Departament: Achiziții (Procurement)
Toate societățile din România au obligația de diligență privind recunoașterea incidenței sancțiunilor internaționale în relațiile lor comerciale
Acest departament cumpără produse sau servicii și semnează contracte cu furnizorii. Articolul îi ajută să verifice partenerii și să se asigure că nu lucrează cu entități sancționate, pentru a evita probleme legale cu contractele.
În ultimii ani, Uniunea Europeană a implementat sancțiuni complexe împotriva Rusiei ca răspuns la războiul din Ucraina, adoptând 16 pachete de măsuri menite să afecteze economia și capacitățile militare ruse. În acest context, România a modificat legislația prin Ordonanța de Urgență nr. 135/2024, care ajustează cadrul național pentru a asigura o implementare riguroasă a sancțiunilor europene. Noile reglementări impun obligații stricte pentru toate persoanele fizice și juridice, inclusiv necesitatea de a efectua evaluări de risc și de a îngheța resursele legate de entități sancționate. În plus, OUG 135/2024 introduce sancțiuni mai severe pentru neîndeplinirea acestor obligații, inclusiv amenzi substanțiale și, în viitor, posibilitatea de a aplica pedepse penale. Este esențial ca firmele să adopte politici interne de monitorizare a respectării sancțiunilor, adaptate la specificul și dimensiunea activității lor, pentru a se conforma noilor cerințe legale și pentru a evita consecințele negative. Citește articolul
Recalificări fiscale: Subiectul colaborărilor independente care ascund, de fapt, relații de dependență a revenit în atenția ANAF
Acest departament gestionează contractele cu furnizorii și colaboratorii externi. Este important să înțeleagă riscurile fiscale și legale asociate cu angajarea 'independenților' pentru a se asigura că acordurile respectă criteriile fiscale și nu creează probleme companiei.
Subiectul recalificării relațiilor aparent independente în relații dependente, care presupune impuneri suplimentare de taxe în urma controalelor, a revenit în atenția Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF), atenționează avocații. În acest context, contribuabilii sunt sfătuiți să reanalizeze colaborările care pot fi vizate de controalele ANAF și de eventualele recalificări fiscale. Citește articolul
EUDR: Producția de anvelope, care are o contribuție semnificativă în exporturile României, e vizată de regulamentul european privind produsele din defrișări. Ce trebuie să știe firmele din domeniul auto
Acest departament trebuie să se asigure că produsele cumpărate de la furnizori respectă noile reguli de proveniență, pentru ca firma să nu primească amenzi. Ei sunt cei care verifică sursa materiilor prime.
Regulamentul european privind produsele provenite din defrișări („European Union Deforestation Regulation” - EUDR), care interzice comercializarea unor astfel de mărfuri în spațiul comunitar, dar și exportul acestora către alte piețe, va intra în vigoare la 31 decembrie 2025. Termenul a fost amânat cu un an, astfel că cei implicați în operațiuni cu produsele vizate au la dispoziție o perioadă suplimentară de timp să se pregătească pentru conformare - aspect benefic, având în vedere complexitatea procedurilor pe care le impune reglementarea. În România, pe lângă alte domenii, cum ar fi zona de retail, este anticipat un impact semnificativ asupra industriei auto, în special producția de anvelope din cauciuc. Citește articolul
UPDATE Amenzi de până la 4.000 de lei pentru spitalele care nu colectează medicamente expirate
Se ocupă cu achiziționarea recipientelor și a altor echipamente necesare pentru punctele de colectare a medicamentelor expirate, precum și cu contractele cu firmele de eliminare a deșeurilor.
Spitalele din România vor fi sancționate cu amendă de la 2.000 lei la 4.000 lei pentru nerespectarea obligației de a colecta medicamentele expirate și neutilizate de la populație, potrivit unei hotărâre de guvern (HG) publicate recent în Monitorul Oficial. Citește articolul
Mecanismul CBAM: Reguli oficiale pentru obținerea statutului de declarant autorizat și simplificări propuse prin pachetul Omnibus
Regula CBAM schimbă costul și condițiile de import pentru anumite produse, așa că acest departament trebuie să știe cum să cumpere eficient și să negocieze cu furnizorii.
