Un ghid oficial actualizat cu informații și lămuriri referitoare la folosirea sistemului e-Factura a fost publicat miercuri de către Ministerul Finanțelor (MF) și Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF), după ce acesta apăruse inițial în decembrie 2023. Documentul conține, în principal, chestiuni generale despre sistem și instrucțiuni pentru folosirea sa și a aplicației gratuite de generare de facturi în format XML. În paralel, autoritățile au anunțat că în martie 2024 va apărea o aplicație simplificată special pentru firmele mici. Citește articolul
Legislația aferentă e-Factura prevede că toate facturile emise în relația B2B trebuie transmise în sistem. Prin urmare, specialiștii sunt de părere că inclusiv facturile emise, din diverse motive, pe zero trebuie trimise de contribuabili. Citește articolul
De la 1 iulie 2024, e-Factura devine unicul canal de transmitere a facturilor pentru operațiunile din relația B2B. Totuși, trecerea la facturarea exclusiv electronică nu afectează în niciun fel perioadele legale de arhivare aferente acestor documente, indiferent că vorbim de facturile tipărite emise până la 30 iunie sau de cele electronice emise de la 1 iulie. Citește articolul
Cu toate că e-Factura permite trimiterea anexelor aferente facturilor pentru operațiunile în relația B2B, specialiștii spun că transmiterea lor prin e-mail e mult mai simplă. Practic, există două posibilități de a transmite anexele facturilor în e-Factura, dar ambele sunt greu de folosit în practică. Citește articolul
Un aspect foarte important legat de folosirea e-Factura este că, atunci când sunt necesare corecții la facturile electronice, contribuabilii trebuie să dea mesaje inclusiv prin sistem, nu doar pe căile informale. Vorbim de o prevedere procedurală obligatorie despre care specialiștii au atenționat la câteva conferințe recente. Citește articolul
De la 1 iulie 2024, numai facturile electronice sigilate de Ministerul Finanțelor, în urma transmiterii în e-Factura, vor mai fi considerate exemplare originale care produc efecte fiscale, dacă vorbim de operațiuni B2B. Însă asta înseamnă automat că firmele vor fi obligate să arhiveze electronic toate facturile? Specialiștii consideră că nu, cu toate că arhivarea electronică a facturilor este recomandată. Citește articolul
În contextul trecerii la facturarea electronică pentru toate operațiunile din relația B2B, specialiștii KPMG România au oferit câteva clarificări tehnice legate de „construirea” fișierelor XML care trebuie trimise la Fisc în e-Factura. Dacă specificațiile tehnice nu sunt respectate, facturile electronice nu pot fi transmise în sistemul din Spațiul Privat Virtual (SPV). Citește articolul
Așa cum s-a întâmplat în 2022, dilema înscrierii în Registrul e-Factura a revenit în actualitate în 2024, în contextul în care facturarea electronică devine obligatorie pentru toate operațiunile din relația B2B. Din acest motiv, specialiștii subliniază că înscrierea în registru NU este obligatorie, deoarece acesta a fost introdus numai pentru contribuabilii care au optat în trecut pentru facturarea electronică. Citește articolul
Teoretic, contribuabilii vor risca amendarea, de la 1 aprilie 2024, pentru fapta de neraportare a facturilor în e-Factura, nu pentru fiecare factură neraportată în sistem, spun specialiștii. Totuși, deoarece această chestiune este neclară la nivel de legislație, nu este exclus să vedem și o abordare mai agresivă a inspectorilor Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF). Citește articolul
De la 1 iulie 2024, e-Factura va deveni unicul canal de transmitere a facturilor în relația B2B, ceea ce înseamnă că aceste documente vor fi automat în posesia Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF). Totuși, temporar, este posibil ca inspectorii să le ceară în continuare la controale, motiv pentru care firmele ar trebui să fie pregătite în acest sens. Citește articolul