Creștem împreună! Datorită vouă, comunitatea avocatnet.ro a înregistrat 12,8 milioane de vizite în primele 7 luni din 2025.
Autoritatea Națională de Supraveghere a Prelucrării Datelor cu Caracter Personal (ANSPDCP) a inclus în raportul de activitate aspecte legate de modul în care asociațiile de proprietari gestionează datele personale, instituția primind atât sesizări, cât și solicitări de puncte de vedere cu privire la aplicarea Regulamentului general privind protecția datelor (GDPR) și la respectarea drepturilor locatarilor. Citește articolul
Actuala lege a asociațiilor de proprietari stabilește că repararea și întreținerea părților comune cade în sarcina tuturor proprietarilor de apartamente din imobil, adică nu doar a celor afectați direct de o problemă apărută în clădire. Astfel, și cei de la etajele inferioare trebuie să plătească repararea acoperișului/ terasei blocului sau a liftului, chiar dacă nu-i interesează în mod direct aceste zone, sau, în situația inversă, cei ce locuiesc la ultimele etaje ale unui imobil trebuie să plătească diverse reparații ce vizează subsolul. Citește articolul
Proprietarii care dau în chirie apartamentele lor trebuie să transmită asociației, în cel mult zece zile de la semnarea actelor, care sunt noii ocupanți ai respectivelor apartamente, prevede expres actuala lege a asociațiilor de proprietari. Citește articolul
Un proiect legislativ aflat în așteptarea votului decisiv din Parlament vizează scutirea de la plata întreţinerii a copiilor cu vârsta de până în trei ani. Această prevedere a existat pentru o perioadă de un an şi jumătate, în vechea lege a asociaţiei de proprietari, însă nu viza cheltuielile totale de întreţinere, ci doar costurile pentru consumurile individuale şi doar dacă asociaţia de proprietari decidea acest lucru, nu în mod obligatoriu. Totuşi, după intrarea în vigoare a actualei Legi a asociaţiei de proprietari nu mai există niciun fel de scutire, ba, din contră, părinţii trebuie să anunţe într-un timp destul de scurt apariţia unui copil într-un imobil. Citește articolul
Anunțarea proprietarilor dintr-un bloc despre adunările generale ale asociației de proprietari și despre hotărârile sale se va putea face și prin e-mail, conform unui proiect de lege adoptat deja la Senat și care a primit recent raport favorabil la Camera Deputaților, care va da votul decisiv din Parlament. Citește articolul
Asociațiile de bloc, respectiv cele de proprietari sau chiriași, dar și primăriile, pentru blocurile cu locuințe sociale pe care le dețin, vor putea beneficia de un sprijin financiar din partea statului pentru achiziționarea și instalarea de panouri fotovoltaice și instalații de stocare a energiei electrice, cu scopul utilizării directe a energiei din surse regenerabile. Proiectul de ordonanță ce conține programul de finanțare Urban-Up a fost repus recent în dezbatere de către Ministerul Energiei (ME), într-o formă modificată față de cea inițială. Citește articolul
ONG-urile, asociațiile de proprietari și bisericile, entități care țin contabilitatea în sistem simplificat, ar fi trebuit, teoretic, să înceapă raportările SAF-T de la 1 ianuarie 2025. Totuși, acestea nu se puteau achita practic de obligație, motiv pentru care, la solicitarea Camerei Consultanților Fiscali (CCF), Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) a oficializat recent scutirea lor de depunerea declarației 406. Totodată, pe lista scutirilor au fost introduse, pe ultima sută de metri, și profesiile liberale care nu erau incluse anterior pe aceasta. Citește articolul
În cazul în care este necesară repararea ori înlocuirea unor elemente ce țin de partea comună a unui bloc, ce nu pot fi accesate decât dintr-unul dintre apartamentele blocului, de pildă, țevi de apă, potrivit legislației în vigoare, proprietarul acestuia este obligat, cu condiția să fie anunțat în prealabil, să permită accesul atât al unor reprezentanți ai asociației, cât și unui meseriaș, pentru a constata problema sau pentru a face reparațiile necesare. Dacă nu permite accesul pe proprietatea sa în situația descrisă, deținătorul apartamentului riscă cel puțin o amendă ce poate ajunge până la 3.000 de lei. Citește articolul
În cazul lucrărilor de izolare termică a blocurilor (și nu numai), asociațiile de proprietari vor putea fi exceptate de la plata cotei de contribuție, ce nu poate fi mai mică de 10% din costul lucrărilor, banii urmând să vină de la bugetul local, potrivit unei inițiative legislative adoptate luni la Senat. Citește articolul
Având în vedere că firmele sunt obişnuite să primească factură pentru decontarea unei cheltuieli, de multe ori asociaţiile de proprietari primesc solicitări de a emite facturi pentru sumele din lista de plată. Nu am găsit nici o bază legală care să „interzică” asociaţiei să emită astfel de facturi. Deci, asociaţia de proprietari poate să emită facturi proprietarilor, deşi nu este obligatoriu. Citește articolul