- Guvernul a adoptat un proiect care actualizează cerințele de formare pentru șapte programe universitare din domeniul medical și arhitectură, conform directivelor UE.
- Noul act introduce competențe digitale în programele medicale, precum e-sănătate pentru asistenți medicali și tehnologie digitală în stomatologie.
- Programul de Farmacie primește completări semnificative privind competențele absolvenților, inclusiv farmacia clinică și utilizarea tehnologiilor digitale.
- Proiectul adaugă noi discipline și competențe orientate spre colaborare interprofesională, leadership și conceptul "O singură sănătate" în medicina veterinară.
Proiectul adoptat de Guvern pe 9 octombrie înlocuiește H.G. nr. 469/2015, care în momentul de față stabilește criteriile minime obligatorii de autorizare și acreditare pentru programele de studii universitare din domeniile medicină, medicină dentară, farmacie, asistenţă medicală generală, moaşe, medicină veterinară și arhitectură.
Măsurile vin în contextul în care România trebuia să actualizeze cadrul național de formare universitară pentru profesiile reglementate, în vederea conformării cu cerințele europene privind recunoașterea calificărilor profesionale. Documentul transpune:
- Directiva delegată (UE) 2024/782, care modifică cerințele minime de formare pentru profesiile de asistent medical generalist, medic dentist și farmacist;
- Directiva delegată (UE) 2025/1223, care stabilește noile standarde pentru formarea medicilor veterinari;
- precum și dispozițiile Directivei 2005/36/CE, astfel cum a fost modificată prin Directiva 2013/55/UE, pentru profesiile de medic, moașă și arhitect.
Proiectul de hotărâre preia, în mare parte, structura și cerințele existente în actul anterior, dar aduce modificări de armonizare terminologică, actualizare legislativă și completare a competențelor profesionale pe care absolvenții trebuie să le dobândească la finalizarea studiilor.
Durata programelor de studii, numărul minim de credite și volumul de ore de pregătire teoretică și practică rămân, în general, aceleași ca în H.G. nr. 469/2015. Schimbările vizează mai ales formularea obiectivelor de formare „rezultatele învățării” în locul sintagmei „cunoștințe și competențe”.
Totodată, proiectul introduce noi competențe pe care absolvenții trebuie să le dețină la finalizarea studiilor, cum ar fi:
- utilizarea tehnologiilor digitale în practica medicală și farmaceutică, prin introducerea disciplinelor e-sănătate (în cadrul programului de Asistență medicală generală) și Tehnologia digitală în stomatologie (pentru Medicină dentară);
- dezvoltarea abilităților de leadership profesional, comunicare și colaborare interdisciplinară (pentru Asistență medicală generală);
- adaptarea la inovațiile tehnice și științifice din domeniul medical, vizând toate programele din domeniile sănătății;
- orientarea către asistența centrată pe persoană și educația pentru sănătate, introdusă expres în programul de Asistență medicală generală.
- în cazul formării veterinare, dobândirea de cunoștințe privind conceptul „O singură sănătate” (One Health), integrarea acestuia în sănătatea publică veterinară, precum și competențe de management al activităților veterinare și de utilizare a tehnologiilor digitale;
În domeniul arhitecturii, proiectul aduce doar armonizări terminologice, fiind eliminate formulări redundante din vechea hotărâre, fără modificări de fond ale cerințelor de formare profesională.
În cazul programului de studii universitare de Farmacie, proiectul aduce completări semnificative față de reglementările actuale. Dacă vechea hotărâre se limita la stabilirea duratei studiilor și a volumului de formare, fără a preciza competențele concrete care trebuie dobândite, proiectul introduce o secțiune distinctă dedicată rezultatelor învățării și competențelor profesionale pe care absolvenții trebuie să le atingă la finalizarea studiilor.
Astfel, programul de studii universitare de farmacie va conduce la dobândirea rezultatelor învățării care vizează:- medicamentele și substanțele utilizate în fabricarea produselor medicamentoase;
- tehnologia farmaceutică și controlul fizic, chimic, biologic și microbiologic al produselor medicamentoase;
- metabolismul, efectele medicamentelor, acțiunea substanțelor toxice și utilizarea produselor medicamentoase;
- evaluarea datelor științifice referitoare la produsele medicamentoase și capacitatea de a putea
- furniza informații corespunzătoare, pe baza acestora;
- cadrul legal și alte reglementări aplicabile în exercitarea activităților farmaceutice;
- farmacia clinică și îngrijirea farmaceutică, precum și aplicarea acestora în activitatea profesională;
- sănătatea publică și impactul acesteia asupra promovării sănătății și a gestionării bolilor;
- colaborarea interdisciplinară și multidisciplinară, comunicarea și practicarea muncii în echipe de practică interprofesională;
- utilizarea tehnologiei informației și a tehnologiilor digitale în practica farmaceutică.
De asemenea, în proiect sunt introduse noi discipline în programele de studii, precum:
- imunologie, genetică și farmacogenomică, farmacie clinică, îngrijire farmaceutică, sănătate publică, farmacoeconomie (pentru Farmacie);
- tehnologia digitală în stomatologie și îngrijire colaborativă interprofesională (pentru Medicină dentară);
- e-sănătate, asistență medicală în medii comunitare și abordarea centrată pe persoană (pentru Asistență medicală generală).
Atenție! Proiectul va intra în vigoare numai după publicarea sa în Monitorul Oficial, moment din care H.G. nr. 469/2015 va fi abrogată.
Comentarii articol (0)