Insulta și calomnia au fost pedepsite penal în România, până acum câțiva ani. Codul penal actual nu le-a mai preluat, după ce fuseseră scoase din codul anterior, printr-o lege de abrogare ale cărei efecte au făcut obiectul unui ping-pong între judecătorii cei mai "potenți" de la noi din țară (a fost un soi de "ba sunt, ba nu sunt" al înțelepților). Abrogarea a fost criticată de unii, aplaudată de alții, ca majoritatea măsurilor de acest fel. De la începutul acestui an însă, am văzut mai multe solicitări exprese (în special ale unor politicieni) pentru ca cele două să redevină infracțiuni - ultima oară, chiar premierul a lansat ideea. Citește articolul
Sau, cel puțin, așa ne dorim noi să fie. Deși ele sunt vremuri normale, ca oricare altele. Copiii, de la gradiniță și până la clasele mari, învață că e mai bine să fii creativ decât să faci exerciții la matematică. Adolescenții, în perioada de căutare a scopului în viață, pornesc de la principiul că munca lor trebuie să fie creativă și nu plictisitoare. Citește articolul
Într-o organizație modernă, comunicarea este cel mai important factor care poate contribui la ridicarea productivității activității. Ai putea spune că oricine poate să comunice, și ai avea dreptate, dar pe de altă parte trebuie să comunici și într-un mod coerent în funcție de echipa pe care o ai și de mesajul pe care dorești să îl transmiți. Cel mai eficient ar fi să îți faci un plan de comunicare internă, dar pentru a face asta, trebuie să identifici, mai întâi, cele patru puncte importante pe care acesta ar trebui să le bifeze. Citește articolul
Mai pe scurt, multitasking-ul este o păcăleală. O farsă pe care ne-o facem zilnic. De ce spun asta? Păi hai să îți dau un exemplu: încearcă să înmulțești 231 cu 3, în minte și, în același timp, spune-mi care e capitala Turciei. Teoretic, sunt lucruri simple, dacă le faci pe rând. Practic, dacă e să le faci deodată, ți-e imposibil să le rezolvi. Chiar dacă îți impui să lucrezi la ambele probleme simultan, creierul tău va proceda cum crede el mai bine. Le va aranja frumos în secvențe și le va rezolva pe rând. Citește articolul
În viața profesională, vor apărea diverse situații în care va trebui să redactăm documente ample pentru a expune idei complexe sau pentru a comunica proceduri detaliate. E important să organizăm cât mai bine astfel de texte ample pentru a putea fi parcurse și înțelese cu ușurință. Citește articolul
... E că o groază de oameni se mândresc să spună despre ei că sunt „cei mai buni”. Și e posibil să fie așa. Doar că atunci când crezi despre tine că esti cel mai bun, ai tendința să te multumești cu asta. Să te cufunzi într-un somn dulce, paralizant, al aprecierii propriei persoane. Să încetezi să mai înveți. Să nu mai încerci lucruri noi. Citește articolul
M-am născut crezând că pot face multe lucruri. Toți ne-am născut așa. Întreabă un copil ce vrea să facă atunci când va fi mare și îți va da răspunsuri la care adulții nici măcar nu mai visează. Astronaut, arheolog, super-erou, casieră, croitoreasă. Dacă viața ne-ar putea păstra, cumva, îndrăzneala din copilărie, probabil c-am fi fost, ca persoane și ca societate, mult mai departe decât suntem astăzi. Citește articolul
Trăim timpuri în care oamenii așteaptă filmul, să nu mai citească romanele după care e inspirat. Vremuri în care, ca să nu mai vadă filmele, oamenii citesc mici articole ce sintetizează acțiunea. Spoilers. Vremurile „zi-mi, ai 10 secunde”. Trăim timpuri în care aceiași oameni sunt, în același timp, enervați că a dispărut profesionalismul din multe domenii. De ce doctorii sunt superficiali? De ce nu mai face nimeni lucrurile asa cum se făceau pe vremuri? De ce? Citește articolul
Negocierea este, în cuvintele lui Robert Fischer, „arta prin care se pun de acord toate avantajele și interesele comune ale părților, în scopul obținerii unui acord”. Dar, atenție, negocierea nu are loc doar în business, ci, dacă te uiți atent, ea este prezentă în toate aspectele vieții noastre. De la „ce mâncăm în seara asta” (da, un exemplu ușor exagerat, dar înțelegi la ce mă refer), până la prețul casei pe care dorești să o cumperi, totul este o continuă negociere. Și ca orice artă, ea are anumite tehnici pe care, dacă le înveți, ești cu un pas mai aproape de a obține rezultatul dorit, sau măcar un rezultat cât mai aproape de cel dorit. Așadar, iată, în continuare, trei tehnici de negociere care te vor ajuta atât în afacerile pe care le întreprinzi, cât și în viața de zi cu zi. Citește articolul
Ai colegi care încă folosesc un calculator de buzunar pentru a realiza diverse rapoarte? Poate chiar tu faci asta? Nu-i așa că e frustrant când greșești și trebuie să reiei calculele de la zero? Unde mai pui că în unele cazuri nici măcar nu îți dai seama că ai greșit. În astfel de situații, factorul uman este principala sursă de erori. Soluția cea mai folosită pentru a evita astfel de greșeli este un software de calcul tabelar, iar cel mai popular este Microsoft Excel. Citește articolul