Circulația pe drumurile publice implică inclusiv responsabilitatea șoferului în ceea ce privește starea tehnică a autovehiculului. În România, controalele tehnice în trafic efectuate în colaborare de către Poliția Rutieră și Registrul Auto Român (RAR) arată că mulți români nu ezită să conducă mașini care prezintă deficiențe tehnice majore sau periculoase. Cele două instituții menționate au răspuns solicitării noastre de a oferi informații despre procedura de constatare a deficiențelor tehnice în trafic, care sunt motivele pentru reținerea certificatului de înmatriculare și care sunt pașii necesari pentru recuperarea acestui document. Citește articolul
Senatul a adoptat, cu amendamente, propunerea de modificare a Codului penal privind incriminarea conducerii sub influența substanțelor interzise. Modificarea principală vizează eliminarea condiției ca șoferul să fie "sub influența" substanțelor, fiind suficientă prezența acestora în sânge. Amendamentele adoptate mențin pedepsele actuale pentru conducerea sub influența alcoolului și introduc o clauză de nepedepsire pentru pacienții aflați sub tratament medical prescris. Decizia finală aparține Camerei Deputaților. Citește articolul
Recent, a fost înregistrată la Senat o propunere legislativă prin care se prevede ca „regula fermoarului”, ce înseamnă, de fapt, intrarea alternativă pe o bandă a mașinilor în cazul îngustării drumului, să devină o normă obligatorie de circulație, nu doar o practică de conducere defensivă. Propunerea prevede, de asemenea, ca nerespectarea acestei reguli să fie sancționată cu amenzi de peste 600 de lei.
Citește articolulÎn cazul în care unele dintre datele ce apar în Cartea de Identitate a Vehiculului (CIV) se modifică, indiferent dacă este vorba despre schimbarea culorii mașinii, înlocuirea motorului sau instalarea unui sistem GPL, proprietarul mașinii trebuie să se prezinte la Registrul Auto Român (RAR) pentru actualizarea documentului. Nerespectarea acestei obligații poate duce la amenzi de până la 1.620 de lei, iar pentru persoanele juridice, sancțiunile sunt semnificativ mai mari. Citește articolul
Mai multe mituri legate de Codul rutier care circulă în spațiul public nu au bază în legislația momentului. De pildă, de principiu, nu este legală parcarea mașinilor pe trotuar, chiar dacă rămâne cel puțin un metru liber pentru trecerea pietonilor, iar polițiștii rutieri îi pot sancționa și pe pietoni, nu doar pe șoferi. Citește articolul
Recent, Registrul Auto Român (RAR) a publicat un raport privind controalele desfășurate anul trecut în trafic, atât de către inspectorii RAR, cât și de echipele mixte RAR-Poliția Română. Printre numeroasele nereguli constatate, au fost depistați și șoferi care circulau cu ITP fals. Context în care amintim că utilizarea unor înscrisuri falsificate în scopul producerii de consecințe juridice atrage răspunderea penală. Citește articolul
Conducătorii de vehicule reprezintă una dintre categoriile de cetățeni pentru care anul 2024 a adus, probabil, cea mai lungă serie de noutăți legislative. Pornind de la introducerea posibilității de a conduce și anumite motociclete și terminând cu schimbări referitoare la amenzi, formalități administrative sau consecințe ale încălcării anumitor prevederi legale, conducătorii autovehiculelor trebuie să își actualizeze multe dintre informațiile pe care le știau cu privire la deplasarea pe drumurile publice. Citește articolul
Șoferii care se confruntă cu imobilizarea vehiculului din cauza nerespectării reglementărilor privind transportul rutier au acum proceduri clare pentru a demonstra îndeplinirea condițiilor legale necesare reluării transportului sau deplasării, stabilite printr-un ordin publicat recent în Monitorul Oficial. De asemenea, a apărut o nouă procedură pentru reținerea plăcuțelor de înmatriculare. Citește articolul
Legislația permite polițiștilor să oprească vehiculele în trafic pentru verificarea documentelor, identificarea unor persoane sau bunuri suspecte și controlul respectării normelor rutiere. În cazul refuzului de a opri, poliția poate iniția urmărirea, utilizând forța și chiar armamentul din dotare. Citește articolul
Purtarea centurii de siguranță de către pasageri este obligatorie, nu numai în România, ci în întreaga Uniune Europeană. Nerespectarea acestei obligații este, conform Codului rutier, contravenție și se sanctionează cu amendă și două puncte de penalizare pentru sofer. Citește articolul