HG 614/2025, aplicabilă din data de 5 august, este actul normativ care stabilește mecanismul național de luare a deciziei de reintroducere a controalelor la frontierele interne ale României, aliniind procedurile la cerințele Regulamentului (UE) 2016/399 al Parlamentului European și al Consiliului European, cunoscut sub numele de Codul Frontierelor Schengen.
Pe lângă acest scop principal, hotărârea aduce și modificări HG 1.152/2014, care reglementează organizarea și funcționarea Centrului Național de Conducere a Acțiunilor de Ordine Publică (CNCAOP).
Conform noii hotărâri, reintroducerea temporară sau prelungirea controalelor la frontierele interne se realizează printr-o hotărâre de Guvern. Această măsură poate fi adoptată numai atunci când este strict necesară și proporțională pentru a răspunde unei amenințări grave la adresa ordinii publice sau a securității interne, la propunerea autorităților naționale competente în domeniul apărării, ordinii publice, securității naționale sau sănătății publice. Perioadele pentru care aceste controale pot fi reintroduse sau prelungite sunt cele prevăzute de Codul Frontierelor Schengen.
Astfel, evaluarea necesității și proporționalității se face de către CNCAOP din cadrul Ministerului Afacerilor Interne (MAI), atunci când este vorba de amenințări la adresa ordinii publice sau securității interne.
În cazul situațiilor legate de urgențe de sănătate publică, această evaluare este responsabilitatea Departamentului pentru Situații de Urgență (DSU). Pe baza acestor evaluări, CNCAOP sau Comitetul Național pentru Situații de Urgență (CNSU) emit decizia sau, după caz, hotărârea cu privire la propunerile de reintroducere sau prelungire a controalelor. Aceste decizii trebuie să includă criteriile și informațiile relevante din Codul Frontierelor Schengen, putând indica inclusiv necesitatea unei notificări în comun cu alt stat membru al Uniunii Europene.
Schimbul de date și informații între autoritățile competente și CNCAOP este facilitat de secretarul de stat pentru ordine și siguranță publică din MAI, cu sprijinul Direcției Generale Management Operațional (DGMO). DGMO sau DSU sunt responsabile pentru elaborarea proiectului hotărârii de Guvern și pentru informarea Guvernului României și a Consiliului Suprem de Apărare a Țării cu privire la evoluția amenințărilor.
Mecanismul detaliază procedurile în funcție de caracterul previzibil sau imprevizibil al amenințărilor. În cazul evenimentelor previzibile, cum ar fi cele organizate pe teritoriul național care pot genera amenințări grave la adresa ordinii publice sau a securității interne, autoritățile competente transmit evaluările riscurilor către DGMO. Acest lucru trebuie să se întâmple cu cel puțin 90 de zile anterior desfășurării evenimentelor. Dacă informațiile sunt obținute mai târziu, dar cu cel puțin 30 de zile înainte de eveniment, evaluările sunt transmise de îndată. CNCAOP efectuează evaluarea și emite decizia în termen de 30 de zile de la primirea datelor conform termenului de 90 de zile, sau în termen de 10 zile în situațiile de urgență. Dacă amenințarea persistă, CNCAOP evaluează necesitatea prelungirii controalelor cu cel puțin 15 zile înainte de expirarea perioadei inițiale. Pentru amenințările la securitatea internă cauzate de urgențe de sănătate publică în contextul unor evenimente previzibile, datele sunt transmise către DSU pentru evaluare.
Situațiile imprevizibile impun o acțiune rapidă, astfel că pentru amenințări grave la adresa ordinii publice sau a securității interne (cum ar fi acte de terorism sau criminalitate transfrontalieră gravă), autoritățile competente transmit de îndată DGMO datele și informațiile care fundamentează propunerea de reintroducere. CNCAOP efectuează evaluarea și emite decizia în cel mai scurt timp, dar nu mai târziu de 48 de ore de la primirea datelor. În cazul situațiilor de urgență, inclusiv cele de sănătate publică, informațiile sunt transmise de îndată DSU, iar CNSU adoptă hotărârea în cel mai scurt timp, de asemenea în termen de 48 de ore.
Norma acordă o atenție deosebită amenințărilor teroriste. În astfel de cazuri, Serviciul Român de Informații (SRI), în calitate de autoritate națională competentă, transmite DGMO datele și informațiile relevante. În funcție de nivelul de alertă teroristă instituit (verde - nivel scăzut sau albastru - nivel precaut), Guvernul adoptă în regim de urgență hotărârea de reintroducere a controalelor, la propunerea SRI. CNCAOP emite decizia imediat, iar proiectul hotărârii Guvernului este elaborat și promovat de urgență, aplicându-se imediat după adoptare.
În cazul instituirii nivelurilor de alertă teroristă portocalie - nivel ridicat sau roșie - nivel critic, Guvernul adoptă, în regim de urgență, hotărârea de reintroducere imediată și automată a controlului la toate frontierele interne sau în anumite părți ale acestora, pe durata menținerii nivelului de alertă.
MAI are responsabilitatea de a lua toate măsurile necesare pentru punerea imediată în aplicare a acestor hotărâri guvernamentale. Dacă o amenințare gravă persistă după expirarea perioadei inițiale de controale în situații imprevizibile, CNCAOP sau CNSU emit decizia/hotărârea de prelungire cu 48 de ore înainte de expirarea acesteia. În situațiile de urgență de sănătate publică ce afectează mai multe state membre, MAI, prin Direcţia Generală Afaceri Europene, Schengen şi Relaţii Internaţionale a MAI și cu sprijinul DSU, transmite Comisiei Europene solicitarea de autorizare a reintroducerii controalelor.
Evident că, pentru astfel de situații, un aspect important al întregului proces este transparența și raportarea. MAI, prin Direcția Informare și Relații Publice, are obligația de a informa societatea civilă cu privire la reintroducerea sau prelungirea controalelor, inclusiv datele de începere și încheiere. De asemenea, la încheierea perioadei de controale, autoritățile naționale competente transmit evaluări privind remedierea amenințărilor. Pe baza acestor informații, DGMO sau DSU elaborează un raport detaliat privind reintroducerea controalelor, care este transmis, cu aprobarea prim-ministrului, Parlamentului European, Consiliului Uniunii Europene și Comisiei Europene.
Comentarii articol (0)