Importatorii de mărfuri sunt vizați de o serie de modificări ale procedurii de amânare a determinării definitive a valorii în vamă, conform unei hotărâri oficializate miercuri de Executiv. Există situații în care determinarea valorii nu se poate face imediat, astfel că importatorii pot ridica mărfurile, dar este necesară intrarea în procedura specială pentru determinarea definitivă ulterioară a valorii. Citește articolul
Autoritatea Vamală Română (AVR) ne-a spus că își modernizează sistemele și că, pentru derularea formalităților vamale, companiile vor avea nevoie de semnătură electronică de la începutul anului 2024 (cel puțin teoretic). Modernizarea sistemelor vamale va scurta timpii de verificare a documentelor, va simplifica anumite proceduri și va permite încărcarea online a documentației aferente operațiunilor de import-export. Citește articolul
Dacă o companie își dă seama, ulterior importului, că a primit o cantitate de mărfuri mai mare decât cea declarată vameșilor, aceasta poate fi sancționată de autoritățile de la noi. Potrivit unei hotărâri recente a Curții de Justiție a Uniunii Europene (CJUE), amendarea într-o asemenea situație este conformă cu legislația UE. Practic, firma este obligată să facă o nouă declarație vamală pentru cantitatea suplimentară de mărfuri, deoarece modificarea declarației inițiale nu este permisă. Citește articolul
Autoritățile europene au început să implementeze un sistem nou pentru informarea în avans despre importurile de produse venite din afara Uniunii Europene (inclusiv cele aflate doar în tranzit), care se numește ICS2, acesta urmând să înlocuiască actualul sistem ICS1. Până acum, ICS2 a vizat numai transportatorii aerieni, dar acesta va viza, din martie 2024, inclusiv transportatorii rutieri, feroviari și pe apă. Astfel, și România trebuie să folosească ICS2, un sistem al cărui scop este protejarea țărilor UE de riscurile de securitate. Citește articolul
Companiile care se ocupă de exporturi și importuri ar trebui să știe că există două noutăți vamale importante pentru ei, atrag atenția specialiștii de la EY România. Prima se referă la introducerea unui nou sistem de declarare la export (Automated Export System - AES), iar a doua se referă la trecerea la un sistem electronic pentru importurile de produse alimentare (Trade Control and Expert System - TRACES). Citește articolul
Nomenclatura combinată (NC) a UE va fi actualizată la data de 1 ianuarie 2023 printr-un regulament european recent oficializat. Din moment ce NC stă la baza mai multor operațiuni fiscale, specialiștii spun că firmele ar trebui să analizeze dacă sunt efecte pentru activitatea lor. Citește articolul
În urma recentei reorganizări prin care structurile vamale au fost preluate de la Fisc la Ministerul Finanțelor, personalul nou-înființatei Autorități Vamale Române va avea legitimații noi. Modelul acestora a fost stabilit miercuri prin ordin. Citește articolul
Impunerea restricțiilor la import asupra intrării de mărfuri în Uniunea Europeană (de exemplu, originare din Belarus, Rusia, Iran, Ucraina) pe parcursul anului 2022 a condus la nevoia unei verificări mult mai atente a dovezilor de origine nepreferențială emise de furnizorii străini. Citește articolul
Într-o încercare de transparentizare a activității de control fiscal, Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) a publicat două rapoarte în care a inclus principalele probleme pe care le-a găsit în cadrul verificărilor la companii și persoanele fizice. Deficiențele au fost identificate în controalele terminate în cursul anului 2021, iar publicarea lor se face pentru ca toți contribuabilii să știe ce să evite în propria activitate. Citește articolul
Companiile de transport intracomunitar trebuie să știe dacă produsele livrate între țările membre ale Uniunii Europene sunt accizabile și sub ce regim fiscal circulă și să își ia măsurile necesare pentru a nu risca să fie obligate să plătească accizele aferente, în cazul în care autoritățile vamale descoperă nereguli. Avertismentul vine de la Curtea de Justiție a Uniunii Europene (CJUE), care a decis, într-un caz soluționat recent, că transportatorul este obligat să plătească accizele aferente unor produse pe care le-a introdus pe teritoriul altei țări, doar pentru că le deținea fizic în acel moment, fără a se demonstra că a fost complice la o tentativă de contrabandă sau că dispunea de mijloace pentru a verifica dacă produsele în cauză erau supuse accizelor. Citește articolul