Atât restricțiile medicale, cât și adaptările obligatorii ale autovehiculelor ori aspectele administrative trebuie înscrise într-o rubrică specială a permisului de conducere, potrivit unor coduri armonizate la nivelul Uniunii Europene (UE), după cum subliniază Inspectoratul General al Poliției Române (IGPR) într-un răspuns recent la o solicitare făcută de redacția noastră. Citește articolul
Președintele României, Nicușor Dan, a trimis, recent, Senatului cererea de reexaminare a propunerii legislative prin care se propunerea ca persoanele care dețin permis pentru categoriile A1 și B1 vor fi scutite de proba teoretică atunci când doresc să obțină permis pentru categoriile A, A2 și B. În cererea de reexaminare, Președintele atrage atenția că proiectul contravine legislației europene și riscă să afecteze siguranța rutieră. Citește articolul
În 2024, Codul rutier a fost modificat, astfel încât polițiștii să poată amenda șoferii și în baza înregistrărilor camerelor de bord sau celor de supraveghere, nu doar atunci când constată direct încălcarea regulilor rutiere. Apoi, autoritățile au stabilit și procedura prin care se pot semnala încălcări ale regulilor rutiere înregistrate de camerele de bord, dar nu veniseră și cu o procedură pentru semnalarea încălcărilor înregistrate de camerele de supraveghere a traficului. De aceea, Ministerul Afacerilor Interne (MAI) a publicat recent în Monitorul Oficial un ordin, prin care este stabilită o procedură de semnalare a încălcărilor rutiere constatate cu ajutorul camerelor de supraveghere a traficului. Citește articolul
Înalta Curte de Casație și Justiție (ICCJ) a stabilit, printr-o decizie apărută luni, că instanța ce poate soluționa cererile de anulare a dispozițiilor de ridicare a autovehiculelor staționate neregulamentar pe domeniul public este judecătoria, chiar și atunci când măsura nu se contestă ori nu este întocmit un proces-verbal de contravenție în acest sens. Citește articolul
Codul rutier definește depășirea ca fiind manevra prin care un vehicul trece înaintea altui vehicul aflat pe același sens de circulație, prin schimbarea direcției de mers și ieșirea de pe banda de circulație sau din șirul de vehicule în care s-a aflat inițial. Astfel, după cum a clarificat Inspectoratul General al Poliției Române (IGPR) într-un răspuns recent la o solicitare făcută de redacția noastră, trecerea unui vehicul în fața altuia pe o autostradă, în condițiile în care circulă mai repede pe una dintre benzile acesteia, nu reprezintă depășire și nu trebuie să fie făcută exclusiv pe stânga. Citește articolul
Un proiect legislativ înregistrat recent la Senat propune ca motocicletele, mopedele și bicicletele să poată circula pe banda destinată transportului public și să înainteze printre coloanele oprite, în anumite condiții. De asemenea, se introduce posibilitatea ca aceste vehicule, alături de cele ale persoanelor cu dizabilități, să poată opri pe trotuar, cu păstrarea unei zone libere pentru pietoni. Citește articolul
Pentru a nu risca amenzi ce pot ajunge la peste 4.000 de lei, șoferii trebuie să respecte o serie de reguli la trecerile la nivel cu calea ferată. Dacă în cazul trecerilor la nivel cu cale ferată dotate cu bariere sau semibariere regulile sunt relativ simple - nu se poate trece când barierele sunt lăsate, în cazul celor fără bariere, dar cu sisteme sonore și luminoase de avertizare în legătură cu venirea trenului, regulile se complică un pic, punându-se întrebarea dacă șoferii trebuie să oprească mașina și atunci când sistemele de avertizare (luminile roșii) nu sunt active. Cu scopul de a lămuri regulile privind trecerea la nivel cu calea ferată fără bariere, dar cu lumini de avertizare, Inspectoratul General al Poliției Române (IGPR) a venit recent cu o serie de clarificări pe această temă, într-un răspuns adresat redacției noastre. Citește articolul
Printr-o soluție dată în mai și publicată marți în Monitorul Oficial, Înalta Curte de Casație și Justiție (ICCJ) a stabilit, în cadrul completului pentru dezlegarea unor chestiuni de drept penal, că, în interpretarea prevederilor privind părăsirea locului accidentului, noțiunea de “accident de circulație” se referă exclusiv la cele produse din culpă sau fără vinovăție, nu și la cele provocate cu intenție. Citește articolul
De puțină vreme, regulile din Codul rutier pentru reducerea, la cerere, a perioadei de suspendare a dreptului de a conduce un vehicul s-au modificat, acum șoferii care doresc să-și recupereze mai repede permisul de conducere având o nouă obligație, respectiv să prezinte, la momentul formulării cererii, și dovada achitării amenzii primite pentru abaterea rutieră ce a generat suspendarea. De aceea, în acest material sunt detaliate condițiile în care se poate cere acum reducerea perioadei de suspendare a dreptului de a conduce un vehicul. Citește articolul
Un raport publicat de Avocatul Poporului arată că accidentele rutiere grave din ultimii cinci ani sunt rezultatul unui cumul de factori care se repetă constant: de la comportamente riscante în trafic, la deficiențe de infrastructură și lipsa unei coordonări eficiente între autorități. Printre cauzele cel mai des întâlnite se regăsesc viteza excesivă, traversările neregulamentare, depășirile periculoase, utilizarea improprie a acostamentului, precum și starea precară a unor drumuri naționale și autostrăzi. Constatările instituției sunt confirmate în mare parte și de datele statistice recente ale Poliției Române, care arată că, doar în 2023, au fost înregistrate peste 4.500 de accidente rutiere grave, soldate cu peste 1.500 de decese. Citește articolul