avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 434 soluții astăzi
Acasă Subiect: legea asociatiilor de proprietari
Subiect: legea asociatiilor de proprietari
ACCES GRATUIT

Legea asociațiilor: Proprietarii care nu permit, în anumite situații, accesul în casă al reprezentanților asociației riscă amenzi de mii de lei

Dragos Niculescu în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor, avocatnet.ro
29 Martie 2024 | 4 | 1932 | Timp de citire: 2 min.

În cazul în care este necesară repararea ori înlocuirea unor elemente ce țin de partea comună a unui bloc, ce nu pot fi accesate decât dintr-unul dintre apartamentele blocului, de pildă, țevi de apă, potrivit legislației în vigoare, proprietarul acestuia este obligat, cu condiția să fie anunțat în prealabil, să permită accesul atât al unor reprezentanți ai asociației, cât și unui meseriaș, pentru a constata problema sau pentru a face reparațiile necesare. Dacă nu permite accesul pe proprietatea sa în situația descrisă, deținătorul apartamentului riscă cel puțin o amendă ce poate ajunge până la 3.000 de lei. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Reminder Cine poate să devină, în 2023, cenzor în asociația de proprietari și ce atribuții are acesta

Dragos Niculescu în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor, avocatnet.ro
25 Septembrie 2023 | 5 | 15847 | Timp de citire: 2 min.

Legislația privind asociațiile de proprietari a suferit o serie de modificări importante acum cinci ani, una dintre ele vizând cenzorii. Mai exact, cei care doresc să devină cenzori într-o asociație de proprietari în 2023 trebuie să știe că au nevoie de studii în domeniul economic sau cel juridic. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Cum se face, în acest an, atestarea administratorilor de bloc

Dragos Niculescu în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor, avocatnet.ro
23 Ianuarie 2023 | 2 | 8591 | Timp de citire: 2 min.

Pentru a putea desfășura activitatea de administrator al unui imobil, cei interesați trebuie să obțină un atestat de la primărie, potrivit legislației în vigoare. Acest document se poate obține doar în baza unui certificat de calificare profesională și a două alte acte: cazierul judiciar și cel fiscal. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Cum se pot atesta acum administratorii de bloc, după ce obținerea certificatului de calificare profesională a devenit obligatorie

Dragos Niculescu în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor, avocatnet.ro
12 August 2022 | 2 | 6306 | Timp de citire: 2 min.

Din acest an, pentru a putea fi atestați ca atare, cei ce vor să fie administratori de bloc trebuie să dețină, pe lângă cazierul judiciar și cel fiscal, și un certificat de calificare profesională, potrivit actualei legi a asociațiilor de proprietari. Pentru a putea obține un certificat de calificare profesională în domeniu, cei interesați să devină administratori de bloc trebuie să urmeze un curs în acest sens, organizat, de principiu, de o firmă ce are ca obiect de activitate formarea profesională a adulților. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Reminder Din această lună, administratorii de bloc trebuie să dețină un certificat de calificare profesională

Dragos Niculescu în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor, avocatnet.ro
3 Ianuarie 2022 | 20 | 50428 | Timp de citire: 1 min.

Administratorii de bloc trebuie, începând din 1 ianuarie 2022, să dețină un certificat de calificare profesională pentru a-şi păstra funcţiile, după ce termenul anterior a fost prelungit la sfârșitul lui 2020. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Reminder Proprietarii sunt obligați să anunțe chiriașii la asociație, în cel mult zece zile de la semnarea contractului

Simona Voiculescu în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor-șef, avocatnet.ro
1 Decembrie 2021 | 8 | 76259 | Timp de citire: 3 min.

Proprietarii care dau în chirie apartamentele lor vor trebui să anunțe asociația, în cel mult zece zile de la semnarea actelor, care sunt noii ocupanți ai respectivelor apartamente, prevede expres actuala lege a asociațiilor de proprietari. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Datoriile locatarilor către asociația de proprietari se prescriu în termen de trei ani

Dragos Niculescu în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor, avocatnet.ro
14 August 2021 | 9 | 36067 | Timp de citire: 2 min.

Deoarece legislația asociațiilor de proprietari nu stabilește altfel, datoriile unui locatar la bloc către asociația de proprietari din respectivul imobil se prescriu în termenul general stabilit de Codul civil, respectiv în trei ani. Datorii pot apărea atunci când vine vorba despre neplata cotelor ce revin fiecărui locatar din cheltuielile asociației, legate, în principal, de exploatarea, repararea sau întreținerea proprietății comune. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Niciun proprietar de apartament la bloc nu poate fi exceptat automat de la plata unor cheltuieli comune. Scutirile pot fi decise doar cu acordul celorlalți proprietari

Dragos Niculescu în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor, avocatnet.ro
8 August 2021 | 5 | 33727 | Timp de citire: 2 min.

Chiar dacă nu folosesc o parte din proprietatea comună, de exemplu, liftul, potrivit legislației asociațiilor, proprietarii de apartamente la bloc nu pot fi exceptați, în mod automat, de la plata cheltuielilor aferente. În schimb, exceptarea de la plata unor cheltuieli comune se poate stabili, în cazul unor proprietari de apartamente la bloc, prin hotărâre a adunării generale. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Președintele asociației de locatari se alege dintre proprietarii de apartamente din bloc și nu poate fi angajat

Dragos Niculescu în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor, avocatnet.ro
5 August 2021 | 21 | 49692 | Timp de citire: 2 min.

După cum stabilește legislația din domeniu, o asociație de proprietari nu poate funcționa fără un președinte. Acesta este ales dintre proprietarii de apartamente din imobil și nu poate fi angajat. În plus, nu poate fi ales nici dintre locatarii blocului, dacă nu este și, cel puțin, coproprietar al unui apartament din bloc. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Ghid: Transformi un apartament în sediu de firmă? Când nu ai nevoie de acordul vecinilor și alte aspecte importante

Anca Cernat în Aspecte juridice
Redactor, avocatnet.ro
6 Mai 2021 | 1 | 16061 | Timp de citire: 2 min.

Te gândești să-ți transformi apartamentul în sediu de firmă? Conform legii, o proprietate individuală poate fi folosită doar în conformitate cu destinația acesteia. Dacă vrei să-i schimbi destinația, din locuință în sediu social, mai nou, printre altele, poți face acest lucru fără acordul vecinilor, în cazul în care nu desfășori activitate la sediu. Îți prezentăm câteva aspecte importante la care ar trebui să fii atent la schimbarea destinației, în acest mod, a unui imobil. Citește articolul