În mod normal, când spunem că un angajat călătorește în interesul afacerii (business travel) nu ne gândim la noțiuni din zona detașării. Dar călătoriile de afaceri pot avea scopuri diferite și șederea poate fi mai scurtă sau mai lungă. În contextul în care, dacă ne raportăm doar la Uniunea Europeană, vorbim de atâtea state europene cu legislații diferite, firmele trebuie să ia în calcul că inclusiv în cazul acestor călătorii pot fi incidente anumite obligații în statele-gazdă. De cele mai multe ori, vorbim de notificarea autorităților, iar riscul este reprezentat de amenzi destul de mari uneori. Citește articolul
Cei care detaşează salariaţi în România peste 12 luni nu sunt obligaţi să garanteze mai mult decât pentru cei detaşaţi sub acest interval, dacă cer aplicarea unui regim derogatoriu prin anunţarea inspectoratului teritorial de muncă, după ce normele metodologice privind detaşarea salariaţilor au fost modificate recent pentru a le corela cu legislaţia aplicabilă din vara anului trecut. Citește articolul
Potrivit unei recente decizii a Curții de Justiție a Uniunii Europene (CJUE), dacă agentul de muncă temporară doar recrutează și pune la dispoziție angajați numai pentru companii din alte state, dar mai deloc pentru companii din același stat, unde pretinde că-și desfășoară preponderent activitatea, nu e posibilă folosirea prevederilor europene care recunosc, prin formularul A1, aplicarea unei alte legislații de asigurări sociale pentru angajații trimiși în străinătate. Citește articolul
Pentru salariații detașați care desfășoară activitatea în două sau mai multe state ale Uniunii Europene (UE) există reguli prestabilite care aliniază și coordonează sistemele sociale din statele europene pentru ca angajații să fie asigurați oriunde ar lucra. Citește articolul
În cazul în care angajatul desfășoară activitate din alt stat decât cel în care lucra în mod obișnuit, din cauza restricțiilor impuse în contextul COVID-19, tratamentul fiscal aplicabil se poate modifica? Unde se datorează impozit pentru ajutoarele date de guverne în ultima vreme angajaților? Și în ce măsură s-ar putea confrunta firmele cu impuneri fiscale suplimentare dacă angajații sau cei din conducerea firmelor sunt nevoiți să lucreze din alte state? Acestea au fost principalele probleme, în contextul taxării internaționale, care au decurs din restricțiile impuse mobilității lucrătorilor. Iată ce lămuriri oficiale au primit: Citește articolul
În contextul unor modificări legislative de anul trecut și al ieșirii Marii Britanii din Uniunea Europeană (UE), specialiștii de la Radu Opriș au vorbit recent, la conferința avocatnet.ro pe legislația muncii, despre chestiunile esențiale de care să țină cont angajatorii, în 2021, atunci când fac detașări. Vorbim atât de detașările transnaționale, adică în cadrul UE, cât și de detașările în state terțe. Citește articolul
Cadrul legal al detașărilor salariaților, fie ele naționale sau transfrontaliere, a fost modificat semnificativ în anul încheiat recent. Schimbările vizează, printre altele, detașarea salariaților la instituțiile statului, dar și regulile pentru detașarea transfrontalieră ori obligațiile firmelor în legătură cu acestea. Citește articolul
Firmele cu angajați detașați în țările Uniunii Europene (UE) vor avea costuri mai mari de suportat, potrivit unei legi care se va aplica de duminică. Mai exact, firmele vor trebui să asigure salariaților, pe lângă salariul minim, și sporurile, indemnizațiile și bonusurile din statul în care au fost detașați aceștia. Regula va fi valabilă atât pentru angajatorii români care trimit salariați în UE, cât și pentru angajatorii din UE care trimit salariați în România. Citește articolul
Angajatorii care au salariați detașați în alte țări ale Uniunii Europene (UE) ar putea avea costuri majorate începând din vară, conform unor reguli europene ce trebuie aplicate inclusiv de către România. În esență, aceștia vor trebui să asigure salariaților inclusiv sporurile, indemnizațiile și bonusurile prevăzute de legislația statului în care au trimis lucrători, nu doar salariul minim. Citește articolul
Legislația europeană privind detașările transfrontaliere, transpusă și la nivel național, trebuie să reprezinte o preocupare deosebită pentru firmele care detașează în Uniunea Europeană (UE). Sancțiunile pe care firmele le găsesc la noi în lege e posibil să fie mult mai mici decât în legea statului străin, controalele pot fi mult mai riguroase, iar responsabilitatea nerespectării legislației poate fi atrasă în mod diferit, inclusiv activată în cazul unor persoane fizice, nu doar în cazul firmei. Citește articolul