După ce autoritățile fiscale au sesizat anumite probleme la comunicarea cu firmele exclusiv prin Spațiul Privat Virtual (SPV), Guvernul a introdus prin OUG noi modalități de transmitere a cererilor și documentelor, însă numai atunci când vine vorba de controale fiscale sau contestații fiscale. Astfel, firmele și PFA-urile pot comunica cu autoritățile, în acele situații, atât prin SPV, cât și prin poșta electronică, poșta clasică sau depunerea la registratură. Citește articolul
Regulile pentru emiterea deciziilor provizorii de impunere și transformarea lor în titluri executorii au fost modificate recent prin ordonanță de urgență și sunt valabile inclusiv pentru inspecțiile fiscale aflate deja în derulare. Citește articolul
Autoritățile au stabilit recent că, în cazul inspecțiilor fiscale, registrul unic de control se completează numai dacă verificările se derulează în spațiile de lucru ale companiilor. Din moment ce, mai nou, inspecțiile se vor derula în principal la sediile Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF), asta înseamnă că registrul nu se mai completează în aceste cazuri. Citește articolul
Sistemul de clasificare a contribuabililor în funcție de riscul fiscal urmează să fie operaționalizat, teoretic, în ianuarie 2026. De la acel moment, orice firmă va putea să obțină (deși nu întotdeauna), la cerere, încadarea sa de risc, așa cum reiese dintr-o ordonanță oficializată recent. Citește articolul
Notificarea de conformare a fost introdusă, ca pas preliminar, și înainte de derularea verificării situației fiscale personale a persoanelor fizice, nu doar înainte de derularea inspecțiilor fiscale, reiese dintr-o ordonanță recent oficializată. Practic, în acest fel, autoritățile dau ocazia persoanelor fizice să-și rezolve problemele fiscale înainte de a fi selectate pentru verificări. Citește articolul
Guvernul a stabilit recent, prin OUG, că Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) nu mai poate să ceară contribuabililor informații pe care deja le are, atunci când adună date pentru determinarea situației fiscale reale. Practic, autoritățile încep să dea măsuri concrete prin care să simplifice interacțiunile cu firmele și persoanele fizice datorită proiectelor de digitalizare pe care le implementează treptat. Citește articolul
Controlul inopinat este unul dintre tipurile de controale pe care le pot face inspectorii din cadrul Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF), însă până acum nu era indicat în mod expres cine anume este competent să-l deruleze. Această chestiune a fost clarificată recent printr-o ordonanță de modificare a Codului de procedură fiscală. Citește articolul
Mai nou, inclusiv inspecțiile fiscale pot fi derulate direct din birou, conform unor modificări importante date prin ordonanță de urgență. Asta în condițiile în care, până acum, singurul tip de control ce putea fi derulat de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) direct din birou era verificarea documentară. Citește articolul
Vechile prevederi sumare referitoare la controalele antifraudă ale Fiscului au fost extinse semnificativ printr-o ordonanță oficializată pe final de 2022. În esență, s-a stabilit că aceste controale se derulează în funcție de riscul fiscal, inspectorii urmând să se ducă în special la contribuabilii unde sunt șanse mari să fie nereguli. Însă controalele antifraudă pot fi făcute în continuare și fără a avea ca punct de plecare analiza de risc. Citește articolul
Orice contribuabil supus unui control fiscal poate să capete acces, la cerere, la toate documentele și informațiile pe care le adună despre el, în cadrul respectivului control, inspectorii Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF), conform unei ordonanțe oficializate recent. Practic, în acest fel este pusă în aplicare o decizie de acum câțiva ani a Curții de Justiție a Uniunii Europene (CJUE). Citește articolul