Creștem împreună! Datorită vouă, comunitatea avocatnet.ro a înregistrat 12,8 milioane de vizite în primele 7 luni din 2025.
Din 2024, plătitorii de impozit pe profit trebuie să aplice reguli noi atunci când vine vorba de recuperarea pierderilor fiscale din anii precendenți. În acest context, specialiștii de la Nowium ne-au explicat, folosind un exemplu teoretic, cum arată noul sistem, prin comparație cu cel vechi. Citește articolul
Impozitul minim global, ce vizează multinaționalele și grupurile naționale mari, se aplică din 2024 și în România. Deși acesta face referire la trei reguli distincte de impozitare a marilor afaceri, doar una dintre ele este, de fapt, de interes pentru jurisdicția României - impozitul suplimentar național. Citește articolul
Din 2024 se aplică impozitul minim global, ce vizează, în esență, multinaționalele și grupurile naționale mari. În acest context, specialiștii recomandă începerea pregătirilor încă de pe acum, deoarece vorbim de o legislație foarte complexă și greu de aplicat în practică. Citește articolul
Un aspect important în legătură cu impozitul minim global de 15% este că acesta se aplică în paralel cu impozitul pe profit național de 16%, subliniază specialiștii de la PwC România. Cu alte cuvinte, nu putem exclude impozitul minim global dacă deja plătim impozitul pe profit și nici nu putem exclude impozitul pe profit dacă începem să plătim impozitul minim global. Prin impozitul minim global se face o verificare finală a impozitării locale în România. Citește articolul
Atât companiile, cât și ONG-urile beneficiază temporar de o perioadă mai lungă decât de obicei pentru a declara și a plăti la stat impozitul pe profit, conform legislației în vigoare. Citește articolul
Din 2024, autoritățile au stabilit limite importante, pentru plătitorii de impozit pe profit, la mecanismul recuperării pierderilor fiscale. Deși măsura este favorabilă pentru bugetul de stat, pentru că se pot colecta mai mulți bani de la companii, aceasta se va traduce în practică într-o adevărată „frână” pentru investiții, în opinia specialiștilor de la Nowium. Citește articolul
Raportul Public Country by Country (Public CbC) este o inițiativă legislativă la nivelul Uniunii Europene menită să aducă mai multă transparență în practicile fiscale ale grupurilor de entități care au o prezență în Uniunea Europeană. România s-a grăbit să transpună prevederile directivei UE care reglementează raportarea Public CbC mai devreme decât termenul minimal prevăzut de directivă. Raportul Public CbC poate avea implicații semnificative pentru contribuabilii din România - aceștia trebuie să fie conștienți de eventualele consecințe ale acestei raportări. Citește articolul
Multinaționalele și grupurile naționale mari care vor datora impozitul minim global ar trebui să facă, în România, declararea și plata cu ceva timp înainte de termenul-limită (primul este fixat în 18 luni de la terminarea anului 2024). Practic, este necesară o coordonare la nivel de grup pentru ca la termenul-limită situația să fie deja clară pentru societatea-mamă. Citește articolul
Reducerile comerciale se numără printre aspectele pe care inspectorii Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) le pot avea în vizor la controalele derulate la contribuabili în 2024. În cazul unei recalificări, însă, impactul poate fi nu doar la TVA și la impozitul pe profit, ci și la nou-introdusul impozit minim pe cifra de afaceri (IMCA), spun specialiștii. Citește articolul
Dacă în 2024 există un impact al impozitului minim global asupra lor, multinaționalele și grupurile naționale mari trebuie să-l reflecte în situațiile financiare aferente acestui an, atrag atenția specialiștii de la PwC România. Asta înseamnă, automat, că entitățile vizate trebuie să facă analize preliminare încă de pe acum pentru a vedea dacă vor fi afectate sau nu, ca să știe ce să facă în privința bilanțurilor la început de 2025. Citește articolul