avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 1193 soluții astăzi

Rămâi informat cu avocatnet.ro, acum și pe Google News. Click aici și apasă pe urmărește-ne (follow sau steluță)!

Acasă Act normativ: LEGE nr 196 / 2018

Act normativ: LEGE nr 196 / 2018

ACCES GRATUIT

Legea asociațiilor de bloc: Dacă nu mai sunt bani în fondul de rulment, pentru cheltuielile curente se vor putea folosi și banii din fondul de reparații

Dragoș Niculescu în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor coordonator, avocatnet.ro
16 Septembrie 2025 | 6 | 84694 | Timp de citire: 2 min.

Banii obținuți de asociațiile de bloc din închirierea unor spații sau din publicitate vor putea fi folosiți nu doar pentru reparații, ci și în cazurile în care fondul de rulment se golește și nu mai sunt bani pentru plata facturilor, astfel încât să nu apară riscul debranșării imobilului de la utilități, potrivit unui proiect legislativ pus recent în dezbaterea senatorilor. Citește articolul

ACCES GRATUIT

La cheltuielile pentru repararea acoperișului ori terasei unui bloc trebuie să participe toți proprietarii din imobil, indiferent de etajul la care locuiesc. Cum se stabilește suma de plată

Dragoș Niculescu în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor coordonator, avocatnet.ro
27 August 2025 | 4 | 56356 | Timp de citire: 2 min.

Actuala lege a asociațiilor de proprietari stabilește că repararea și întreținerea părților comune cade în sarcina tuturor proprietarilor de apartamente din imobil, adică nu doar a celor afectați direct de o problemă apărută în clădire. Astfel, și cei de la etajele inferioare trebuie să plătească repararea acoperișului/ terasei blocului sau a liftului, chiar dacă nu-i interesează în mod direct aceste zone, sau, în situația inversă, cei ce locuiesc la ultimele etaje ale unui imobil trebuie să plătească diverse reparații ce vizează subsolul. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Reminder Cum se face, în acest an, atestarea administratorilor de bloc

Dragoș Niculescu în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor coordonator, avocatnet.ro
22 August 2025 | 6 | 20785 | Timp de citire: 2 min.

Pentru a putea desfășura activitatea de administrator al unui imobil, cei interesați trebuie să obțină un atestat de la primărie, potrivit legislației în vigoare. Acest document se poate obține doar în baza unui certificat de calificare profesională și a două alte acte: cazierul judiciar și cel fiscal. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Reminder Cine poate să devină, în 2025, cenzor în asociația de proprietari și ce atribuții are acesta

Dragoș Niculescu în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor coordonator, avocatnet.ro
18 August 2025 | 10 | 42259 | Timp de citire: 2 min.

Legislația privind asociațiile de proprietari a suferit o serie de modificări importante acum câțiva ani, una dintre ele vizând cenzorii. Mai exact, cei care doresc să devină cenzori într-o asociație de proprietari în 2025 trebuie să știe că au nevoie de studii în domeniul economic sau cel juridic. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Ce riscă un proprietar dacă chiriașul acumulează restanțe la întreținere?

Cristian Stanescu în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor, avocatnet.ro
11 August 2025 | 14182 | Timp de citire: 4 min.

Legislația în domeniu stabilește clar faptul că proprietarul este, în ultimă instanță, responsabil pentru plata cheltuielilor de întreținere și a utilităților publice aferente proprietății sale individuale, chiar dacă spațiul este închiriat. Prin urmare, chiar dacă restanțele sunt generate de chiriaș, asociația de proprietari și furnizorii de utilități își pot recupera sumele datorate direct de la proprietar, inclusiv prin procedura executării silite. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Reminder De când se trec copiii mici la întreținere, potrivit legislației în vigoare?

avocatnet.ro în Salarizare, taxare & relația cu statul
8 August 2025 | 22 | 105281 | Timp de citire: 2 min.

Un proiect legislativ aflat în așteptarea votului decisiv din Parlament vizează scutirea de la plata întreţinerii a copiilor cu vârsta de până în trei ani. Această prevedere a existat pentru o perioadă de un an şi jumătate, în vechea lege a asociaţiei de proprietari, însă nu viza cheltuielile totale de întreţinere, ci doar costurile pentru consumurile individuale şi doar dacă asociaţia de proprietari decidea acest lucru, nu în mod obligatoriu. Totuşi, după intrarea în vigoare a actualei Legi a asociaţiei de proprietari nu mai există niciun fel de scutire, ba, din contră, părinţii trebuie să anunţe într-un timp destul de scurt apariţia unui copil într-un imobil. Citește articolul

ACCES GRATUIT

UPDATE Adunarea generală a asociației de proprietari și hotărârile sale vor putea fi anunțate și prin e-mail. Măsura, propusă pentru adoptare la votul decisiv al deputaților

avocatnet.ro în Salarizare, taxare & relația cu statul
2 Iulie 2025 | 5 | 23333 | Timp de citire: 2 min.

Anunțarea proprietarilor dintr-un bloc despre adunările generale ale asociației de proprietari și despre hotărârile sale se va putea face și prin e-mail, conform unui proiect de lege adoptat deja la Senat și care a primit recent raport favorabil la Camera Deputaților, care va da votul decisiv din Parlament. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Reminder Legea asociațiilor: Proprietarii care nu permit, în anumite situații, accesul în casă al reprezentanților asociației riscă amenzi de mii de lei

Dragoș Niculescu în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor coordonator, avocatnet.ro
28 Februarie 2025 | 8 | 12029 | Timp de citire: 2 min.

În cazul în care este necesară repararea ori înlocuirea unor elemente ce țin de partea comună a unui bloc, ce nu pot fi accesate decât dintr-unul dintre apartamentele blocului, de pildă, țevi de apă, potrivit legislației în vigoare, proprietarul acestuia este obligat, cu condiția să fie anunțat în prealabil, să permită accesul atât al unor reprezentanți ai asociației, cât și unui meseriaș, pentru a constata problema sau pentru a face reparațiile necesare. Dacă nu permite accesul pe proprietatea sa în situația descrisă, deținătorul apartamentului riscă cel puțin o amendă ce poate ajunge până la 3.000 de lei. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Am înființat o firmă cu sediul într-un bloc de locuințe. Este necesar acordul vecinilor pentru a funcționa?

Orlando Surugiu-Pânzaru în Aspecte juridice
Funcționar public cu experiență în administrația publică centrală - domeniul fiscal,
22 Mai 2024 | 3 | 15082 | Timp de citire: 2 min.

Acordul vecinilor este necesar atunci când o societate vrea să aibă un sediu social într-un bloc de locuințe, la care să și deruleze efectiv activitate. Dacă la sediul social nu se derulează activitate, atunci acordul vecinilor nu este necesar. Venim cu aceste explicații în urma unei întrebări postate recent de un cititor pe forumul avocatnet.ro. Citește articolul

ACCES PREMIUM
Clarificare ANAF

Asociațiile de proprietari nu trebuie să emită facturi către proprietari și nici să le transmită în e-Factura. Sistemul e obligatoriu dacă se derulează activități economice

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
21 Martie 2024 | 10 | 23146 | Timp de citire: 2 min.

În contextul în care folosirea e-Factura a devenit obligatorie, de la 1 ianuarie 2024, în relația business to business, reprezentanții Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) au clarificat recent în ce situații trebuie să folosească sistemul asociațiile de proprietari. Citește articolul