Rămâi informat cu avocatnet.ro, acum și pe Google News. Click aici și apasă pe urmărește-ne (follow sau steluță)!
Dezbaterile ultimelor săptămâni s-au centrat în România pe deficitul bugetar, pe iminența creșterilor de taxe și pe apariția de noi tipuri de impozite. În plan european, însă, voci de diferite culori politice, aflate în poziții de conducere în mai multe instituții europene, atrag atenția asupra „greșelii” majore pe care o pot comite guvernele – „de a întări politica fiscală prea repede” – Laurence Boone, economistul-șef al Organizației pentru Cooperare și Dezvoltare Economică, cerând „menținerea sustenabilității fiscale pe tot timpul perioadei de recuperare” - Consiliul Bugetar European. Și, atunci, ce este de făcut? Cum să finanțezi un deficit bugetar în creștere, fără să tai oxigenul firmelor, ci, dimpotrivă, să le alimentezi arderea? Citește articolul
În vara aceasta, Curtea de Justiție a Uniunii Europene (CJUE) a venit cu o decizie prin care confirma faptul că sumele compensatorii achitate de clienți pentru rezilierea contractelor de telefonie înainte de termen, din motive imputabile acestora, sunt supuse TVA. CJUE nu a analizat însă pentru prima dată, în acel caz, situații în care sume considerate drept despăgubiri (prin urmare, nesupuse TVA) au fost recalificate drept componente ale prestării de serviciu, așa cum a fost convenită de părți inițial și, prin urmare, obligatoriu de facturat cu TVA. În contextul actual, în care multe contracte s-au desfăcut sau se desfac anticipat, din cauze economice, fiscaliștii recomandă (re)analizarea sumelor de acest fel și eventuala reîncadrare a acestora pentru impunerea TVA-ului. Citește articolul
Informația apărută în presa centrală potrivit căreia Guvernul a aprobat decontarea cheltuielilor făcute de firme cu testele COVID-19 impuse angajaților sau a cheltuielilor făcute de persoanele care lucrează pe cont propriu nu este corectă. Guvernul, printr-o recentă ordonanță apărută în Monitorul Oficial, a prevăzut doar niște facilități fiscale în privința acestor cheltuieli. Citește articolul
Pe tema testărilor COVID-19 cerute de angajatori (nu făcute de angajați din proprie inițiativă), inclusiv în cazul celor pe care le-au plătit salariații și le decontează firmele, Finanțele au introdus, printr-o ordonanță de urgență apărută luni în Monitorul Oficial, ușurarea sarcinii fiscale și includerea acestor cheltuieli pe lista veniturilor salariale neimpozabile și care nu sunt cuprinse în baza lunară de calcul al contribuţiilor sociale. Și independenții care aplică sistemul real pot deduce acum cheltuielile cu testele COVID-19. Citește articolul
Cu toate că Guvernul a aprobat joi seară o ordonanță de urgență care prevede, printre altele, prelungirea suspendării executărilor silite cu două luni, aceasta n-a fost publicată în timp util în Monitorul Oficial. Astfel, suspendarea a expirat la finele zilei de ieri și băncile deja anunță că reîncep popririle pentru datorii fiscale. Pentru a putea opri procesul, băncile au nevoie ca ordonanța să apară în Monitor, ceea ce încă nu s-a întâmplat până la acest moment. Citește articolul
Site-ul Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) a fost modificat, acum având o nouă înfățișare și o organizare mai bună a informațiilor conținute. Citește articolul
Angajaţii din domeniul farmaceutic şi IT au, în continuare, venituri peste media pieţei generale în România, în timp ce Cluj este orașul cu cei mai bine plătiți salariați, se arată în studiul ”Totala Remuneration Survey”, realizat de Mercer Marsh Benefits. Citește articolul
Având în vedere recenta propunere de criminalizare a unor activități cu criptomonede, poate părea suprinzător, dar există și alte reglementări ce vizează tranzacții cu monede virtuale. Cei care desfășoară activități cu monede precum Bitcoin sau Ethereum trebuie să se supună unor norme de ordin fiscal, unor norme din domeniul prevenirii spălării banilor și - deși asta nu e chiar clar - unor reglementări europene în domeniul instrumentelor financiare. Citește articolul
Un impact economic foarte puternic al crizei COVID - 19 ar putea însemna peste 500.000 şomeri şi mai mult de 300.000 de firme în insolvenţă sau faliment în perioada următoare, arată o analiză publicată, miercuri, de către o companie de consultanţă. Citește articolul
Încă din anul 2019, președintele Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF), Mirela Călugăreanu, anunța cu entuziasm că a mai descoperit "un focar" de evaziune fiscală (că tot este la modă termenul), în problematica acordării de către companii a tichetelor cadou către salariați, dar mai ales către alte persoane care nu au relații salariale cu acestea. Problema, deși simplă la prima vedere, capătă o notă dramatică pentru mediul de afaceri în momentul în care inspectorii ANAF/Antifraudă forțează legile în vigoare și fac abuz de puterea de apreciere pe care le-o oferă Codul fiscal și Codul de procedură fiscală, interpretând eronat, după părerea noastră, anumite texte legale, cu scopul de a impune suplimentar tichetele cadou acordate în afara relației angajat-angajator cu contribuții la sistemul public de asigurări sociale (CAS – 25%) și la sistemul public de asigurări sociale de sănătate (CASS – 10%). Citește articolul