În cazul adoptării de către Camera Deputaților a acestei propuneri, legislația rutieră (OUG 195/2002) va interzice conducătorilor de autovehicule care au vârsta de până la 21 de ani sau o experiență de conducere mai mică de un an pentru categoria de vehicule B să conducă vehicule care depășesc 100 CP, respectiv 75 de kw în cazul vehiculelor electrice.
De asemenea, inițiatorii propun majorarea numărului minim de ore de pregătire teoretică și practică pentru obținerea permisului de conducere pentru categoria B, de la 20 la 25 de ore, respectiv de la 35 la 45 de ore.
Totodată, documentul propune ca examinarea pentru obținerea permisului de conducere să se poată realiza și de către examinatori persoane fizice, atestate de către autoritatea competentă. În urmă cu o lună, mai mulți parlamentari au propus, într-un alt proiect, ca, pe lângă polițiști, examinator să poată fi orice persoană autorizată în acest sens. Detalii cu privire la această inițiativă puteți citi în acest articol.
În privința pietonilor, bicicliștilor și conducătorilor de trotinete, viitoarea lege interzice utilizarea telefonului mobil sau a oricăror dispozitive de înregistrare sau redare de texte, foto sau video care le pot distrage atenția de la vehicule, trenuri, amenajări rutiere, semnale sonore și luminoase sau indicații ale polițiștilor.
Inițiativa propune introducerea unui nou concept în legea rutieră, referitor la prevenție, care impune ca polițiștii rutieri să efectueze misiuni de îndrumare și de informare a participanților la trafic cu privire la regulile de circulație și misiuni de prevenire și de descurajare a încălcării regulilor de circulație de către participanții la trafic. De asemenea, autoritățile locale competente sau administratorul drumului, după caz, vor trebui să adopte măsuri pentru desfășurarea în condiții de siguranță a circulației pe drumurile publice în localități. Numărul de intersecții semaforizate se va mări semnificativ, pentru că propunerea prevede ca pe drumurile cu minimum două benzi de circulație pe sens, la trecerile de pietoni se vor monta semafoare și se vor realiza refugii ori spații interzise circulației vehiculelor.
În plus, în apropierea unităților de învățământ, unităților sanitare sau de asistență sociomedicală, a piețelor, târgurilor, precum și în zonele cu risc sporit de accidente, prin grija autorităților locale sau a administratorului drumului, după caz, vor fi montate parapete de protecție și se vor realiza amenajări rutiere pentru reducerea vitezei de deplasare a vehiculelor.
Documentul stipulează că poliția rutieră va fi obligată să avertizeze conducătorii de autovehicule în legătură cu prezența în trafic a dispozitivelor de măsurare a vitezei: ”folosirea dispozitivelor de măsurare a vitezei se face doar de către polițiști rutieri din autovehiculele poliției, inscripționate, sau din afara acestora, la loc vizibil pentru participanții la trafic” iar în caz de accidente de circulaţie, calamităţi naturale, condiţii meteorologice nefavorabile sau în alte cazuri de forţă majoră ce afectează fluenţa sau siguranţa circulaţiei, poliţiştii rutieri vor fi obligaţi să conducă coloana de vehicule.
Atenție! Pentru a se aplica, proiectul trebuie adoptat de Camera Deputaților, promulgat de președinte și publicat în Monitorul Oficial.
ACCES GRATUIT
Cristian Stanescu, Redactor,
avocatnet.ro
Timp de citire: 2 min.
Context articol:
Articol recomandat pentru departamentele
Juridic și Conformitate , Resurse Umane (HR), Sănătate și Securitate în Muncă (SSM) , Management Risc și Control Intern , Logistică și Supply Chain
Articolul face referire la următoarele acte normative
ORDONANȚĂ DE URGENȚĂ nr 195/2002
Citește mai mult despre cod rutier, modificare cod rutier, obligatii legale soferi, scoala soferi, circulatie trotinete, circulatie biciclete, permis auto
UPDATE: Propunere adoptată tacit: Limită de vârstă pentru conducerea mașinilor puternice, mai multe ore de pregătire la școală și noi interdicții la folosirea telefoanelor
Salvează articol Îl poți citi, ulterior, când ai timp.
Timp de citire: 2 min.
O nouă propunere legislativă ce se consideră că a trecut tacit de Senat, deoarece nu a fost dezbătută și votată în termenul legal, propune modificarea și completarea Codului rutier și aduce reglementări referitoare la comportamentul polițistului rutier în relația cu participanții la trafic, mărește numărul de ore de pregătire în cadrul școlilor de șoferi și obligă poliția să avertizeze șoferii cu privire la prezența radarelor. Una dintre cele mai radicale modificări propuse este aceea a interzicerii dreptului de a conduce mașini cu mai mult de 100 cai putere (CP) tinerilor de până în 21 de ani și celor care au permis categoria B de mai puțin de un an.
Articolul continuă mai jos
Evenimente avocatnet.ro
Ora 11:00, 10 Decembrie 2025
NIS 2: Când descoperi că regulile se aplică și companiei tale
Vreau să particip
NIS 2: Când descoperi că regulile se aplică și companiei tale
Vreau să particip
Ora 11:00, 16 Decembrie 2025
Q&A LIVE: Impozit pe profit și microîntreprinderi - Întrebări și răspunsuri practice cu Mirela Păunescu
Vreau să particip
Q&A LIVE: Impozit pe profit și microîntreprinderi - Întrebări și răspunsuri practice cu Mirela Păunescu
Vreau să particip
Context articol:
Articol recomandat pentru departamentele
Juridic și Conformitate , Resurse Umane (HR), Sănătate și Securitate în Muncă (SSM) , Management Risc și Control Intern , Logistică și Supply Chain
Articolul face referire la următoarele acte normative
ORDONANȚĂ DE URGENȚĂ nr 195/2002
Citește mai mult despre cod rutier, modificare cod rutier, obligatii legale soferi, scoala soferi, circulatie trotinete, circulatie biciclete, permis auto
--
Notă privind drepturile de autor
Conținutul acestui articol este protejat de legislația română. Copierea, reproducerea, distribuirea sau utilizarea lui în scop comercial – inclusiv pentru antrenarea, dezvoltarea ori operarea sistemelor de inteligență artificială – este interzisă. Deținerea unui abonament Premium nu conferă dreptul de a copia sau reutiliza conținutul. Încălcarea acestor reguli poate atrage sancțiuni civile sau penale. Întrebări și clarificări: office@avocatnet.ro
Notă privind drepturile de autor
Conținutul acestui articol este protejat de legislația română. Copierea, reproducerea, distribuirea sau utilizarea lui în scop comercial – inclusiv pentru antrenarea, dezvoltarea ori operarea sistemelor de inteligență artificială – este interzisă. Deținerea unui abonament Premium nu conferă dreptul de a copia sau reutiliza conținutul. Încălcarea acestor reguli poate atrage sancțiuni civile sau penale. Întrebări și clarificări: office@avocatnet.ro

Comentarii articol (10)