Mecanismul european de ajustare a carbonului la frontieră (CBAM) urmează să fie simplificat, conform inițiativei recente a Comisiei Europene (pachetul Omnibus), cu scopul de a reduce sarcina administrativă pentru întreprinderile mici și mijlocii (IMM-uri) și pentru importatorii ocazionali. Inițiativa propune proceduri mai simple de declarare a emisiilor încorporate în produsele vizate de mecanism, termene mai relaxate de raportare pentru operațiunile cu certificate CBAM, dar și circumstanțe pentru reducerea penalităților. Cu toate acestea, 2026 rămâne anul în care începe plata taxei pe carbon. Totodată, recent a apărut un regulament oficial ce detaliază cum se obține statutul de declarant autorizat CBAM. Citește articolul
Calendar Start-up Nation: Care sunt etapele oficiale pe care trebuie să le parcurgi pentru a primi 50.000 de euro nerambursabili
Se menționează achiziția de active și servicii, care implică procese de cumpărare, precum și semnarea și gestionarea acordurilor de finanțare, esențiale pentru acest departament.
21 Martie 2025 | 4441 | Timp de citire: 3 min.
Cea de-a patra ediție a programului Start-up Nation va debuta în curând, după publicarea în Monitorul Oficial a ordinului de aprobare a procedurii de implementare. Astfel, antreprenorii debutanți, dar și cei care nu sunt la prima afacere, însă îndeplinesc condițiile de eligibilitate, se vor putea înscrie la cursurile de antreprenoriat ce vor debuta în data de 15 aprilie 2025 și-și vor putea depune cererile de finanțare începând cu 1 iunie 2025. În cea de-a doua parte a anului, proiectele vor fi evaluate și selectate pentru finanțare, urmând ca acordurile de finanțare să fie încheiate după data de 15 octombrie 2025. Citește articolul
CJUE: O clauză contractuală care obligă un tânăr sportiv să plătească o parte din veniturile sale în cazul în care devine atlet profesionist poate fi abuzivă
Acest departament este responsabil cu redactarea, negocierea și gestionarea contractelor companiei. Înțelegerea a ceea ce face o clauză contractuală abuzivă, mai ales în contextul relațiilor cu clienții sau partenerii, este crucială pentru a evita litigii și pentru a crea contracte solide și corecte.
Curtea de Justiție a Uniunii Europene (CJUE) a stabilit recent că o clauză contractuală prin care un tânăr sportiv este obligat să plătească o parte din veniturile sale dacă devine atlet profesionist poate fi considerată abuzivă, în cazul în care nu este redactată într-un mod clar și inteligibil. Instanțele naționale sunt responsabile pentru verificarea acestui aspect, având în vedere și contextul în care a fost semnat contractul. Citește articolul
GDPR și angajatorii: Spețe interesante de care să ții cont
Acest departament negociază și încheie contracte cu furnizori externi. Este esențial să știe cum să se asigure că și acești furnizori respectă regulile de protecție a datelor atunci când prelucrează informații de la angajați sau clienți ai companiei.
Autoritatea Națională de Supraveghere a Prelucrării Datelor cu Caracter Personal (ANSPDCP) sancționează constant încălcările Regulamentului (UE) 2016/679 privind protecția datelor (GDPR), amendând încălcarea vieții private și a securității datelor personale de către companii, în diverse contexte, inclusiv cel al relațiilor de muncă. Citește articolul
Forumul Național De Vocație Antreprenoare continuă cu a treia ediție pe 25 martie, la Cluj-Napoca
Forumul oferă oportunități de networking strategic și de identificare a potențialilor parteneri sau furnizori noi, inclusiv din zona antreprenoriatului feminin.
România rămâne o economie dominată de IMM-uri, iar puține afaceri reușesc să depășească pragul unei dezvoltări sustenabile și să devină actori de referință pe piață. Economia noastră continuă să ignore una dintre cele mai mari resurse insuficient valorificate: antreprenoriatul feminin. Citește articolul
Metodele de fraudă evoluează. Ce trebuie să facă organizațiile în 2025 pentru a fi cu un pas înaintea fraudatorilor?
Articolul subliniază riscurile de fraudă în achiziții și manipularea contractelor, domenii cheie gestionate de acest departament.
Frauda este o amenințare silențioasă, dar costisitoare, care generează anual pierderi financiare semnificative pentru organizații. Rapoartele Asociației Examinatorilor de Fraudă Certificaţi (Association of Certified Fraud Examiners - ACFE) arată că afacerile din întreaga lume pierd aproximativ 5% din veniturile anuale din cauza fraudei ocupaționale. Cu toate acestea, numeroase organizații subestimează riscurile și recurg tardiv la măsuri de prevenție, în general ca urmare a unor episoade grave. Citește articolul










