Ordinul 125/2025, care se referă la „cadrele militare în activitate, polițiștii și soldații și gradații profesioniști în activitate din unitățile Ministerului Afacerilor Interne" și care a intrat în vigoare pe 19 august, stabilește cadrul procedural concret pentru implementarea unor măsuri deja prevăzute în OUG 156/2024 privind unele măsuri fiscal-bugetare în domeniul cheltuielilor publice.
Ordonanța a instituit o serie de măsuri fiscal-bugetare pentru anul 2025, incluzând menținerea, în general, a salariilor și a altor drepturi de natură salarială la nivelul lunii noiembrie 2024. În ceea ce privește munca suplimentară, regula generală pentru personalul bugetar era aceea a compensării exclusiv cu timp liber corespunzător în următoarele 90 de zile.
Totuși, OUG 156/2024, la Articolul III alineatul (4^1), a introdus o excepție pentru personalul militar, polițiștii și polițiștii de penitenciare din instituțiile publice de apărare, ordine publică și securitate națională. Pentru aceștia, activitatea desfășurată în zilele de repaus săptămânal, de sărbători legale și în alte zile nelucrătoare, precum și munca suplimentară prestată în cadrul activităților deosebite cu caracter operativ sau neprevăzut în domeniul ordinii și siguranței publice, respectării regimului frontierei de stat a României ori în situații de urgență, care nu poate fi compensată cu timp liber corespunzător în termen de 90 de zile, se plătește. De asemenea, drepturile acordate pentru această muncă suplimentară vor fi la nivelul celor prevăzute de legislația în vigoare în luna noiembrie 2024.
O altă prevedere a OUG 156/2024 (Art. III alin. 4^6), detaliată acum de Ordinul 125/2025, este obligația ordonatorilor de credite de a asigura cu prioritate timpul liber corespunzător muncii suplimentare prestate, fără a afecta eficiența misiunilor. Plata majorării prevăzute la alin. (4^1) se efectuează doar cu aprobarea ordonatorului ierarhic superior, pe baza unui raport justificativ din partea ordonatorului de credite sau a șefului/comandantului unității. Acest raport trebuie să prezinte motivele clare pentru care nu a fost posibilă acordarea timpului liber. Majorarea în discuție se referă la plata suplimentară acordată personalului militar și polițiștilor pentru munca prestată în anumite condiții excepționale, atunci când această muncă nu a putut fi compensată cu timp liber corespunzător.
Ordinul 125/2025 reglementează în detaliu aceste proceduri, stabilind că plata majorării se bazează pe un raport justificativ întocmit de șeful unității și aprobat de ordonatorul principal de credite.
Pentru munca prestată la nivel de ordonatori secundari sau terțiari de credite, procedura implică întocmirea raportului de către ordonatorul relevant (secundar sau terțiar) sau șeful/comandantul unității subordonate, cu avizul și aprobările ierarhice corespunzătoare, până la ordonatorul principal sau secundar de credite.
Raportul justificativ trebuie însoțit de un centralizator lunar al personalului care a prestat munca suplimentară, întocmit de șeful nemijlocit și aprobat de ordonatorul de credite al unității.
Ordinul abordează și cazurile personalului ale căror raporturi de serviciu au încetat, au fost suspendate sau au fost transferate, stabilind ca plata majorării să se efectueze odată cu ultimele drepturi salariale.
Pentru detașări în cadrul MAI, unitatea cedentă comunică orele suplimentare necompensate unității cesionare, în vederea acordării timpului liber corespunzător.
Comentarii articol (0)