vorbim de persoane juridice, fie că vorbim de persoane fizice) vor fi disponibile, în curând, într-un registru al Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF). Registrul nu este, deocamdată, operațional. Însă, odată ce va fi, vor avea acces la el și la informațiile din el toate autoritățile care au competență pe prevenirea spălării banilor și prevenirea finanțării terorismului. Citește articolul
O lege care vizează actualizarea cadrului normativ privind serviciile de plată a fost oficializată în noiembrie și se aplică de astăzi, actul transpunând în legislația noastră o directivă europeană din 2015. Odată cu apariția noilor reguli, furnizorii de servicii de plată au o serie de obligații suplimentare, toate pentru garantarea unor servicii de plată cât mai eficiente, însă și pentru protejarea confidențialității și îmbunătățirea securității datelor bancare ale clienților. Vestea bună, în același timp, este că există o perioadă de tranziție. Citește articolul
Cadrul legal al serviciilor de plăți se va schimba radical, din 13 decembrie 2019. Printre altele, furnizorii de servicii de plăți vor fi nevoiți să adopte mai multe măsuri de securitate cu privire la datele financiare ale clienților, iar băncile vor fi nevoite să își deschidă infrastructura către entitățile non-bancare ce oferă servicii de plăți, astfel încât acestea din urmă să poată, efectiv, să presteze serviciile oferite. Din cauza complexității legii, însă, băncile și alte entități care oferă servicii financiare au un termen de conformare, care se va împlini ulterior datei de 13 decembrie 2019, data intrării în vigoare a modificărilor. Citește articolul
Noua lege a serviciilor de plăți va schimba radical acest domeniu. În esență, clienții băncilor vor beneficia de mai multă protecție și de posibilitatea de a recurge la mai multe servicii financiare oferite de instituții non-bancare, care vor putea accesa informațiile bancare ale clienților băncilor. Pentru a asigura respectarea noilor obligații de către bănci și de către instituțiile non-bancare care oferă servicii de plăți (însă și de către alte persoane, cum ar fi comercianții), noua lege a implementat și o serie de sancțiuni pentru anumite abateri de la prevederile actului normativ. Citește articolul
Noua lege a serviciilor de plăți va schimba radical domeniul acesta, în special din perspectiva posibilităților consumatorilor de a accesa servicii variate și de a fi mai bine protejați (în special împotriva fraudelor). Una din modalitățile prin care va avea loc această protecție este prin oferirea de informații specifice atât înainte de inițierea unei plăți, cât și după. Citește articolul
România a implementat noua Directivă privind serviciile de plăți, prin publicarea legii de transpunere în Monitorul Oficial, miercuri. Acest lucru înseamnă că serviciile bancare și financiare se vor schimba, pentru cei ce le folosesc. De la mai multa siguranță pentru datele și informațiile bancare confidențiale, la servicii (teoretic) mai variate și mai bune, românii vor beneficia de mai multe avantaje, în domeniu. Citește articolul
Persoanele care au conturi bancare vor putea să folosească serviciile instituțiilor non-bancare. Astfel de instituții se vor conecta direct la infrastructura bancară și vor putea accesa datele bancare mai des. Această schimbare va facilita gestionarea acelor conturi, însă va duce și la o scădere a prețurilor pentru servicii financiare. Până acum, acest lucru nu era posibil, întrucât băncile nu erau obligate să permită accesul. Modificarea a avut loc după ce miercuri a apărut în Monitorul Oficial o lege care schimbă multe chestiuni în domeniul serviciilor de plăți, însă legea va intra în vigoare abia în decembrie. Citește articolul