Actuala lege a asociațiilor de proprietari stabilește că repararea și întreținerea părților comune cade în sarcina tuturor proprietarilor de apartamente din imobil, adică nu doar a celor afectați direct de o problemă apărută în clădire. Astfel, și cei de la etajele inferioare trebuie să plătească repararea acoperișului/ terasei blocului sau a liftului, chiar dacă nu-i interesează în mod direct aceste zone, sau, în situația inversă, cei ce locuiesc la ultimele etaje ale unui imobil trebuie să plătească diverse reparații ce vizează subsolul.
Actualul cadru legal al traiului la bloc este stabilit prin
Legea 196/2018 privind înființarea, organizarea și funcționarea asociațiilor de proprietari și administrarea condominiilor.
Legea stabilește că
asociația de proprietari se înființează prin acordul scris a cel puțin
jumătate plus unu din numărul proprietarilor dintr-un condominiu și are ca scop
administrarea, exploatarea, întreținerea, repararea, reabilitarea și modernizarea proprietății comune, menținerea în stare bună a imobilului, respectarea drepturilor și asumarea obligațiilor de către toți proprietarii.
În plus, legea stabilește că administrarea, exploatarea, întreținerea, repararea, reabilitarea și/sau modernizarea, după caz, a proprietății comune aferente condominiului sunt în sarcina asociației de proprietari, iar cheltuielile legate de aceste activități
reprezintă cheltuieli comune.
De asemenea, proprietarii membri ai asociației de proprietari au obligația să aprobe un fond de reparații anual, necesar pentru repararea și îmbunătățirea proprietății comune.
Părți comune ale unui imobil sunt considerate, conform legislației în vigoare,
subsolul, conductele de distribuție și coloanele instalațiilor de apă/ canalizare/ încălzire/ energie electrică,
casa scării, spălătoria, uscătoria,
terasa, ascensorul, interfonul (doar partea de instalație de pe proprietatea comună), tubulatura de evacuare a deșeurilor menajere,
structura de rezistență, fațadele, acoperișul și altele asemenea.
Cu alte cuvinte, banii pentru repararea diverselor probleme apărute la părțile comune
se iau de la toți membrii asociației de proprietari, indiferent de problema apărută la partea comună, de etajul la care locuiește fiecare și dacă situația apărută îi afectează sau nu.
Cheltuielile asociației cu proprietatea comună se distribuie în raport cu cota-parte indiviză de proprietate, care este înscrisă în cartea funciară sau, în anumite cazuri, în actul de proprietate.
“Cheltuielile pe cota-parte indiviză de proprietate reprezintă cheltuielile efectuate pentru administrarea, întreținerea, repararea, exploatarea și, după caz, consolidarea părților de construcții și instalații din condominiu aflate în proprietate comună”, scrie, mai exact, în Legea 196/2018.
Așadar, cheltuielile pentru repararea sau întreținerea zonelor comune nu se raportează la numărul de apartamente din imobil, ci la cota-parte deținută de fiecare proprietar de apartament.
Comentarii articol (0)