În raportul întocmit pentru controalele fiscale terminate în octombrie 2023, Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) a prezentat cazul unui angajator căruia inspectorii i-au respins, la deducere, cheltuielile înregistrate cu deplasările angajaților. Motivul? N-au fost prezentate documente justificative pentru cheltuieli. Citește articolul
Ca o regulă generală, în anul 2024, microîntreprinderile pot trece la impozit pe profit fie obligatoriu, ca urmare a neîndeplinirii condițiilor regimului din Codul fiscal (articolul 47), fie opțional. Citește articolul
În contextul în care autoritățile au oficializat recent regulile pentru întocmirea și depunerea situațiilor financiare anuale pe 2023, reamintim patru chestiuni importante care au legătură cu aceste bilanțuri. Majoritatea noutăților au apărut în cursul anului trecut. Citește articolul
Limitarea numărului de microîntreprinderi deținute de aceeași persoană a fost înăsprită de Guvern începând din 2024, astfel că de la deținerea a maximum trei firme se trece la deținerea unei singure firme. Asta indiferent că vorbim de dețineri directe sau indirecte. Astfel, cei care au mai multe companii la regimul impozitului micro trebuie să decidă până în martie care dintre ele trec la impozit pe profit. Citește articolul
Impozitul minim global se aplică, începând din 2024, pentru multinaționale și grupuri naționale mari, dacă rata efectivă de impozitare a profitului în România este sub 15%. Însă, chiar dacă primul termen de raportare și plată este stabilit la jumătatea anului 2026, aceste companii ar trebui să pregătească terenul încă de pe-acum, sunt de părere specialiștii de la PwC România. Citește articolul
Activele ce sunt luate în calcul pentru a determina valoarea imobilizărilor (indicatorul I) și amortizarea contabilă (indicatorul A), în cazul impozitului minim pe cifra de afaceri (IMCA) și în cazul impozitului suplimentar pe cifra de afaceri (ICAS), au fost stabilite recent de Ministerul Finanțelor. Citește articolul
Impozitul minim global de 15%, ce este reglementat printr-o directivă europeană, se implementează în România începând cu anul 2024, așa cum reiese dintr-o lege recent oficializată. În esență, vorbim de un impozit minim pe profit efectiv în cotă de 15%, ce este datorat de grupurile multinaționale și naționale mari în situațiile în care rata efectivă de impozitare din România ajunge să fie sub acest nivel minim (din cauza facilităților fiscale). Citește articolul
Sponsorizările către ONG-uri și biserici nu mai pot fi scăzute din impozitul pe veniturile microîntreprinderii, începând cu anul 2024, reiese dintr-o ordonanță recentă. În același timp, deși facilitatea rămâne valabilă în continuare la impozit pe profit, există și aici unele noutăți. Citește articolul
Începând cu ianuarie 2024, condițiile în care se pot deduce pierderile din creanțele neîncasate de la clienți se modifică, potrivit unei ordonanțe recente. Concret, la impozitul pe profit, ajustările pentru deprecierea creanțelor sunt deductibile doar în proporție de 30%, iar facilitatea se mai aplică numai creanțelor comerciale. Citește articolul
În anii recenți, autoritățile au permis plătitorilor de impozit pe profit și impozit micro să scadă din acestea costurile cu casele de marcat puse în funcțiune, însă facilitatea dispare începând din 2024. Practic, ultimele scăderi din impozitul pe afacere mai sunt permise pentru anul fiscal 2023. Citește articolul