Cei responsabili cu achizițiile și contractele trebuie să se asigure că tranzacțiile sunt curate, identificând corect partenerii și evitând contractele cu valori suspecte sau cu risc de spălare de bani.
Activitățile agențiilor imobiliare și ale dezvoltatorilor imobiliari sunt foarte expuse riscurilor de spălare a banilor, conform unui raport recent al Oficiului Național de Prevenire și Combatere a Spălării Banilor (ONPCSB). Practic, domeniul tranzacțiilor și dezvoltărilor imobiliare este utilizat destul de des pentru disimularea originii fondurilor provenite din infracțiuni grave, motiv pentru care actorii principali ar trebui să facă eforturi importante pentru a se proteja de riscuri. Citește articolul
Acest departament este interesat de modul în care aceste modificări afectează procesele de licitație, semnarea de noi contracte, suspendarea sau anularea celor existente, în special pentru proiectele publice și de infrastructură, pentru a-și adapta strategiile de achiziții și management contractual.
Guvernul a avut astăzi pe ordinea de zi, în primă lectură, o ordonanță de urgență privind instituirea unor măsuri în domeniul gestionării investițiilor finanțate din Planul naţional de redresare şi rezilienţă (PNRR) și din fonduri publice naționale. Scopul pe termen scurt al măsurilor din acest proiect de OUG e temperarea riscului fiscal și ajustarea portofoliului de proiecte (păstrarea celor cu șanse reale de finalizare), inclusiv prin înghețarea temporară a unor angajamente, până la clarificarea cu Comisia Europeană (CE) a PNRR reconfigurat. Ministrul investițiilor a spus că s-a constatat o „supracontractare” semnificativă: pe un PNRR care avea o valoare totală de 28,5 miliarde de euro s-au pus contracte de finanțare de 47,4 miliarde de euro, ceea ce a condus la o fragmentare a resurselor, nepermițând finalizarea multor proiecte. Citește articolul
Acest departament este interesat de condițiile contractuale pentru energie și de flexibilitatea de a schimba furnizorul, aspecte care pot influența semnificativ costurile și eficiența pentru o companie prosumatoare.
Începuturile conflictului tot mai adânc care se profilează între Asociația Prosumatorilor și Comunităților de Energie (APCE) și Autoritatea Naţională de Reglementare în domeniul Energiei (ANRE), având ca principal subiect modul de decontare a energiei electrice produse în surplus de prosumatori, își are originea în anul 2022. Atunci, ANRE a emis Ordinul 15/2022, care impune furnizorilor să plătească energia electrică produsă în surplus de prosumatori abia după 24 de luni de la facturare. Un proiect de lege care ar fi putut schimba această stare de fapt zace uitat în Parlament. Citește articolul
Acest departament trebuie să știe cum să verifice proprietarii reali ai unor parteneri sau furnizori noi, mai ales ONG-uri și fundații, pentru a evita riscurile și a se asigura că lucrează cu entități transparente și de încredere.
Ministerul Justiției a emis un proiect de ordin prin care stabilește procedura de obținere a informațiilor din Registrul beneficiarilor reali ai asociațiilor și fundațiilor, accesul fiind permis doar pe baza unei cereri online, a achitării unui tarif și a demonstrării unui interes legitim, verificat în raport cu criterii ce țin de prevenirea și combaterea spălării banilor și a finanțării terorismului. Citește articolul
Oferă informații despre condițiile de TVA și detalii despre antecontracte, esențiale pentru negocierea și gestionarea contractelor de achiziție de proprietăți.
Regulile tranzitorii ce mai permit încă un an aplicarea cotei reduse de TVA de 9% la locuințele noi fac referire inclusiv la necesitatea unui antecontract pentru plata unui avans. Totuși, doar antecontractelor încheiate pe ultima sută de metri le este impusă cerința ca avansul să fie de 20%, nu și celor mai vechi. Citește articolul
Acest departament se ocupă cu achiziția de energie și negocierea contractelor cu furnizorii. Informațiile despre modul în care sunt compensate surplusurile de energie, termenele de plată și despre potențialele schimbări legislative sunt cruciale pentru deciziile de tipul 'de la cine cumpărăm energie' și pentru gestionarea relațiilor cu furnizorii.
Disensiunile dintre reprezentanții prosumatorilor și organismul de reglementare în domeniul energiei par a se adânci, după ce Asociația Prosumatorilor și Comunităților de Energie (APCE) și Autoritatea Naţională de Reglementare în domeniul Energiei (ANRE) au prezentat două puncte de vedere total divergente în ceea ce privește modul în care sunt aplicate regulile de comercializare a energiei electrice produse din surse regenerabile. Citește articolul
Acest departament se ocupă de cumpărarea de proprietăți sau spații pentru companie și are nevoie să înțeleagă riscurile legate de TVA în contracte, pentru a negocia condiții avantajoase și a proteja banii companiei.
Eliminarea cotei reduse de TVA pentru achiziția, de către persoanele fizice, a locuințelor noi marchează un punct important inclusiv din perspectiva disputelor fiscale cu Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF). Doar că aceste dispute nu pot să dispară peste noapte, ci treptat, pe măsură ce intervine prescripția pentru ultimele tranzacții la care se aplică TVA-ul redus. Citește articolul
Dacă firma achiziționează proprietăți (pentru birouri, depozite sau alte scopuri), acest departament trebuie să înțeleagă implicațiile fiscale ale TVA-ului pentru a negocia contracte avantajoase și a gestiona costurile.
Regulile ce permit temporar cumpărarea unei locuințe noi cu TVA-ul redus de 9% stabilesc drept condiție, pentru anumite persoane, achitarea unui avans de 20%, conform Legii 141/2025. Potrivit specialiștilor, din formularea actuală a prevederii se poate înțelege că avansul trebuia să fie fix de 20%, motiv pentru care ar fi necesară o clarificare oficială. Citește articolul
Acest departament se ocupă cu redactarea, negocierea și gestionarea contractelor, inclusiv cele de închiriere sau comodat, și trebuie să înțeleagă drepturile și obligațiile părților, dar și ce se întâmplă când nu se respectă contractul.
Legislația în domeniu stabilește clar faptul că proprietarul este, în ultimă instanță, responsabil pentru plata cheltuielilor de întreținere și a utilităților publice aferente proprietății sale individuale, chiar dacă spațiul este închiriat. Prin urmare, chiar dacă restanțele sunt generate de chiriaș, asociația de proprietari și furnizorii de utilități își pot recupera sumele datorate direct de la proprietar, inclusiv prin procedura executării silite. Citește articolul
Acest departament este interesat să învețe cum să utilizeze inteligența artificială pentru a gestiona mai bine contractele și procesele de achiziții, asigurându-se că sunt respectate regulile.
Majoritatea managerilor știu să folosească ChatGPT, dar puțini înțeleg cum funcționează un algoritm de recrutare, cum se automatizează facturarea sau cum se optimizează un proces de vânzări folosind inteligența artificială. Înțelegerea deosebirii dintre a folosi o unealtă AI și a înțelege tehnologia din spatele proceselor de business poate face diferența între o implementare reușită și una care creează probleme costisitoare. Cursul online "Management în era AI" te învață să înțelegi nu doar ce faci, ci de ce și cum funcționează fiecare tehnologie, în contextul real al companiei. Citește articolul