Pentru deplasările transfrontaliere în Uniunea Europeană (UE) ce presupun detașarea pe teritoriul mai multor state membre firmele trebuie să se asigure că le oferă angajaților detașați, pentru perioadele respective, drepturile salariale minime impuse în acele state - dacă există, desigur. Citește articolul
Dacă pentru operațiunile de cabotaj și pentru cele de transport în contul terților (cross-trade) noile reguli impuse printr-o directivă europeană, parte a „Pachetului Mobilitate I” sunt destul de clare - sunt cazuri de detașare transnațională - firmele de transport trebuie să acorde o atenție deosebită transporturilor fără încărcătură, care pot fi și situații de detașare, și excepții de la detașare, de la caz la caz. Citește articolul
În cazul salariaților în deplasare în afara granițelor se pune problema acoperirii mai multor tipuri de cheltuieli, iar unele dintre ele sunt cele privind masa. Cum considerăm cheltuielile cu masa ale salariatului detașat din punct de vedere a includerii în sumele de natură salarială? Citește articolul
În ce măsură o firmă de transport transfrontalier ar trebui să diferențieze între șoferii care se întorc în aceeași zi (chiar în aceleași 12 ore) pe teritoriul României și cei care sunt plecați mai mult de o zi? Cu ocazia unui webinar recent organizat de avocatnet.ro pe tema detașărilor transfrontaliere, s-a pus problema dacă putem vorbi de detașări și de acordarea indemnizației corespunzătoare în cazul deplasărilor scurte, iar specialiștii au explicat că legislația nu după durata deplasării face distincții între ce reprezintă detașare și ce, nu. Citește articolul
Inspectorii fiscali vor să vadă, atunci când vin în control la firmele de transport unde se fac și deplasări transfrontaliere mai multe documente care să ateste delegarea, detașarea sau altă situație de mobilitate a angajaților, iar unul dintre documentele cerute este ordinul de deplasare special pentru transporturi internaționale. Citește articolul
Deplasările transfrontaliere pe care le fac conducătorii auto angajați ai firmelor de transport din România nu sunt întotdeauna încadrabile ca detașări. Esențialul, pentru cei care se ocupă de salarizare în cazul acestor angajați, e să analizeze foarte bine situațiile, de la caz la caz, pentru a putea face încadrarea corectă: este sau nu detașare? Și dacă nu e detașare, ce altceva? La aceste întrebări, printre altele, au încercat să ofere lămuriri Mihai Anghel, avocat asociat TZA, și Andreea Florian, tax senior manager TZA, în cel mai recent webinar organizat de avocatnet.ro pe tema diurnelor și detașărilor în transporturile rutiere transnaționale. Citește articolul
În contextul în care, din februarie, transportatorii rutieri transfrontalieri sunt vizați de un pachet substanțial de noutăți legislative la nivelul Uniunii Europene, precum și al recentei legi care modifică regimul fiscal aplicabil inclusiv indemnizațiilor de deplasare, chestiunea remunerațiilor minime ce trebuie plătite angajaților care sunt detașați transfrontalier a redevenit extrem de important. Cu această ocazie, am discutat recent cu doi specialiști despre noutățile legislative din domeniu: Citește articolul
Legea ce prevede o nouă amnistie fiscală pentru transportatorii rutieri a apărut joi în Monitorul Oficial. Amnistia se referă la diurnele reîncadrate de Fisc în ultimii ani în venituri salariale taxabile, după ce o măsură asemănătoare s-a dat în 2015. Legea clarifică și tratamentul fiscal al diurnelor acordate de acum în colo șoferilor profesioniști, astfel încât să nu se mai ajungă la reîncadrarea lor din venituri netaxabile în venituri taxabile (sau, cel puțin, nu atât de ușor ca până acum). Citește articolul
La nivel european, s-a stabilit, încă din 2020, ca statele membre ale Uniunii să operaționalizeze și să transpună o serie de reguli noi privind activitatea de transport rutier de mărfuri și persoane - termenul de la care noile obligații și sancțiuni pentru transporatori intră în vigoare este, pe de o parte, cel în care statele a trebuit să transpună o directivă europeană, respectiv 2 februarie 2022, precum și cel de la care intră în vigoare un regulament european - 21 februarie. La acest moment, România „s-a achitat”, printr-o recentă ordonanță, de operaționalizarea noilor reguli. Pe scurt, iată care sunt cele mai importante aspecte de reținut din noile norme: Citește articolul
Recomandarea specialiștilor este ca documentele de detașare ale salariatului să conțină detaliat și defalcat remunerația și cheltuielile suportate de angajator, cum ar fi cele pentru transport, cazare și masă, pentru că, în caz contrar, pot apărea implicații fiscale asupra angajatorului în țara în care se află angajatul. Citește articolul