- Garanția va acoperi gratuit defecte la sistemele critice precum frânare, direcție, airbaguri, șasiu, răcire motor, și orice defecțiune care compromite siguranța circulației.
- Producătorii, importatorii și dealerii vor suporta toate costurile de reparație, iar consumatorul va putea alege orice service autorizat pentru remediere, fără restricții abuzive.
- Nerespectarea prevederilor se va sancționa cu amenzi între 50.000-200.000 lei, iar în caz de recidivă, ANPC poate suspenda temporar activitatea de vânzare a vehiculelor.
Astfel, proiectul legislativ înregistrat la Senat stabilește că nu vor mai putea fi excluse din garanție anumite defecțiuni considerate esențiale pentru siguranța rutieră și buna funcționare a vehiculului. Printre acestea se numără:
- sistemul de frânare, inclusiv pierderi de lichid de frână, defectarea pompei de frână, etrierilor sau conductelor;
- sistemul de direcție și elementele aferente (coloană, casetă, bielete, servodirecție);
- sistemele de retenție și protecție a pasagerilor (airbaguri, centuri de siguranță, pretensionatoare);
- șasiul, lonjeroanele și elementele portante structurale ale caroseriei;
- circuitul de răcire al motorului, inclusiv pierderile de lichid de răcire, radiator, conducte și pompă de apă;
- instalația de climatizare în ceea ce privește etanșeitatea circuitului și pierderea agentului frigorific (freon);
- orice altă defecțiune care, potrivit expertizei tehnice autorizate, compromite siguranța circulației sau poate conduce la avarierea gravă a motorului ori la afectarea sănătății pasagerilor.
Dacă proiectul va fi adoptat (votul decisiv este la Camera Deputaților), prevederile se vor aplica tuturor vehiculelor noi sau second-hand vândute cu garanție în România, indiferent de proveniență și va viza atât garanția legală de conformitate, cât și garanțiile comerciale suplimentare oferite de producători, importatori ori dealeri.
Producătorii, importatorii și dealerii auto vor fi obligați să suporte majoritatea costurilor
Astfel, proiectul prevede că orice clauză contractuală prin care se încearcă excluderea acestor defecte din garanție este nulă de drept. Producătorii, importatorii și dealerii vor avea obligația de a asigura, fără costuri pentru consumator, remedierea defecțiunilor menționate anterior, într-un termen rezonabil.
Mai mult, aceștia vor fi obligați să suporte toate costurile legate de manoperă, piese şi materiale necesare remedierii și să să informeze consumatorii, în scris, despre aceste drepturi la momentul vânzării.
Așadar, remedierea defecţiunilor listate anterior se va realiza gratuit în cadrul reţelei de service-uri autorizate, atât în unităţile reparatoare proprii ale producătorului, importatorului sau dealerului, cât şi prin service-uri partenere autorizate, desemnate oficial şi comunicate consumatorilor.
Consumatorul va avea dreptul să aleagă oricare dintre aceste unităţi reparatoare autorizate, fără ca producătorul, importatorul sau dealerul să poată impune restricţii abuzive privind locul efectuării reparaţiei. Toate costurile legate de manoperă, piese de schimb şi materiale necesare remedierii vor reveni exclusiv în sarcina garantului, indiferent de unitatea reparatoare aleasă.
Unităţile reparatoare partenere vor avea obligaţia să asigure aceleaşi standarde de calitate, siguranţă şi termene de execuţie ca unităţile proprii ale garantului.
Nerespectarea acestor prevederi se vor sancționa cu amendă între 50.000 lei şi 200.000 lei, aplicată de Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorului. De asemenea, în caz de recidivă, ANPC poate dispune suspendarea temporară a activităţii de vânzare a vehiculelor de către producătorul, importatorul sau dealerul în cauză, până la remedierea situaţiei.
Pe final, proiectul prevede că un vehicul va fi considerat neconform cu contractul atunci când nu respectă cerințele de calitate, siguranță, funcționalitate și performanță pe care consumatorul le poate aștepta în mod rezonabil, raportat la natura bunului și la declarațiile publice ale vânzătorului, producătorului sau reprezentantului acestuia.
Lipsa de conformitate include, cu titlu de exemplu, defecțiunile menționate anterior, precum și orice alte neconformități care împiedică utilizarea normală a vehiculului ori afectează siguranța rutieră.
În conformitate cu Directiva (UE) 2019/771 privind vânzarea de bunuri, se prezumă că orice lipsă de conformitate apărută în termen de 12 luni de la livrare exista deja la momentul predării vehiculului, dacă nu se dovedește contrariul printr-o expertiză tehnică.
Consumatorul va avea dreptul să solicite, fără costuri, aducerea vehiculului la conformitate prin reparare sau înlocuire, iar dacă acest lucru nu este posibil, reducerea corespunzătoare a prețului ori rezoluțiunea contractului, în conformitate cu legislația europeană și națională aplicabilă.
Potrivit expunerii de motive, scopul acestor reglementări este protejarea consumatorilor și asigurarea unui nivel mai ridicat de siguranță rutieră, prin eliminarea clauzelor abuzive care limitează acoperirea garanției.
avocatnet.ro
Comentarii articol (0)