avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 490 soluții astăzi
Acasă Subiect: Directiva impozit minim global de 15%
Subiect: Directiva impozit minim global de 15%
ACCES PREMIUM

Ajustările prețurilor de transfer: Aspecte contabile și fiscale importante înainte de depunerea situațiilor financiare și declararea impozitului pe profit

PwC România în Contabil și fiscal
30 Mai 2025 | 527 | Timp de citire: 7 min.

Pe măsură ce se apropie termenul-limită pentru finalizarea situațiilor financiare, companiile trebuie să fie atente la reglementările fiscale, în special cele referitoare la tranzacțiile intragrup. Astfel, analiza și documentarea prețurilor de transfer sunt esențiale pentru a evita sancțiunile fiscale și pentru a asigura conformitatea. Ajustarea prețurilor de transfer, atunci când acestea nu respectă nivelul pieței, poate influența semnificativ calculul impozitului pe profit și, implicit, impozitul minim pe cifra de afaceri (IMCA). Cu termenul-limită de depunere a declarației 101 până la 25 iunie 2025, este esențial ca aceste ajustări să fie bine gestionate pentru a minimiza riscurile fiscale și a asigura conformitatea obligațiilor financiare ale companiilor. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Impozitul minim global: Câteva probleme care pot să apară la implementarea sa în practică

avocatnet.ro în Contabil și fiscal
8 Aprilie 2025 | 602 | Timp de citire: 4 min.

Impozitul minim global de 15% (Directiva Pilonului 2), care se aplică în România începând din 2024, are o legislație foarte complexă și greu de asimilat. Din moment ce acesta vizează grupurile de companii mari, discuțiile legate de implementarea sa practică se pot împotmoli uneori, explică specialiștii. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Impozitul minim global: De ce e bine să se aplice în continuare facilitățile fiscale de la impozitul pe profit

avocatnet.ro în Contabil și fiscal
4 Aprilie 2025 | 1120 | Timp de citire: 3 min.

În condițiile în care facilitățile fiscale pot fi „responsabile” de obligația de a achita suplimentar pentru impozitul minim global (Pilonul 2), ce rost ar mai avea ca firmele să le aplice în continuare la impozitul pe profit? Potrivit specialiștilor de la PwC România, aplicarea facilităților este recomandată pentru că cel puțin vorbim de o sumă plătită mai târziu în baza Pilonului 2. Citește articolul

ACCES PREMIUM
Nelămuriri fiscale actuale

Impozitul suplimentar pentru firmele de petrol și gaze și cel suplimentar pentru bănci NU se iau în calcul la determinarea impozitului minim global

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
3 Aprilie 2025 | 854 | Timp de citire: 2 min.

Una dintre marile neclarități legate de impozitul minim global de 15% (introdus în baza Directivei europene „Pilonul 2”) este cum interacționează acesta cu impozitele pe cifra de afaceri stabilite local de autoritățile naționale. Potrivit fiscaliștilor, cu toate că impozitul minim pe cifra de afaceri (IMCA) este inclus în calculul impozitului minim global, nu același lucru se întâmplă atunci când vine vorba de impozitul suplimentar pentru firmele de petrol și gaze naturale (ICAS) și de impozitul suplimentar pentru bănci. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Retragerea SUA din acordul privind impozitul minim global NU înseamnă că acesta va fi suspendat sau eliminat de UE, spun specialiștii

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
2 Aprilie 2025 | 654 | Timp de citire: 3 min.

Cu toate că Statele Unite ale Americii (SUA) au anunțat recent retragerea din acordul privind implementarea impozitului minim global de 15%, specialiștii de la PwC România spun că nu se așteaptă ca Uniunea Europeană (UE) să suspende sau să elimine legislația specifică. O parte dintre țările UE, printre care și România, deja au transpus la nivel național regulile așa-zisului Pilon 2. Citește articolul

ACCES PREMIUM

UPDATE Declarația 100 a fost adaptată pentru raportarea impozitului minim global, a taxei pe stâlp și a altor impozite

avocatnet.ro în Contabil și fiscal
10 Februarie 2025 | 4490 | Timp de citire: 3 min.

Regulile pentru completarea declarației 100 au fost adaptate la câteva noutăți recente în domeniul impozitelor, potrivit unui ordin oficializat de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF). Noutățile vizează, printre altele, impozitul minim global și așa-zisa taxă pe stâlp. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Planificarea închiderii anului financiar 2024: La ce aspecte trebuie să fie atente firmele în următoarele luni

PwC România în Contabil și fiscal
18 Decembrie 2024 | 6823 | Timp de citire: 7 min.

Departamentele financiare au o activitate tot mai complexă pe fondul creșterii cerințelor de raportare din ultimul an, atât locale, cât internaționale, precum și al digitalizării Fiscului, iar neconformarea poate atrage, pe lângă amenzi semnificative, consecințe directe pentru companii. Prin urmare, este importantă o planificare riguroasă a încheierii anului financiar încă de acum, chiar dacă mai sunt câteva luni până la termenele de depunere din 2025. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Munca la distanță în contextul impozitului minim global: Provocări și implicații fiscale pentru marii angajatori și salariații lor

EY Romania în Contabil și fiscal
18 Noiembrie 2024 | 741 | Timp de citire: 3 min.

Digitalizarea economiei globale și adoptarea accelerată a muncii la distanță au determinat Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE) să inițieze „The Base Erosion and Profit Shifting”, cunoscut deja ca BEPS 2.0 - un set de reguli de planificare fiscală menite să împiedice companiile să exploateze lacunele din legile fiscale naționale ca modalitate de a evita plata taxelor. În timp ce conceptul de bază permanentă („permanent establishment” - PE) rămâne un aspect important, munca la distanță introduce noi straturi de complexitate fiscală, care necesită o atenție sporită din partea companiilor. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Zece întrebări și răspunsuri legate de aplicarea impozitului minim global în România

Deloitte România în Contabil și fiscal
30 Iulie 2024 | 1323 | Timp de citire: 5 min.

Impozitul minim pe profit la nivel global, de 15%, se aplică începând cu anul acesta și în România, ca urmare a transpunerii în legislația locală a Directivei europene 2.523/2022, privind asigurarea unui nivel minim global de impozitare a grupurilor de întreprinderi multinaționale și a grupurilor naționale de mari dimensiuni, prin Legea 431/2023. Inițiativa are la bază pilonul doi (Pillar Two) din reforma fiscală internațională coordonată de Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE). Citește articolul

ACCES PREMIUM

Politici și controverse fiscale: Ce ar trebui să aibă în vedere companiile în 2024

EY Romania în Taxe și impozite
27 Mai 2024 | 1184 | Timp de citire: 5 min.

Reformele fiscale globale implementate de guvernele din întreaga lume devin tot mai interconectate și obligă companiile să ia măsuri în regim de urgență, se arată în sondajul global anual EY - Tax and Policy Controversy Outlook. Se întrevede la orizont un sistem fiscal internațional mai stabil, deoarece guvernele se coordonează mai mult ca în trecut? Cum va afecta Pilonul II BEPS stimulentele fiscale, chiar și pentru societățile care nu fac obiectul normelor sale? Cum va influența creșterea transparenței dezvoltarea unor noi politici fiscale? Sunt doar câteva dintre întrebările la care experții în taxe și fiscalitate caută răspunsurile cele mai potrivite. Citește articolul