Din dialogul care urmeaza vei afla cum poți verifica simplu și gratuit dacă mașina ta este vizată de o astfel de campanie, chiar dacă este adusă din altă țară, ce presupune gratuitatea totală a reparației și care sunt pașii de urmat atunci când întâmpini dificultăți la reprezentanță sau riscurile la care te expui ignorând o astfel de rechemare în service. Interviul realizat de avocatnet.ro a fost prilejuit de un recent anunț al RAR, referitor la o serie de rechemări în service ale unor importanți producători de automobile.
1. avocatnet.ro: Care este cadrul legal care reglementează materia rechemărilor în service?
Mihai Alecu: Materia rechemărilor vehiculelor rutiere este abordată legislativ pe două paliere principale. Primul palier vizează cerințele de omologare și supravegherea pieței vehiculelor, axate pe siguranță și protecția mediului. Al doilea palier se referă la cerințele generale pentru conformitatea produselor nealimentare și riscurile asociate, altele decât cele de omologare. Pentru acest din urmă aspect, RAR recomandă consultarea autorităților competente, precum Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC).
În sfera de competență a RAR, Regulamentul (UE) 2018/858 impune producătorilor să ia măsuri corective imediate și să informeze autoritățile atunci când un vehicul prezintă un risc grav. De asemenea, legislația națională (OG 78/2000) obligă operatorii economici care inițiază o rechemare din cauza unui risc important pentru siguranța rutieră, sănătatea publică sau mediu să informeze de îndată RAR.
2. avocatnet.ro: Cum ajunge o problemă să necesite o rechemare națională?
Mihai Alecu: Producătorii sunt obligați, conform Regulamentului (UE) 2018/858, să analizeze și să înregistreze toate reclamațiile referitoare la riscuri sau neconformități. Responsabilitatea de a lua măsuri corective, inclusiv retragerea de pe piață sau rechemarea, le revine acestora, în acord cu autoritatea care a acordat omologarea UE de tip. În cazul unui risc grav, producătorul trebuie să notifice atât autoritatea de omologare, cât și pe cea de supraveghere a pieței. Aceste informații sunt apoi publicate pe platformele europene ICSMS (pentru neconformități) și Safety Gate/RAPEX (pentru riscuri grave), accesibile publicului. RAR poate dispune campanii de rechemare doar pentru vehiculele a căror omologare UE de tip a fost eliberată de către instituția din România.
3. avocatnet.ro: Cum poate un proprietar verifica dacă mașina sa este vizată de o rechemare?
Mihai Alecu: Pentru a se asigura că sunt la curent cu eventualele campanii, proprietarii sunt sfătuiți să-și mențină datele de contact actualizate în rețeaua autorizată a producătorului și să verifice periodic statusul vehiculului. Majoritatea producătorilor oferă pe website-urile proprii un instrument de verificare online pe baza seriei de șasiu (VIN). Dacă această opțiune nu este disponibilă, se recomandă contactarea directă a unui atelier din rețeaua autorizată, solicitările de acest tip fiind, în general, gratuite.
4. avocatnet.ro: Mașinile second-hand importate beneficiază de reparații gratuite în cadrul rechemărilor?
Mihai Alecu: Desigur! Chiar dacă un autovehicul a fost achiziționat dintr-un alt stat, campaniile de rechemare se pot efectua gratuit în rețeaua autorizată a producătorului din România. Cu această ocazie, datele noului proprietar vor fi actualizate în baza de date a producătorului. RAR recomandă o vizită la un service autorizat după înmatricularea în România a unui vehicul importat, tocmai pentru actualizarea acestor informații.
5. avocatnet.ro: Ce poate face un consumator dacă întâmpină dificultăți la reprezentanță?
Mihai Alecu: În cazul în care se confruntă cu probleme precum amânări repetate, lipsa pieselor pe termen nelimitat sau sugestii de costuri suplimentare, consumatorii se pot adresa reprezentantului oficial al mărcii în România (direct sau prin intermediul RAR), autorității de omologare care a emis certificatul pentru modelul respectiv sau ANPC.
6. avocatnet.ro: Reparația în cadrul unei rechemări este întotdeauna 100% gratuită?
Mihai Alecu: Da, reparațiile și activitățile efectuate în cadrul unei campanii de rechemare de siguranță sunt complet gratuite, incluzând piese, manoperă și TVA. Există însă excepții, când intervenția necesită operațiuni suplimentare din cauze independente de motivul rechemării. De exemplu, dacă sistemul vizat de campanie a suferit modificări neautorizate (un alt software instalat) sau dacă alte componente necesare intervenției sunt deteriorate sau lipsesc din cauza unor evenimente rutiere sau a altor intervenții anterioare.
7. avocatnet.ro: Ce riscă un proprietar care ignoră o rechemare de siguranță?
Mihai Alecu: În prezent, legislația din sfera de competență a RAR nu prevede blocarea sau restricționarea accesului la inspecția tehnică periodică (ITP) pentru mașinile cu rechemări neefectuate, deși adaptarea la bunele practici UE este un subiect de interes. Totuși, la ITP pot fi constatate deficiențe manifestate prin martori aprinși în bord, care pot fi legate de problema ce a generat rechemarea. În ceea ce privește relația cu asiguratorul în cazul unui accident cauzat de defectul respectiv, proprietarii trebuie să consulte legislația specifică și clauzele contractuale ale polițelor de asigurare.
8. avocatnet.ro: Cum supraveghează RAR activitatea producătorilor în cadrul rechemărilor?
Mihai Alecu: RAR monitorizează constant stadiul implementării campaniilor, fiind într-un dialog permanent cu reprezentanții producătorilor din România. Dacă se constată întârzieri nejustificate, autoritatea de omologare care a acordat certificatul UE de tip poate dispune măsuri. Autoritățile de supraveghere a pieței din statele membre pot, de asemenea, să sancționeze producătorii pentru nerespectarea obligațiilor legale.
9. avocatnet.ro: Există o bază de date publică centralizată a rechemărilor în România?
Mihai Alecu: În prezent, Registrul Auto Român are în lucru dezvoltarea pe site-ul oficial, www.rarom.ro, a unei secţiuni dedicate campaniilor de rechemare, prin care utilizatorii pot selecta marca dorită şi pot efectua interogarea privind existența campaniilor de rechemare în baza codului VIN a unui vehicul. Pentru a evalua existența campaniilor de rechemare pentru anumite vehicule, utilizatorii pot consulta gratuit platforma Safety-Gate/RAPEX, unde printr-o filtrare a rezultatelor, sunt oferite informaţii privind marca şi tipul vehiculelor impactate, perioada de fabricaţie, descrierea neconformității şi a riscului. De menționat că această platformă nu oferă şi o listă a tuturor codurilor VIN impactate.
Comentarii articol (0)