Rămâi informat cu avocatnet.ro, acum și pe Google News. Click aici și apasă pe urmărește-ne (follow sau steluță)!
A treia revizuire a Clasificării Activităților din Economia Națională (CAEN), care va intra în vigoare pe 1 ianuarie 2025, impune multor companii și profesioniști să își actualizeze obiectele de activitate. Această actualizare va genera un volum suplimentar de muncă pentru Oficiul Național al Registrului Comerțului (ONRC), motiv pentru care autoritățile au venit cu soluții în sensul simplificării formularelor și procesării rapide a cererilor. Profesioniștii vor trebui să depună cereri pentru actualizarea obiectului de activitate, primind apoi un nou certificat de înregistrare gratuit, după cum stabilește un ordin recent oficializat. Citește articolul
În contextul în care noua platformă a Oficiului Național al Registrul Comerțului (ONRC) nu a îndeplinit așteptările, generând mai multe probleme decât soluții și ducând la o situație inacceptabilă pentru utilizatori, Ministerul Justiției (MJ) a propus săptămâna trecută câteva soluții temporare care să reducă impactul negativ al implementării noii platforme. Aprobate miercuri de Guvern și publicate acum puțin timp în Monitorul Oficial, măsurile constau în desemnarea temporară a altor angajați care să îndeplinească atribuțiile registratorilor. Citește articolul
O lege aplicabilă din 16 iunie prevede obligația firmelor și PFA-urilor de a accepta cel puțin o modalitate de plată fără numerar. Însă este păstrată excepția pentru comercianți și prestatori, care trebuie să depășească un plafon de încasări de 50.000 lei pentru a fi obligați să accepte plăți fără numerar. Citește articolul
A treia revizuire a Clasificării activităților din economia națională (CAEN), care se aplică efectiv din ianuarie, implică cel puțin o analiză internă la nivelul fiecărei societăți din România. Conform specialiștilor, firmele trebuie să-și dea seama dacă noua revizuire vine cu necesitatea de a actualiza, în perioada următoare, obiectul de activitate și, dacă da, să pună în mișcare formalitățile aferente. Citește articolul
A treia revizuire a Clasificării activităților din economia națională (CAEN) se aplică efectiv din 2025, iar această măsură vine la pachet cu posibile modificări interne pentru afacerile din România. Despre importanța existenței CAEN și despre efectele apariției noii revizuiri am vorbit cu Corina Roman de la Simion & Baciu. Citește articolul
În contextul schimbării cadrului legal primar al activității Registrului comerțului, Ministerul Justiției (MJ) a propus anul trecut noi tarife pentru informațiile și documentele eliberate, precum și pentru serviciile de asistență prestate, prin intermediul a trei proiecte de ordine ce ar fi trebuit să se aplice de la 1 ianuarie 2024. Ordinele au apărut însă abia azi în Monitorul Oficial și se vor aplica abia din 20 martie. Citește articolul
Senatul a dat luni primul vot asupra unei propuneri legislative ce prevede dublarea termenului de 15 zile pe care profesioniștii îl au la dispoziție să înregistreze la registrul comerțului mențiunile privind actele și faptele a căror înregistrare e prevăzută de lege. Citește articolul
Până recent, opțiunile de reorganizare din România nu includeau divizările transfrontaliere. Societățile erau nevoite să treacă prin tranzacții care aveau ca obiect vânzarea unei părți din afaceri („business transfers”) sau a unor active („asset transfers”), ceea ce punea presiune suplimentară pe cash-flow, existența unui preț fiind esențială în aceste cazuri. Mai mult decât atât, societățile implicate suportau și eventualul impact fiscal care decurgea din astfel de operațiuni, deloc de neglijat în cele mai multe cazuri. Faptul că de cele mai multe ori aceste operațiuni erau între societăți din cadrul aceluiași grup necesita o atenție deosebită din perspectiva prețurilor de transfer. Citește articolul
Conceptul de fuziuni transfrontaliere a apărut ca răspuns la interesul companiilor din mediul privat de relocare a operațiunilor în state membre sau participante la AELS (Asociația Europeană a Liberului Schimb) care oferă oportunități (sporite) din perspectiva forței de muncă sau de natură comercială, fără a trece printr-un proces de dizolvare și lichidare care ar avea, poate, implicații juridice și fiscale nedorite. Însă, pentru ca acest concept să devină viabil, era necesară instituirea la nivel european a unui cadru uniformizat pentru fuziunile transfrontaliere ale societăților, inclusiv prin crearea instrumentelor necesare pentru ca societățile să poată apela în mod real la aceste tipuri de operațiuni transfrontaliere în condiții de vizibilitate și predictibilitate extinsă. Citește articolul
Odată transpusă directiva europeană în privința operațiunilor de transformare, fuziune și divizare transfrontalieră, Ministerul Justiției (MJ) pune în dezbatere un proiect de ordin prin care se stabilesc modelele a trei certificate prealabile ce vor fi eliberate de la registrul comerțului pentru respectivele operațiuni. Citește articolul