Anul 2024 va aduce marii plătitori de impozit pe profit într-o situație destul de complicată. Asta pentru că autoritățile de la noi au introdus recent impozitul minim pe cifra de afaceri (IMCA), iar, în același timp, trebuie să implementeze curând impozitul minim global. Prima măsură este o „creație” autohtonă, însă a doua este obligatorie în UE. În acest context, fiscaliștii nu prea se așteaptă ca IMCA să se aplice mai mult de un an. Citește articolul
Introducerea unui impozit minim pe cifra de afaceri, pentru plătitorii de impozit pe profit cu afaceri de peste 50 de milioane de euro, va veni la pachet cu o serie de provocări pentru companii, sunt de părere specialiștii de la PwC România. În linii mari, contribuabilii ar trebui să se aștepte la creșterea complexității regulilor de calcul de la impozitul pe profit și la o reducere a veniturilor disponibile pentru investiții. Citește articolul
Anul 2024 se anunță a fi unul de foc pentru marile companii plătitoare de impozit pe profit. Pe de o parte, din ianuarie trebuie implementată directiva europeană ce prevede impozitul minim pe profit de 15% pentru grupurile mari de firme, iar, pe de altă parte, Guvernul vrea să implementeze și un impozit minim de 1% pentru firmele cu cifră de afaceri mare. Chiar dacă specialiștii apreciază că cele două impozite sunt compatibile, aceștia atrag atenția că regulile de calcul ale impozitului pe profit se vor complica foarte mult. Citește articolul
Environmental, social, and corporate governance (ESG) este, potrivit definiției larg acceptate, un cadru de afaceri care permite luarea în considerare a problemelor de mediu și a aspectelor sociale în contextul guvernanței corporative. Conceptul ESG este adoptat și integrat în strategia acelor organizații care iau în considerare nevoile și modalitățile de generare a valorii pentru toate componentele acesteia - angajați, clienți, furnizori și acționari. Citește articolul
Pe parcursul ultimilor ani, digitalizarea și noile tehnologii informaționale au crescut cu pași rapizi. Atât companiile, cât și autoritățile fiscale trebuie să se adapteze noului context. Un prim demers de reglementare cu impact semnificativ din perspectiva implicațiilor fiscale pentru statele membre ale UE este adoptarea directivei privind asigurarea unui nivel minim global de impozitare a grupurilor de întreprinderi multinaționale și a grupurilor naționale de mari dimensiuni în Uniunea Europeană (Pilonul II). Citește articolul
Printre proiectele majore aflate în prezent în pregătire la Ministerul Finanțelor (MF) se numără cel privind impozitarea minimă globală a grupurilor de mari firme și cel privind reducerea facilităților fiscale pentru anumite impozite, conform unui reprezentant al MF. Citește articolul
Directiva europeană care are ca scop protejarea drepturilor de impozitare ale fiecărui stat membru al Uniunii Europene (UE) asupra societăților multinaționale este programată să intre în vigoare începând cu anul 2024. Aceasta prevede un impozit pe profit minim la nivel global, de 15%, care să se aplice societăților multinaționale astfel încât să nu existe situații în care, prin aplicarea unor practici fiscale agresive, acestea să își reducă nota totală de plată cu impozitul sub acest nivel considerat rezonabil. Inițial, regulile se vor aplica grupurilor de societăți cu cifra de afaceri mai mare de 750 de milioane de euro. Citește articolul
Este pentru a treia lună consecutiv când miniştrii de finanțe ai țărilor europene nu reușesc să obțină unanimitatea voturilor în proiectul de directivă privind implementarea Pilonului 2 al Organizației pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE) - impozitul minim global. Cu alte cuvinte, așa cum arată lucrurile la acest moment, „acordul secolului”, ce ar fi trebuit să oblige multinaționalele să plătească o cotă efectivă de impozit pe profit de 15% chiar acolo unde își realizează veniturile, este în întârziere semnificativă și nu are nicio speranță să fie implementat anul viitor. Citește articolul
Decembrie 2021 este termenul avansat de Benjamin Angel, directorul Direcției Generale pentru impozitare și uniune vamală din cadrul Comisiei Europene, pentru redactarea unei directive care să pună în aplicare acordul asupra introducerii impozitului minim global pe profit. Acesta consideră că acordul semnat recent de peste 136 de state este cea mai bună variantă care s-ar fi putut obține și a dat asigurări că directiva va prevedea ca impozitul stabilit conform acordului să fie aplicat atât tranzacțiilor domestice, cât și celor transfrontaliere. Președintele francez, Emmanuel Macron, a susținut, la rândul său, în acest weekend, că Franța va forța trecerea directivei în prima jumătate a anului viitor, când va deține președinția Consiliului UE. Ceea ce înseamnă că țările europene trebuie să fie pregătite să implementeze o cotă efectivă de impozitare de 15% foarte curând, iar companiile să ia în calcul noua cotă în strategiile lor. Citește articolul
În urma căderii blocului comunist, acum mai bine de 30 ani, economia mondială și relațiile economice între țări au evoluat spectaculos, fiind susținute de globalizare și, în ultimii 20 de ani, de digitalizare. Companiile multinaționale, care operează în mai multe jurisdicții, au devenit din ce în ce mai puternice, multe din ele având venituri globale mai mari decât bugetele unor state medii, cum ar fi România. Citește articolul